Hitta rätt form för samarbete
Hösten är en tid för nystart. Efter sommar och semester, vila och kraftsamlande, kan det vara dags att prova något nytt eller utveckla sig. Inte minst gäller det ens företag. Det här kan vara hösten när man tar steget och satsar för att få företaget att växa.
Ett sätt att göra det är att starta eller utöka olika former av samarbeten. Det kan handla om att inleda ett kompanjonskap eller knyta vissa kunder eller leverantörer närmare företaget.
Avtal är grunden för samarbeten
Grunden för alla typer av sådana samarbeten är olika former av avtal. Driver man aktiebolag kan man skriva ett aktieägaravtal för att framför allt reglera hur ägarna ska förhålla sig till varandra och hur bolaget ska drivas, men också hur samarbetet ska vara mellan olika aktieägare i företaget. Vill man skaffa en kompanjon, när man bedriver verksamhet i annan bolagsform än aktiebolag (till exempel handelsbolag), kan man skriva ett kompanjonsavtal. Önskar man att starta eller utöka samarbete med vissa utvalda kunder eller leverantörer kan man skriva ett samarbetsavtal.
Gemensamt för alla avtal är två saker – tydlighet och förståelse för avtalets innebörd
Gemensamt för alla avtal är två saker – tydlighet och förståelse för avtalets innebörd. Det menar Hannah Berglund och Göran Mandorff, jurister på Unionens samarbetspartner, Advokatfirman Fylgia.
– Det är a och o när det gäller allt avtalsskrivande, säger Mandorff. Ett avtal måste alltid ha en regleringsfunktion, det måste förklara vad som händer i varje given situation. Särskilt viktigt är det att ange vad som händer när en part inte lever upp till det som bestämts. Det måste finnas regler kring utförande och påföljder.