Förhandla i frågor om digital integritet
Det här materialet är för förtroendevalda om hur vi kan påverka och förhandla kring frågor om så kallad digital integritet.
Det här materialet är för förtroendevalda om hur vi kan påverka och förhandla kring frågor om så kallad digital integritet.
Gemensamt för frågorna om digital integritet i arbetslivet är att de omfattar vad en arbetsgivare vet och bör veta om sina anställda. Grundprincipen måste alltid vara att arbetsgivaren ska veta så lite som möjligt och bara samla in information om de anställda som är nödvändig för att kunna leda och fördela arbetet.
I det dagliga arbetet med digital integritet kan lagstiftningen delas upp i fem viktiga delar:
Det finns flera lagliga grunder i dataskyddsförordningen och alla är inte aktuella i relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Detsamma gäller de grundläggande principerna, vissa är mer relevanta än andra. Nedan fokuserar vi på de som har mest betydelse för dig som förtroendevald i ditt arbete.
För en del personuppgiftsbehandlingar gäller särskilda bestämmelser eftersom de kräver särskild hänsyn. Hit hör behandlingar av de så kallade känsliga personuppgifterna, barns personuppgifter och uppgift om personnummer samt uppgift om brott. Men även så kallade automatiserade beslut. Till de känsliga personuppgifterna hör bland annat uppgifter om hälsa, biometriska uppgifter, religiös tillhörighet och facklig anslutning.
Så snart en uppgift på något vis kan identifiera en levande person är det fråga om en personuppgift. Det kan vara direkta identifikationer så som ett namn eller en bild på någon men även indirekta identifikationer som en siffra kopplad till en person via en ”kodnyckel” eller en beskrivning av en händelse.
All hantering av personuppgifter är behandling av personuppgifter. Det kan till exempel handla om att läsa eller spara en text som innehåller personuppgifter, att söka efter information om någon, att ta fram digitala loggar ur ett in- utpasseringssystem eller att vidarebefordra personuppgifter till någon annan.
Med automatiserad avses allt som digitiserats* (i form av ettor och nollor).
Med delvis automatiserad avses sådant som visserligen sker manuellt men där syftet är att i ett senare skede automatisera. Det klassiska exemplet är frågeformulär som fylls i med penna på papper där avsikten är att digitisera svaren.
* Med ”digitisera” avses termen för själva omvandlingen. Ordet ”digitalisera” innefattar handlingen att börja använda det digitiserade materialet.
Som förtroendevald kan du ta del av hela underlaget på Mitt uppdrag. Via länken kommer du till resten av materialet (kräver inloggning).