Systematiskt arbetsmiljöarbete
Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Här kan du läsa om vad det innebär och hur man gör.
Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Här kan du läsa om vad det innebär och hur man gör.
Arbetsgivaren och medarbetarna ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö. Så står det i arbetsmiljölagen .
Systematiskt arbetsmiljöarbete, även kallat SAM, är ett lagkrav som alla måste följa. Det innebär att arbetsgivaren kontinuerligt måste undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera verksamheten så att ohälsa och olycksfall förebyggs och en i övrigt tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
Även om arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön så ska du som medarbetare också delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det gör du genom att till exempel informera din chef om risker och brister i arbetsmiljön, rapportera tillbud, sjukdom och olycksfall samt föreslå och lämna synpunkter på genomförda arbetsmiljöåtgärder.
Arbetsgivaren ska också samverka med arbetsmiljöombudet som är de anställdas representant i arbetsmiljöarbetet.
Upptäcka och åtgärda risker i tid
Främja goda arbetsförhållanden, motverka stress och förebygga onödiga sjukskrivningar
Bidra till bättre ekonomi i organisationen
Skapa ordning och reda i organisationen
Ökad kvalitet på tjänster och produkter
Främja trivsel, engagemang och goda prestationer
Arbetsledning och arbetsorganisation
Arbetsmängd
Arbetsställningar och arbetsrörelser
Arbetstempo och arbetstid
Arbetsuppgifternas innehåll och handlingsutrymme
Arbetsplatsens utformning såsom belysning, höj- och sänkbart skrivbord, antalet toaletter och brandskydd
Krockskydd i tjänstebilen
Möjlighet till inflytande, samarbete
Lika eller olika möjligheter och villkor för kvinnor och män
Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.
De fyra stegen i SAM är: undersök, riskbedöm, åtgärda och uppföljning. Undersök arbetsmiljön
Om du som arbetsmiljöombud vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du kontakta arbetsgivaren.
Vidtar denne ingen åtgärd kan du kontakta arbetsplatsens skyddskommitté om det finns en sådan.
Helgfri vardag 09.00-17.00
Vissa frågor och ärenden kan ha avvikande öppettider.
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär.