Kabinpersonal organiseras av Transport från 1 februari

Ett samarbets- och gränsdragningsavtal har undertecknats av Unionen och Svenska Transportarbetarförbundet (Transport). Från den 1 februari 2025 kommer kabinpersonal att organiseras av Transport.

In English below.

Det nya avtalet syftar till att lösa nuvarande och framtida gränsdragningsfrågor under formaliserade former, och tydliggör vilka principer som gäller vid bedömning av vilket förbund som bör organisera vilken yrkesgrupp.

Vi vill undvika en situation där två förbund organiserar samma yrkesgrupper och där förbunden konkurrerar om medlemmarna. Det skulle i förlängningen kunna leda till att medlemmarnas villkor urvattnas.

Förändringen kan stärka förhandlingskraften

Kabinpersonalens arbetsförhållanden och arbetsuppgifter skiljer sig från de övriga yrkeskategorier som Unionen organiserar. Inom Transport organiseras däremot flera yrkeskategorier med liknande villkor. Att hålla ihop avtal med liknande förutsättningar stärker förhandlingskraften gentemot arbetsgivarna.

Transport är redan idag en stark aktör inom flygbranschen. Att samla ytterligare ett avtalsområde inom Transport ökar den fackliga styrkan inom flyget ytterligare. Denna förändring gör det också lättare att synkronisera med övriga länder och vi kan vi stärka det internationella arbetet och underlätta internationell samverkan eftersom det är vanligare att kabinpersonalen organiseras av ett arbetareförbund.

Vad innebär det nya avtalet för dig som medlem eller förtroendevald?

Cabin Crew to be Organized by Transport from February 1

A cooperation and demarcation agreement has been signed by Unionen and the Swedish Transport Workers' Union (Transport). Starting February 1, 2025, cabin crew will be organized by Transport.

The new agreement aims to resolve current and future demarcation issues in a formalized manner, clarifying the principles that apply when determining which union should organize which professional group. We want to avoid a situation where two unions organize the same professional groups and compete for members, which could ultimately dilute the members' conditions.

The working conditions and tasks of cabin crew differ from other professional categories organized by Unionen. In contrast, Transport organizes several professional categories with similar conditions. Keeping agreements with similar conditions together strengthens bargaining power against employers.

Transport is already a strong player in the aviation industry. Bringing another agreement area under Transport further increases the union's strength in aviation. This change also makes it easier to synchronize with other countries, strengthening international work and facilitating international cooperation, as it is more common for cabin crew to be organized by a workers' union.

What does the new agreement mean for you as a member or elected representative?

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg