Checklista: Steg för steg mot nytt jobb
Unionens experter guidar dig steg för steg mot jobbet. Vi har samlat våra bästa söka jobb-tips som guidar dig genom jobbsökandet.
Unionens experter guidar dig steg för steg mot jobbet. Vi har samlat våra bästa söka jobb-tips som guidar dig genom jobbsökandet.
Dags att söka första jobbet eller ta klivet till en ny arbetsplats? Här har vi samlat våra bästa söka jobb-tips där en rad av Unionens experter steg för steg guidar dig genom jobbsökandet.
När man vill vidare i arbetslivet och söka nytt jobb är det många av oss som inte har en plan. Men genom att söka jobb på ett strukturerat sätt ökar du dina chanser att lyckas. Och framför allt undviker du att göra samma misstag två gånger. Så här lägger du bäst upp din söka jobb-plan.
En plan ökar dina chanser att få rätt jobb. Med rätt jobb menas ett jobb där dina kunskaper och färdigheter används optimalt för att bidra till företaget och samtidigt är utvecklande för dig själv. Men det förutsätter att du vet vad som är viktigt för dig för att trivas och må bra på jobbet.
Du behöver veta dina styrkor, förbättringsområden och vilken typ av företag som passar just dig – dina kunskaper och din personlighet. Trivs du bäst i ett lugnt familjeföretag eller går du igång på möjligheterna i en global koncern? Det är ingen garanti för jobb, men det gör ditt jobbsökande mer fokuserat och är till stor hjälp vid en eventuell intervju, eftersom du har bra koll på dina styrkor och svagheter och varför du vill jobba just på företag X.
Vill du hitta ditt drömjobb behöver du alltså börja med att fundera över vem du är och vad du vill. Det kan vara en väldigt svår fråga att besvara. Börja med att fundera över vad som är viktigt för dig för att må bra. Behöver du lugn? Stimulans? Utmaningar? Trygghet?
Formulera ditt mål i stil med: ”jag vill jobba på en arbetsplats där…”. Försök att vara så detaljerad som möjligt. Det gör inget om det känns som en omöjlighet att hitta en arbetsplats som uppfyller alla dina önskemål, målet är att hitta en arbetsplats som uppfyller tillräckligt många.
Fundera över om det finns några riktiga arbetsplatser som liknar din egen drömarbetsplats. Vad krävs för att jobba där? Är det något du behöver utveckla hos dig själv? Vilka av dina kompetenser är viktigast att lyfta fram i ditt cv och personliga brev?
Gör en lista på tänkbara arbetsplatser och de aktiviteter du måste genomföra för att ta dig dit på intervju. Tänk på att hellre sätta många små mål än få stora. Poängen är att du varje vecka ska kunna göra någon aktivitet som tar dig ett steg närmare ditt drömjobb. Skriv hellre ”skicka mejl till företag X för att fråga om lediga tjänster” och ”uppdatera mitt cv” än ”komma på intervju till företag X”. För sedan in dina aktiviteter i en enkel tidplan.
Att söka arbete strukturerat innebär också du kan utvärdera hur du söker jobb. Då är det lättare att justera din väg. Det kommer också skapa en känsla av kontroll, du vet vad du gjort och du vet vad du ska göra – det är du som styr! Vad har fungerat? Vad har inte fungerat?
Lägg in löpande utvärderingspunkter i din aktivitetsplan, så slipper du slösa din tid på att göra saker som inte fungerar. Tveka inte för att ringa upp arbetsgivaren i efterhand och fråga vad du kan förbättra för att öka dina chanser nästa gång.
Att söka jobb är en process. Ibland går det inte som planerat. Då kan du ändra din plan. Du kommer att lära dig saker och utvecklas hela tiden. Även omgivningen förändras, vilket innebär att du behöver ändra din ursprungsplan. Kanske behöver du revidera tiden det tar att nå ditt mål, men det betyder inte att du behöver släppa drömjobbet.
Poängen med en plan är inte att krampaktig hålla fast vid den vad som än händer, utan tiden du lägger på att faktiskt fundera över vad du vill och vad du behöver göra för att komma dit.
Om du vet vad du vill och siktar mot kan du lättare undvika misstag och ha större chans att trivas på lång sikt. Det innebär inte att du låser dig vid ett mål tio år framåt i tiden och sedan enbart fokuserar på det, utan snarare att du hittar rätt riktning att utvecklas i.
Att göra en grundlig planering är ingen ”quick fix”. Det kommer att ta tid. Det viktigaste är att ta första steget – börja redan nu! Genom att i förväg fundera ut vad som är viktig för dig kan du agera snabbare när den där drömannonsen dyker upp, eftersom du redan är förberedd.
Är du en driven och initiativrik teamspelare med kreativ kompetens och social förmåga? Svårt att veta - vad menar arbetsgivaren egentligen? Johanna Smith, HR-specialist på Unionen, berättar hur du gör för att tolka platsannonsen rätt.
Företagsvärlden älskar klyschor. Enligt Lars Melin, Docent på Stockholms Universitet och författaren bakom boken ”Corporate Bullshit”, lever populära begrepp inom företagen ungefär i fem år innan de tappar sin status.
Inneorden kommer oftast från företagsledningen och sprider sig hela vägen ut i platsannonserna och rekryteringsprocessen. Men ofta hänger inte betydelsen av ordet med hela vägen. De används snarare för att markera nytänkande och status än för att få fram ett budskap.
Några av de vanligaste klyschorna just nu:
Johannas tolkning: Det är vad det är – man snabbt ska kunna anpassa sig efter olika situationer. Visa att du inte har något emot att arbetsdagen kan se väldigt olika ut beroende på vad som behöver göras. Tyvärr kan också vara en varningsklocka om att arbetsmiljön är rörig och att man måste vara beredd på att sätta sina egna ramar.
Johannas tolkning: Vad arbetsgivaren är ute efter här beror lite på vilken tjänst det är som ska tillsättas. Men det kan innebära att man inte är revirtänkande, att man är samarbetsvillig och gärna delar med sig av sin kunskap.
Johannas tolkning: Här ska man visa att man har ett driv. Att man inte är passiv och väntar på att få uppgifter tilldelade sig utan att man själv är van att se vad som behöver göras.
Johannas tolkning: Visa att du har god förmåga att förstå och att göra dig förstådd. Detta är en egenskap som behövs på nästan alla arbetsplatser.
Johannas tolkning: Arbetsgivaren är ute efter någon som kan tänka nytt och som vågar föreslå det ingen sagt eller gjort förut. Om arbetsgivaren har det som krav är det viktigt att det också finns utrymme på arbetsplatsen för att göra just detta.
Ta alla otydliga ord med en nypa salt och akta dig för att själv använda dem i din ansökan. Försök istället att se förbi klyschorna och fundera på vad arbetsgivaren egentligen är ute efter. Det absolut bästa är att visa konkreta exempel som styrker arbetsgivarens önskemål, menar Johanna.
– Översätt arbetsgivarens önskemål i situationer där du använt dig av just de egenskaper som du tror efterfrågas. Ge konkreta exempel på hur du agerat och vad du uppnått genom att tänka nytt, om det till exempel är innovativ som efterfrågas.
Är du osäker på vad som menas med ett ord i annonsen – fråga! Det går att fråga utan att känna sig dum genom att vinkla frågorna till den specifika arbetsplatsen, till exempel: ”vad innebär det att vara initiativrik på er arbetsplats?”.
På nätet finns tusentals tips på hur du skriver ett bra cv. Det kan vara svårt att sortera bland alla tips och råd, vilket spelar störst roll för om du får jobbet eller inte? Vi frågade Johanna Smith, HR-specialist på Unionen med stor erfarenhet av rekryteringsprocesser, om det viktigaste.
Det viktigaste när du skriver ditt CV är att lyfta fram det som är relevant för arbetet du söker, och för många arbetsgivare kommer din teoretiska utbildning att vara mer intressant än om du jobbat extra i butik. Med det sagt behöver du inte dölja dina erfarenheter, men tänk på att lyfta fram dem på ett relevant sätt. Du kan till exempel förklara hur ett ströjobb vid sidan av utbildningen breddat din kompetens, utan att du behöver gå in på detaljer.
Försök att beskriva vad din utbildning i huvudsak har gått ut på och vad den har gett dig för profil, men du behöver inte gå in på varenda poäng du tagit. Men var inte rädd för att ta med den där 7,5-poängskursen du bara läste för skojs skull – OM den är relevant för tjänsten du söker. Har du exempelvis läst ett språk vid sidan av din utbildning ger det dig en värdefull sidokompetens i ett företag som jobbar internationellt.
Det viktiga är att arbetsgivaren känner att din ansökan är relevant för jobbet du söker. Det ger rätt mycket när arbetsgivaren ser att man lagt ner tid och tänkt igenom sin ansökan. Det betyder inte att du måste skriva om hela ditt CV för varje ansökan, men det är bra att kolla igenom det innan så att det matchar jobbet och att informationen går snabbt att ta till sig.
Det vanligaste misstaget studenter gör när de söker jobb efter examen är helt enkelt att de söker fel tjänst. Många ansökningar kommer snett och personen har helt enkelt inte rätt profil för jobbet. Det är klart att man ska sikta på att få sitt drömjobb, men var beredd på att ta andra jobb på vägen, gärna sådana som stärker din kompetens och ökar dina möjligheter att få göra det du känner att du är bäst på.
Oavsett vilket format du väljer på ditt cv eller vilken tjänst du söker kommer följande fyra punkter att ge dig en riktigt bra ansökan. Använd dem gärna som kontrollfrågor innan du skickar iväg dina ansökningshandlingar till arbetsgivaren.
Är CV:t lättläst? Det ska gå snabbt att få en uppfattning om din profil. Hellre enkelt och lättläst än snyggt och krångligt.
Kan du stå för allt? Lyft fram det som är relevant för tjänsten och det du gör allra bäst, men ljug aldrig. Ett CV måste vara vattentätt.
Är det ett format som passar arbetsgivaren? Det pratas mycket om att man ska sticka ut, men om en arbetsgivare hanterar ansökningar i ett särskilt rekryteringssystem ska man absolut använda det för att ha större chans att få jobbet.
Har du besvarat VARFÖR du söker tjänsten? Visa att du vill ha jobbet och varför du vill ha det. Som arbetsgivare vill man ha engagerade anställda.
Läs mer om olika cv och se exempel på olika sätt att strukturera ditt cv
Du som är medlem får både ditt cv och personliga brev granskat av våra proffs inom fem arbetsdagar. Du får tydliga tips på hur du gör dina ansökningshandlingar ännu vassare och får konstruktiv feedback.
Med Academic Work Jobbevakning kan du bli rekommenderad lediga tjänster baserat på dina personliga önskemål och preferenser. Med en jobbevakning slipper du leta och kan låta jobben komma till dig istället – smart och enkelt!
Hur personlig bör man vara i sitt personliga brev? Var går gränsen för ointressanta detaljer och värdefull information kring din personlighet? Vi frågade Unionens coach Johan Fogelberg om hur du får till ett personligt brev som tar dig till intervju.
– Syftet är att ta sig till en intervju. Därför ska brevet vara specifikt för arbetsgivaren och tjänsten. Brevet ska inte vara en personlig berättelse om dig utan handla om din relation till företaget. Researchen om företaget och vad de står för är jätteviktig. Jag tycker att du ska besvara följande tre frågor: varför vill jag jobba hos er, varför vill jag ha jobbet och varför passar jag för jobbet? Vi går igenom dem en och en.
Varför vill jag jobba just här?
Vad associerar du med arbetsplatsen? Varför vill du tillhöra dem? De viktiga är att visa att du förstår arbetsgivaren och hur de arbetar. Läs på och lär dig vad de står för. Häng upp dig på något som du identifierar dig med, det kan till exempel vara värderingar, miljöarbete, struktur eller att du vet att alla anställda har tydliga roller. När du klär din känsla och det du associerar företaget med i ord kommer det att bli naturligt och personligt.
Varför vill jag ha jobbet?
Besvara frågan konkret och visa att du förstår förutsättningarna. Det räcker inte att säga att det är ett spännande jobb. Var proffsig och använd dig återigen av din research: hur uttrycker de sig på arbetsplatsen? Visa att du förstår vad som krävs och använd orden som de värderar högt. Ju mer kunskap du har om företaget ju mer trovärdigt är det att du verkligen vill ha jobbet. Ingen arbetsgivare gillar att känna sig som ”en i mängden”.
Varför passar jag för jobbet?
Ge några bra exempel som visar att du matchar profilen och passar verksamheten. Förutom relevans är effekten av det du genomför det viktiga. Vad har dina insatser lett till? Hitta erfarenheter hos dig själv som matchar det som efterfrågas i platsannonsen och förklara hur de har hjälpt dig att bli bra på det som nu efterfrågas. Om du går vidare till en intervju är det de här sakerna de lockats av och då ska du fördjupa din berättelse om dem på plats.
Läs mer om det personliga brevet och ladda ned exempel på olika format på personliga brev.
Du som är medlem får både ditt cv och personliga brev granskat av våra proffs inom fem arbetsdagar. Du får tydliga tips på hur du gör dina ansökningshandlingar ännu vassare och får konstruktiv feedback.
Med Academic Work Jobbevakning kan du bli rekommenderad lediga tjänster baserat på dina personliga önskemål och preferenser. Med en jobbevakning slipper du leta och kan låta jobben komma till dig istället – smart och enkelt!
Men hur ska du göra för att övertyga? Förbered dig väl, tänk igenom vad du vill lyfta fram och ljug inte – Johanna Smith, HR-specialist på Unionen, ger sina bästa tips för en lyckad anställningsintervju.
