Vad händer med din lön när avtalsrörelsen tar paus?
Avtalsrörelsen har satts på paus och de fortsatta förhandlingarna skjuts upp till i höst. Anledningen är coronavirusets spridning, som snabbt fått stora konsekvenser för människor i hela världen, och som påverkar ekonomi och jobb. Vad innebär det här för dig?
På grund av coronavirusets snabba spridning i samhället har Unionen kommit överens med övriga parter i avtalsrörelsen att pausa förhandlingarna fram till hösten.
Publicerad 24 mars 2020
24 mars 2020
– I dagsläget är det inte möjligt att ingå sedvanliga avtal. Det här är det mest ansvarsfulla att göra med tanke på det ostabila och svåra läge Sverige och världen befinner sig i just nu, säger Martin Linder, ordförande i Unionen och fortsätter:
– Att ta gemensamt ansvar är vad den
svenska modellen
handlar om, och i tider av kris har Unionen och andra fackförbund en oerhört viktig uppgift. Just nu är vi många på Unionen som jobbar stenhårt för att säkra medlemmarnas trygghet.
Det här är det mest ansvarsfulla att göra med tanke på det ostabila och svåra läge Sverige och världen befinner sig i just nu.
Men vad får då en pausad
avtalsrörelse
för konsekvenser för Unionens medlemmar?
– Rent konkret innebär detta att nuvarande avtal fortsätter gälla och det vi beslutade med
parterna
inom Industrin är att förlängningen är 7 månader. Det vill säga till den 31 oktober och att vi med start 1 oktober återupptar de pausade förhandlingarna för att få till bästa möjliga nya avtal, säger Martin Linder.
För dig som medlem betyder det att årets löneförhöjning kommer att förhandlas först i höst. Huruvida lönen senare kommer att justeras retroaktivt blir en av förhandlingsfrågorna i höst.
Förhandlingarna om din lön fortsätter
De avtalskrav som Unionen ställt om löneökningar på 3 procent, fortsatta avsättningar till delpension och flexpension samt åtgärder för att stärka arbetsmiljön och jämställdheten som ekonomisk utfyllnad vid vabb står dock kvar.
– Det arbete vi har gjort hittills är naturligtvis inte förgäves, vi kommer att ta vid höstens förhandlingar där de avslutades, säger Martin Linder.
Industrins parter utgår ifrån att den nu träffade överenskommelsen kommer att utgöra norm på sedvanligt sätt för övriga avtal på svensk arbetsmarknad, vilket innebär att även dessa
kollektivavtal
förväntas förlängas på samma sätt.
Har du rätt inkomstförsäkring?
Här kan du räkna på vad du skulle få med Unionens
inkomstförsäkring
som komplement till
a-kassan
, i fall du skulle hamna mellan jobb.
Obs! Unionens
inkomstförsäkring
ingår i medlemskapet, utan extra kostnad.
Optimera din CV och din Linkedinprofil: Som medlem i Unionen får du utan kostnad professionell hjälp att optimera din Linkedinprofil och vässa ditt CV för att matcha de jobb du drömmer om.
Avtalsgranskning och lönecoachning: När du fått jobbet du vill ha hjälper vi dig att kolla avtalen innan du skriver under. Genom vår lönecoachning får du också hjälp att förhandla till dig den lön du ska ha.
Inflytande på arbetsplatsen: Som medlem i Unionen har du alltid någon att vända dig till om du hamnar i en knivig situation på jobbet. Rådgivarna finns tillgängliga för att svara på dina frågor, ombudsmännen hjälper dig att ta förhandlingen och juristerna kan ta ditt fall ända till domstol om det skulle behövas. Med en Unionenklubb på din arbetsplats har du hjälpen nära, och kan få stöd att driva de frågor du brinner för.
Balans i arbetslivet: I dag är det vanligt att inte ha fasta arbetstider. Med teknikens hjälp går vi istället omkring med kontoret på fickan, dygnet runt. Samtidigt vet vi att den största orsaken till sjukskrivning bland
tjänstemän
är stress. Som medlem får du hjälp med allt från att stänga av mobilen och yoga på kontoret till politisk påtryckning för ett hållbarare arbetsliv.
Trygg mellan jobb: Det händer alla någon gång, att bli uppsagd. Ibland är det kanske du själv som väljer att lämna en arbetsplats där du inte trivs. Unionens
inkomstförsäkring
gäller även om du säger upp dig själv (efter den obligatoriska karensen) – och ger dig upp till 80 procent av din lön i upp till 150 dagar, eller närmare sju månader. Och du får den utan extra kostnad – den ingår i medlemskapet. Med Unionens
inkomstförsäkring
som komplement till
a-kassan
kan du gå rakryggad genom arbetslivet.
Det nya coronaviruset påverkar hela samhället och självklart många av våra arbetsplatser. Din arbetssituation kan påverkas på många olika sätt. Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna när det kommer till corona och jobbet. Sidan uppdateras löpande.
Att jobba på distans, vecka ut och vecka in, innebär för många nya utmaningar. Vissa delar numer kontor med familjen istället för kollegorna, på gott och ont. Andra delar inte kontor med någon.
Under våren 2020 är det många som jobbar hemifrån. Samtidigt är det lätt hänt att arbetsliv och privatliv flyter ihop. Det gör det knepigare att hantera den psykosociala arbetsmiljön, men inte mindre viktigt.
I Sverige utgör singelhushållen 40 procent, enligt SCB. Många av dem som lever ensamma jobbar också på distans, i sina hem, våren 2020.
Den isolering som coronapandemin innebär kan för ganska många människor bli en tid av väldigt mycket ensamhet.
Ohälsosam ensamhet
Det är långt ifrån alla som vantrivs med att jobba hemifrån, på distans från kontor och kollegor. Men för de som gör det kan det vara tufft, särskilt när det drar ut på tiden.
Ofrivillig ensamhet kan vara direkt ohälsosamt, på en nivå som kan jämföras med rökning och fetma (enligt metaanalys publicerad i PLoS Medicine 2010).
När ofrivillig ensamhet blir långvarig uppstår en lågintensiv stress där det biologiska varningssystemet skickar ut en stadig ström av stresshormoner som kortisol i blodet. Det i sin tur kan ge en lång kedja av symptom som högt blodtryck och inflammation i kroppen och så vidare.
Nu är det som det är, med coronapandemin. Vi stannar hemma för att skydda riskgrupper och för att sjukvården ska klara den tunga belastningen - det vill säga för att rädda liv!
Men även ensamhet kan alltså innebära en hälsorisk, som också behöver hanteras. Skrolla ned och läs mer om hur.
Om du mår dåligt!
Mår du psykiskt dåligt ska du vända till till vården. Ring 1177.
Arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren, både vad gäller det fysiska och det psykosociala, det regleras i arbetsmiljöföreskrifterna, OSA - organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA, läs och ladda ner föreskrifterna här).
Men när man jobbar hemifrån flyter arbetsliv och privatliv lätt ihop. Annica Hedbrant är utredare i arbetsmiljöfrågor på Unionen.
När kan man säga att ensamhet blir en arbetsmiljöfråga?
- När det sammanhang man jobbar i riskerar att leda till ohälsa - då blir det en arbetsmiljöfråga.
Men vad kan man egentligen begära av sin arbetsgivare om man tycker att ensamheten i hemmajobbet börjar kännas tung?
- Det är arbetsgivarens ansvar att regelbundet undersöka risker i arbetsmiljön, bedöma, åtgärda och följa upp sådana så att ohälsa eller olycksfall inte uppstår. Med det följer att arbetsgivaren behöver hitta former för att stämma av hur medarbetarna mår och har det, även när de jobbar på distans.
- Men som medarbetare behöver du också ta upp det med din chef, risken behöver påtalas för att arbetsgivaren ska få kännedom om situationen.
Känslan av ensamhet kan se olika ut, och komma sig av olika omständigheter. Vad är rimligt att ta upp med chefen?
- Om du saknar stöd i arbetet till exempel, någon att bolla dina funderingar med eller om du saknar feedback på det du gör; du kanske känner dig osäker på vad som förväntas av dig. Allt det ska chefen kunna hjälpa till med.
- Men även sådant som att du saknar kontakt och utbyte med kollegorna är något du ska kunna ta upp med din chef. Det handlar om din sociala arbetsmiljö.
Nu är det ju myndigheterna som ber oss att hålla avstånd och jobba hemifrån - vad kan då chefen göra åt det om man saknar kontakt med andra människor?
- Din chef kan skapa förutsättningar för regelbunden möjlighet till kontakt med kollegor i form av exempelvis en schemalagd gruppfika över Skype eller annat videokonferensverktyg. Det kan minska känslan av isolation och stärka sammanhållningen och samtidigt påminna om vikten av pauser i arbetet, vilket kan vara en stor fördel just nu.
Riskbedömning och handlingsplan
När det finns ett
arbetsmiljöombud
på arbetsplatsen, AMO (eller
skyddsombud
), går det förstås bra att vända sig dit också, för att få hjälp att ta frågan vidare, påminner Annica Hedbrant.
Både organisatoriska och sociala risker med distansarbete ska också tas upp i den riskbedömning som arbetsmiljöombudet bör göra tillsammans med ansvarig chef, när man står inför förändrade omständigheter på arbetsplatsen - som när man flyttar kontorsarbete till hemmet.
Riskbedömningen ska sedan kopplas till en handlingsplan och följas upp efter en tid.
- Men det är alltid chefens ansvar att se till att åtgärderna genomförs.
AMO eller inte, vad kan man göra om man tror att en kollega är ensam?
- Som
arbetsmiljöombud
kan det vara bra att kommunicera ut att man finns där, vilken roll man har och hur man kan nås. Se till att öppna kontaktvägar och verka för delaktighet och dialog. Och det gäller också som kollega, ring, prata.
- Tillit och omtanke blir inte mindre viktigt när jobbsammanhang och därmed arbetsmiljön förändras, som den gjort för många nu.
1. Sätt gränser mellan jobb och fritid!
Skapa rutiner, gärna sådana som liknar de du har under en vanlig arbetsdag.
Bestäm i förväg när din arbetsdag börjar och när den ska sluta. Sätt på larmet så att du tar lunchrast när du ska.
Jobba gärna på en bestämd plats i hemmet, som blir förknippad med jobb – och låt andra platser vara bara för fritid. Det kan kännas överdrivet, men underlättar för att du ska kunna få återhämtning.
2. Skapa en arbetsplats som funkar
Försök få till en ergonomiskt okej arbetsplats med bra arbetsljus och möjlighet att jobba ostört.
Var uppmärksam på nacke och rygg och variera din arbetsställning så gott det går.
3. Variation och rörelse är viktigt
Det är lika viktigt med pauser när du jobbar hemma som när du är på kontoret. Rör på dig en gång i halvtimmen, ta ett varv i rummet, ställ dig vid fönstret och titta ut eller stretcha lite.
Se också till att ta en ordentlig lunchrast - undvik att äta framför datorn. Passa gärna på att gå ut och få frisk luft och ljus.
4. Skapa sammanhang, samarbete och kontakt - för dig och dina kollegor!
Vi behöver se till att ha social kontakt med varandra, både för att jobbet ska flyta på och för att må bra. Se till att ibland mötas digitalt via Skype eller annat forum där ni kan se och höra varandra. Det skapar mer närvaro och kan öka känslan av samvaro och gemenskap. Digital fika vid varsitt köksbord eller kanske avsluta veckan med en digital aw?
Alla chefer behöver ha avstämningssamtal och löpande dialog med sina medarbetare individuellt för att på bästa sätt kunna fånga upp signaler från medarbetarna. Som medarbetare behöver du också passa på att säga till om du upplever något problematiskt i din jobbsituation.
Optimera din CV och din Linkedinprofil: Som medlem i Unionen får du utan kostnad professionell hjälp att optimera din Linkedinprofil och vässa ditt CV för att matcha de jobb du drömmer om.
Avtalsgranskning och lönecoachning: När du fått jobbet du vill ha hjälper vi dig att kolla avtalen innan du skriver under. Genom vår lönecoachning får du också hjälp att förhandla till dig den lön du ska ha.
Inflytande på arbetsplatsen: Som medlem i Unionen har du alltid någon att vända dig till om du hamnar i en knivig situation på jobbet. Rådgivarna finns tillgängliga för att svara på dina frågor, ombudsmännen hjälper dig att ta förhandlingen och juristerna kan ta ditt fall ända till domstol om det skulle behövas. Med en Unionenklubb på din arbetsplats har du hjälpen nära, och kan få stöd att driva de frågor du brinner för.
Balans i arbetslivet: I dag är det vanligt att inte ha fasta arbetstider. Med teknikens hjälp går vi istället omkring med kontoret på fickan, dygnet runt. Samtidigt vet vi att den största orsaken till sjukskrivning bland
tjänstemän
är stress. Som medlem får du hjälp med allt från att stänga av mobilen och yoga på kontoret till politisk påtryckning för ett hållbarare arbetsliv.
Trygg mellan jobb: Det händer alla någon gång, att bli uppsagd. Ibland är det kanske du själv som väljer att lämna en arbetsplats där du inte trivs. Unionens
inkomstförsäkring
gäller även om du säger upp dig själv (efter den obligatoriska karensen) – och ger dig upp till 80 procent av din lön i upp till 150 dagar, eller närmare sju månader. Och du får den utan extra kostnad – den ingår i medlemskapet. Med Unionens
inkomstförsäkring
som komplement till
a-kassan
kan du gå rakryggad genom arbetslivet.