Ta tillfället i akt, slå dig ner i hängmattan och tänk igenom stegen nedan i lugn och ro. Om du skriver ned svaren du kommer fram till, så har du en handlingsplan för din närmaste framtid.
Gör så här!
- Vad vill du göra mer av på jobbet?
Bestäm dig för en sak du verkligen trivs med och som du vill ska få mer utrymme i din vardag.
- Vem behöver du påverka för att få mer av det du trivs med?
Kan vara din chef, kollega eller annan samarbetspartner.
- Vilka argument tror du biter på den personen?
Utgå från de intressen du bedömer att hen har. Kan vara kostnadsbesparingar, effektivare arbete, högre kvalitet eller något annat.
- Vilken tidpunkt och vilken situation tror du vore bäst att ta upp det med den personen?
När är hen mest mottaglig, närvarande och har tiden att lyssna på dig?
- När du ska skrida till verket och framföra dina argument - skriv in i kalendern!
Och sedan, så här!
- Hur ska du framföra dina argument? Fundera igenom ditt samtal. Vilka ord ska du använda, och vilka ska du absolut undvika? I vilken ordning ska dina argument komma? Ett klassiskt retoriskt trick är att börja med ditt starkaste argument, ta det svagaste som nummer två och avsluta med det näst bästa.
- Öva på din argumentation! Testa ditt tal för din respektive, din vän, granne, hund eller för rosenbuskarna på tomten.
- Tidssätt din argumentation! Hur lång tid tar det att framföra det du vill ha sagt? Skapa en 30-sekundersvariant, en två- och en femminutersvariant. Beräkna alltid minst lika mycket tid för frågor, motargument och diskussion.