Vad menas med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön?
Den organisatoriska arbetsmiljön innefattar hur arbetet ordnas och styrs på arbetsplatsen. Det handlar till exempel om villkor och förutsättningar att kunna utföra sitt arbete utifrån hur organisationen är uppbyggd och hur ledarskapet ser ut.
Den sociala arbetsmiljön handlar om det sociala samspelet mellan medarbetarna, samarbetet och det sociala stödet på arbetsplatsen.
Stress på arbetsplatsen, kränkande särbehandling och andra organisatoriska och sociala frågor som kan leda till ohälsa är exempel på det. Det är vanligt att det här är en orsak till psykisk ohälsa, vilket i sig är en vanlig orsak till sjukskrivningar.
Finns det regler för det här?
Det finns en föreskrift hos Arbetsmiljöverket som heter Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), även kallad OSA. I den pekas det ut vilka huvudområden som arbetsgivare behöver förebygga och hantera genom systematiskt arbetsmiljöarbete.
Om reglerna och vad föreskriften innebär
Metoden för att arbeta med de organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågorna är densamma som vid systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem har ansvaret?
Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och för att systematiskt arbeta med arbetsmiljön för att skapa en bra arbetsplats har arbetsgivaren.
Mer om ansvaret för att skapa en bra arbetsmiljö
Har jag som medarbetare något ansvar?
Du som medarbetare är skyldig att kommunicera risker, problem och möjliga förbättringar. Det gäller alla delar kopplat till arbetsmiljön, även när det kommer till exempelvis stress och arbetsbelastning.
Jag är arbetsmiljöombud, vad kan jag göra?
Du som är
förtroendevald
kan ställa krav på arbetsmiljön. OSA och vad du kan göra.