Hybridjobbigt? Det är den återkommande frågan när Unionen från mitten av april 2022 pratar om "det nya arbetslivet" i såväl och medlemskommunikation som marknadsföring. Pandemin gav många (men förstås inte alla) erfarenhet av arbete på distans och en hel del vill gärna fortsätta jobba hemifrån för att få arbetsro och balans i livet. Medan andra har längtat tillbaka till kontoret för att få social kontakt och effektiva möten IRL. Och de allra flesta vill mixa och matcha i olika utsträckning. Men hur får vi det flexibla arbetslivet att funka när arbetsgivaren eller kollegorna tycker och vill göra på andra sätt än en själv?
Här har vi i Unionen en nyckeluppgift. Vi är ju experter på att tillvarata anställdas önskemål och intressen och komma överens om lösningar på varje arbetsplats. Och har en väl utvecklad politik kring "den nya normala". I rapporten "Distansarbete i ett förändrat arbetsliv" slår Unionen bland annat fast att distansarbete är en bra grej som fler borde få möjlighet till, så länge det är frivilligt och ett komplement till jobbet på kontoret som fortfarande är viktigt för gemenskapen, trivseln och arbetsglädjen.
Några av delarna i Unionens kommunikation våren 2022:
- Reklamfilmer i digitala kanaler (Play, Youtube, sociala medier) och på bio med hybridjobbiga scener både från kontoret och på distans.
- Annonstavlor i kollektivtrafiken och ljudspottar när du lyssnar på poddar och musik (till och från jobbet):
- Novus-undersökning om hur och inte minst VAR privatanställda har jobbat senaste två åren och vill jobba framöver. Kommer presenteras via pressmeddelande, debattartiklar, redaktionell närvaro med mera.
- Interaktivt "hybridjobbartest" som ger råd och tips utifrån resultatet. Vilken hybridjobbartyp blir du? Kontorsfantast, hembinatör, familjepusslare eller nåt annat?