November 2017
Rachel Brathen är 29 år och leder ett internationellt företag med nära 40 anställda från sin bas på Aruba i Karibien. Verksamheten är yoga: på stranden, på sup-brädor, i yoga-studior över hela världen och inte minst på Instagram. (Sup står för stand up paddle.)
Enligt Forbes, som nyligen placerade Yoga Girl i topp på listan över världens mäktigaste influencers inom segmentet hälsa, kostar det minst 25 000 dollar (drygt 211 000 kr) att för ett enda omnämnande i ett av Rachel Brathens inlägg på Instagram.
Men vänta, hur gick det här till?
Jag är bara mig själv, det ser jag inte som ett jobb.
Yrke: Influencer
Det här att jobba professionellt med att dela valda delar av sitt privatliv i offentliga kanaler är väl egentligen inget nytt, men när det kommer till digitala kanaler tog det framför allt fart i början av 2000-talet, när de största bloggarna kunde visa på följarantal som gjorde det möjligt att sälja annonser.
Från det att Facebook slog igenom globalt 2007 och de smarta mobilerna hamnade i var mans hand (iPhone kom också 2007, Android 2008) började bloggarna skapa egna kanaler i de sociala medierna. först för att marknadsföra sina bloggar och sedan alltmer fokuserat i de sociala medierna.
I oktober 2010 lanserades Instagram, bildmediet som snabbt blev en favoritkanal för den nya yrkeskategorin, bland annat tack vare en åtminstone inledningsvis generös algoritm som gjorde det lätt att få och behålla följare, jämte den lite mer etablerade videoplattformen Youtube.
Begreppet influencer började användas för att beskriva den nya yrkeskategorin i Sverige 2015, enligt organisationen Influencers of Sweden.
Privat och professionellt
För Rachel Brathen, världens främsta influencer inom segmentet fitness enligt Forbes 2017, är gränsen mellan det professionella och det privata tunn.
Hon publicerar dagligen yogabilder, filmer eller bilder från livet på ön, med sina hundar och sin familj - till sina karakteristiskt personliga, rent av privata texter.
Om man frågar några av de som följt Yoga Girl på daglig basis i några år är det få som tycker att det är konstigt att miljoner människor över planeten numer även följer hennes bebis, Lea Luna, på daglig basis, och vet att hon är vaken lite för mycket om nätterna. Det tycker hon inte själv heller.
- Instagram ser jag inte som ett jobb. Det är bara något jag gör, där jag är just då. Det är säkert annorlunda om man spelar en roll som ”bloggaren” eller ”modemänniskan”. Jag är bara mig själv, därför känns det inte som att jobba när jag uppdaterar Instagram.
Kort om Yoga Girl
- Provade yoga för första gången i Thailand, 2007
- Höll första gången i en yogaklass själv, 2009
- Startade Instakontot, 2012
- Insåg affärspotential i Instakontot, 2013
- Första anställda, en assistent, 2013 (utöver maken Dennis)
- Lanserade plattform för yoga online 2017
- 40 anställda hösten 2017
|
Visuellt och "instant"
När hon startade sin digitala verksamhet för fem år sedan hade Rachel Brathen ingen strategisk plan med sitt sociala medieval. Instagram var bara ett medium hon gillade och använde för att hålla kontakt med familj och vänner och en del av de turister som kommit på hennes yogaklasser på stranden i Aruba, där hon jobbade för en hotellkedja.
- Det är en så okomplicerad plattform. Det är visuellt, enklare att dela och enklare att ta in än till exempel Facebook. Och Twitter har blivit så tråkigt. Sedan gillar jag att det är instant – det här är just nu! Inte förra veckan eller förra månaden. Det här är vad jag vill dela nu!
En vanlig arbetsdag innehåller...
