En sak är klar: Hybridjobbandet är nu norm i många organisationer, oavsett om man jobbar i techbranschen, industrin eller akademin. Det handlar både om att företag ser sin chans att spara pengar när man kan dra ner på kontorsytan, och om att många anställda tycker att jobblivet blivit mer trivsamt och produktivt när man får jobba på distans ibland.
– Hybridjobbandet skulle kunna ge som det bästa från två världar. Man kan spara tid och pengar när man slipper pendla, vilket också är bra för miljön. Å andra sidan kan det vara lättare att lära känna varandra och dela information och idéer när man ses ibland, säger forskaren Linda Widar.
Lever som hon hybrid-lär
Linda Widar själv både lever och jobbar hybrid-enligt. Hon bor i Malmö och jobbar vid Högskolan i Gävle, samtidigt som hon studerar hybridjobbandets utmaningar och möjligheter.
– Om man gör det rätt kan man få fördel av båda.
Få flyt på hybridjobbandet – 6 tips
- Ta hänsyn till teamet. Visst kan det kännas lockande att hävda att man ska få jobba hemma de dagar det passar en själv och ens arbetsuppgifter, men risken är att ni sällan ses och kan synka saker. Så ta hänsyn till andra i teamet, och se till att ni möts på kontoret regelbundet.
- Sätt fysiska gränser för hemmajobbet. Inom forskningen pratar man om integrerare och segmenterare. De förstnämnda trivs bra med att låta privat- och arbetsliv flyta ihop, man gillar flexibiliteten. Men den stora massan är segmenterare, och delar upp sin dag både fysiskt och tidsmässigt. Man har en tydlig plats i hemmet där man jobbar, fri från privata sysslor. Man vill inte jobba från soffan eller sängen, för där vill man återhämta sig. Den fysiska separationen kan underlätta den mentala separationen. Om du förflyttar dig fysiskt från platsen där du suttit och jobbat hela dagen, kan det vara lättare att känna sig ledig. Vissa vill till och med ”klä sig” för att gå till jobbet.
- Sätt digitala gränser. Det kan vara bra att begränsa också den digitala tillgängligheten. Stäng ner datorn och lägg undan din jobbmobil vid arbetsdagens slut, eller logga i alla fall ut från jobbmejlen på telefonen.
- Ransonera antalet videomöten. Videomöten är kognitivt krävande, de kan trötta ut dig mentalt. Det är knivigt att läsa av sina kollegor när man inte ser kroppsspråk och implicita ansiktsuttryck, vilket gör det svårare att både göra sig själv förstådd och tolka det andra säger. Du är också exponerad för andras blickar i videomöten. Ja, man kan nästan uppleva det som att stå på scenen. Vid ett fysiskt möte sitter folk inte och stirrar rakt på dig hela tiden, utan vi får en omedveten vila när vi pendlar med blicken i rummet.
- Pausa. Det är lätt att möten går kloss i kloss när vi jobbar hybrid-baserat och många möten sker digitalt. Men att hoppa från möte till möte är stressande och har en negativ påverkan på vår förmåga att göra ett bra jobb. Så lägg in några minuters paus mellan möten så att du får chans att hämta andan och ställa om hjärnan. Och kom ihåg att ta regelbundna pauser även när du jobbar hemifrån och ingen kollega knackar dig på axeln och frågar om du ska hänga med på en fika. Vet du med dig att du är dålig på att pausa, så följ upplägget för en vanlig dag på kontoret med en kort paus förmiddag och eftermiddag och en stund i friska luften mitt på dagen.
- Småsnacka. Gör det till en medveten grej att småsnacka med kollegor. Både på zoom-möten, och när ni ses på kontoret. Småsnacket bildar ett kit mellan er, som gör det lättare när ni sedan ska samarbeta digitalt.