Så kommer du igång med försäljningen efter semestern
Efter en lång skön sommar kan det vara svårt att komma igång med försäljningen igen. Hur ska man göra för att få upp farten? Unionens affärscoach Agneta Hoflin ger sina bästa tips.
Efter en lång skön sommar kan det vara svårt att komma igång med försäljningen igen. Hur ska man göra för att få upp farten? Unionens affärscoach Agneta Hoflin ger sina bästa tips.
Publicerad 06 sept. 2021
Alla som någonsin arbetat vet hur svårt det kan vara att komma tillbaka efter semestern. Såväl hjärna som kropp har vilat, man vet inte riktigt i vilken ände man ska börja och det kan vara svårt att få något gjort. Det spelar egentligen ingen roll om man är anställd eller egenföretagare – känslan av semesterbaksmälla är universell – men tröga höststarter får givetvis större påverkan på den lilla firman.
Unionens affärscoach Agneta Hoflin menar att det bästa sättet för att snabbt komma in i rutinerna och kunna rivstarta försäljning och andra delar av verksamheten är planering.
– Väldigt många egenföretagare arbetar ad hoc och får därmed heller inte den översikt som behövs. Sätter man en plan för hösten blir det lättare att komma igång, för då har man något att utgå från.
– Ett bra tips är att man redan innan sommarledigheten gör en genomgång av hur våren egentligen gick, säger Hoflin. Och har man inte gjort det, gör man det direkt när man kommer tillbaka. Genom att analysera vårens resultat och utfall kan man också reflektera över de beslut man tagit och analysera vad som gick bra och inte – och varför. Förbereder man för uppstarten på det sättet så går den mycket snabbare att hitta vägen framåt.
Som medlem i Unionen Egenföretagare har du tillgång till affärscoaching. Du kan kontakta certifierade affärscoacher med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap, som kan ge dig tips i ämnen som affärsutveckling, marknadsföring och försäljning. Coachingen sker via telefon och kostar inget extra.
Samtidigt får det inte bli för detaljerat, menar Hoflin. Planerar man varje dag, varje timme, så kommer det oundvikligt hända oförutsedda saker som omkullkastar allt. Då är risken att man i stället blir frustrerad över att man missar de deadlines man satt upp för sig själv.
– Gör en grovplanering först där man blockar in de största och viktigaste sakerna – produktion, marknadsföring, försäljning – och bestäm när man ska lägga tid på respektive del, säger Hoflin.
Vilka nya lösningar kan jag erbjuda? Vilka nya erbjudanden kan jag sätta ihop?
En god idé kan också vara att få in saker som utbildning, kurser och annan kompetensutveckling i grovplaneringen, eftersom de områdena oftast behöver lång framförhållning. Då minimeras risken att de aldrig blir av. Med de stora riktlinjerna klara kan man sen detaljplanera vecka för vecka.
– Ett knep för att komma igång snabbt med sin försäljning är att inte fokusera så mycket på nyförsäljning, utan snarare på merförsäljning. Detta är oftast lättare än att jaga försäljning på nya kunder, eftersom det redan finns ett uppbyggt förtroende mellan ens företag och kunden. Har du befintliga kunder som är nöjda bör du leta efter hur du kan paketera ett erbjudande som breddar din affär och fördjupar relationen med kunden.
– För att se över hur du kan gå vidare med dina kunder, bör du ställa dig frågor som: Vilka nya lösningar kan jag erbjuda? Vilka nya erbjudanden kan jag sätta ihop? För att ta ett enkelt exempel – om man tidigare erbjudit ledarskapsprogram kanske man kan försöka erbjuda ett uppföljande coachprogram?
Först när detta är gjort är det dags att vässa strategin för jakten på nya kunder. Då kan man också se över hur man säljer.
– Omstarten efter semestern är ett bra tillfälle att se över hur säljprocessen ut. Hur väcker man intresse? Hur konverterar man sina leads? Idag ligger ju allt fokus främst på digital marknadsföring, så är detta inte din bästa gren, kanske du ska vässa din kompetens på området eller varför inte anlita en konsult.
En viktig del av höstens arbete är givetvis att hitta sätt att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Som egenföretagarmedlem i Unionen har du rabatterat pris på hel- och halvårsmedlemskap hos Hillman Academy. Där får du tillgång till onlinekurser, guider och workshops för att synas och marknadsföra ditt företag på nätet.
Många som är anställda kan få hjälp av kollegor att komma ur sommardvalan, men egenföretagare har inte alltid den möjligheten. Däremot kan man, tipsar Hoflin, skapa den.
Även om man är ensam i sitt företagande så hör man ju till en bransch och har så klart affärskollegor som man kan träffa och som kan hjälpa en planera.
– Att arrangera en kick-off med andra egenföretagare är ett enkelt och bra sätt att komma igång på. Även om man är ensam i sitt företagande så hör man ju till en bransch och har så klart affärskollegor som man kan träffa och som kan hjälpa en planera. I det här fallet gäller det givetvis att välja rätt personer, sådana som vill ge och inte bara ta. Innan man bjuder in till en sådan kick-off gäller det att inventera sitt nätverk och fundera över vilka man vill ha med.
Text: Mattias Dahlström Foto: Johan Stringberg
2021-09-08