- Vaknar kl 07 (atlantisk tidszon)
- Yoga kl 09 (när bebis sover)
- Passar på att ta några bilder eller filmer till sociala medier i samband med morgonyogan
- Stannar på kontoret, svarar på mejl och sitter i möten, till kl 16-17
- Producerar egen pod en gång i veckan
- Håller i tre av studions 25 yogapass i veckan
- Arrangerar veckolånga retreats och lärarutbildningar 1 gång i månaden
|
Drömjobbet på paradisön
Rachel Brathen växte upp på Lidingö, utanför Stockholm, men drog till Latinamerika redan som 18-åring och livnärde sig under några år på typiska turistortsyrken som att vara servitris, bartender och i stå kassan på en dykbutik.
Jag var så nervös att jag höll på att kräkas
När hon fick jobb som yogainstruktör vid ett hotell på den karibiska paradisön Aruba var drömmen nära: att kunna leva på att yoga och låta det finansiera hennes vidare resor. Men hon vågade aldrig riktigt tro på att det skulle funka. Därför kom det lite som en chock första gången hon insåg att det fanns ett intresse av henne som yogalärare även bortom turistgrupperna på Aruba.
- Det var en ögonöppnare för mig. Jag var i Florida och började googla runt för att se om det fanns någon studio jag kunde hyra in mig på. Ingen ville ta in mig. Ha ha! En random människa utan referenser!
Till slut var det ändå en liten studio långt ut i en förort som var beredda att låta Rachel Brathen hålla en yogaklass hos dem, berättar hon.
- ”Du får köra mitt på dagen och vi tar 80 procent av alla intäkter”, sa de. Ok! Hur många som skulle komma, fem-tio kanske?
Jag fattade ingenting. Hon hade ju aldrig träffat mig förut!
Rachel Brathen var nöjd med att få ett utrymme och gjorde ett inlägg om det på Insta. Det kom 50 personer till den lilla yogastudion – som rymde 30.
- Folk la ut sina mattor i entrén, i den lilla butiken, överallt. Jag var så nervös att jag höll på att kräkas. Och så var det en tjej där som berättade att hon hade suttit i bilen i fem-sex timmar för att komma till min yogaklass. ”Jag är så imponerad av dig och det du gör”, sa hon. Jag fattade ingenting. Hon hade ju aldrig träffat mig förut!
Efter den upplevelsen insåg Rachel Brathen att det här kunde funka. Hon kunde använda Instagram för att bygga en bas för sina klasser - överallt dit hon ville resa. Det var 2013.
Nobbar de stora sportmärkena
Inom bara något år hade hon en följarskara på 10 000-15 000 som följde hennes dagliga updates. Ibland kom 50 ibland kom 100 personer till hennes klasser, vart hon än reste över världen. Det var då det.
- Nu har det blivit en helt annan grej. I dag jobbar vi med stora konsertarrangörer som tar in över 1000 personer till varje tillfälle. Den typen av evenemang kan jag inte göra själv, med ljud, ljus och säkerhetspersonal.
Med en sådan rockstjärnestatus får Rachel Brathen förfrågningar om samarbeten, också från de största sportmärkena, som hon hittills dock konsekvent nobbat. Samarbetet med Oneoeight är något annat, Rachel Brathen var själv med att grunda online yoga-plattformen som nu erbjuder yoga från nybörjarnivå till avancerad över hela världen.
Hon tror mycket på online-yogan, eftersom yoga funkar bäst om den utförs regelbundet, helst dagligen, vilket blir mycket enklare om man har den tillgänglig i mobilen eller på laptopen. Dessutom blir det mer prestigelöst att yoga tillsammans med kollegorna i ett konferensrum, i vardagsrummet hemma, eller var man vill.
I nästan alla Yoga Girls tusentals inlägg på Instagram finns hashtaggen #yogaeverydamnedday (ungefär: yoga varje jäkla dag).
- Det jag vill säga med den taggen är att ett yogapass inte måste vara 90 minuters svett på en matta, varje dag. Ibland är det kanske fem minuter av att sitta på sängkanten och andas innan du går och lägger dig efter en jobbig dag. Okej. Bara du får in någon form av yoga varje dag, det är så du bygger en rutin som är hållbar.