Läs på om företaget, besök deras hemsida och försök samla så mycket information som möjligt. Ju mer du kan om företaget, ju lättare har du att ställa initierade frågor. Tänk också igenom vad du vill berätta om dig själv. Gå igenom ditt cv och dina erfarenheter och fundera på hur du kan konkretisera de gemensamma nämnarna mellan det företaget söker och dina tidigare erfarenheter. Om du har en egen blogg kan den till exempel vara ett bevis på att du har koll på sociala medier och dessutom är driven och kan arbeta självständigt. Använd gärna riktiga exempel eller anekdoter som styrker det du skrivit i ditt cv.
Inget, om de inte bett om betyg eller liknande. Fråga när mötet bokas om det är något särskilt som de vill att du ska ta med dig.
Man brukar få börja med att presentera sig och berätta om bakgrund och erfarenheter. Här är det viktigt att du beskriver hur din kompetens och dina egenskaper kan vara värdefulla för dem. De vill veta vad du kan tillföra. Fundera därför på vad du ska berätta om och vad du kan skippa. Fritidsintressen och hobbys kan till viss del ge en bild av vilken typ av person du är, men håll presentationen av ditt privatliv kort och fokusera istället på erfarenheterna från dina studier och ditt arbetsliv.
Det beror på var du söker jobb. Vissa branscher har väldigt tydliga klädkoder och då bör du hålla dig till dem. Det är trevligt om det syns att du ansträngt dig, samtidigt ska du välja kläder som du inte är obekväm i. I slutändan handlar det om att dina kläder inte bör stjäla fokus från dig själv, varken på ett negativt eller positivt sätt.
Du skall självklart framhålla dina positiva egenskaper, men håll dig till sanningen och ljug aldrig på intervjun. Det är också viktigt att svara på den fråga som ställs. Som arbetsgivare kan man inte vänta sig briljanta svar på varje fråga, men man ska inte heller behöva ställa samma fråga flera gånger. Det är bättre att tänka efter en stund för att kunna ge ett genomtänkt svar, än att försöka komma undan frågan. Svara hellre ärligt och rakt, även om svaret inte är det du misstänker att arbetsgivaren vill höra.
Direkt efter intervjun kan du fråga vad du kan förvänta sig för kontakt om den som intervjuat dig inte säger det. Har du sedan inte fått någon återkoppling under den tiden kan du själv ta kontakt och fråga hur rekryteringsprocessen går. Om du måste ha snabbt besked kring om du går vidare eller inte är det bra att tydliggöra det så tidigt som möjligt under intervjuprocessen.
Vad betyder det egentligen? Går det att nätverka utan att samla på visitkort? Går det att slippa torra snittar, pinsamma tystnader och ändå bygga ett personligt nätverk? Absolut.
Säg ordet ”nätverka” och de flesta av oss får en liten klump i magen. De flesta tipsen brukar handla om hur du säljer dig själv på 30 sekunder och hur många visitkort du bör samla på en timme. Men nätverkande är ingen tävling. Det handlar inte om hur många mässor du besöker eller hur många visitkort du har i skrivbordslådan. Det handlar om rekommendationer. Och det är en helt annan sak.
Vi människor är sociala djur i grunden. De flesta av oss är väldigt förtjusta i våra vänner, oavsett om de är få eller många. Och vi gillar att hjälpa dem, till exempel rekommendera dem till ett jobb vi tror passar. Både privat och i jobbet lägger vi stor vikt vid rekommendationer. Inköp, filmval och restaurangbesök baseras till stor del på rekommendationer från vänner och bekanta. Det gäller även rekryteringar. Det är den här sociala förmågan vi försöker uppmuntra på mässor och mingelfester. Men i brist på genuint intresse för varandra blir det ofta en trist tillställning där fokus ligger på att samla visitkort och prata om sig själv. Och då har man missat hela poängen.
Ett bra nätverk handlar inte om artighetsfraser och ytliga bekantskaper. Även om en ytlig bekantskap är bättre är ingen alls är det bästa nätverket alltid dina vänner. Att skapa ett nätverk av personer du verkligen gillar som individer är bättre än ett nätverk av personer som för tillfället jobbar på rätt företag. Mässor och mingelfester kan vara ett sätt att träffa nya, framtida vänner, men det kan i längden löna sig att tänka nytt – varför inte gå en kurs? Det är betydligt lättare att träffa nya bekantskaper kring ett gemensamt intresse. Och om ett par år kanske det är den där vännen du träffade på filmkursen som rekommenderar dig till nästa jobb.
Gentjänster är en del av vår sociala natur. Har vi fått hjälp vill vi gärna återgälda tjänsten. Det är naturligt att fokusera på vilka som kan vara till hjälp när man söker jobb, men det kan löna sig att skifta fokus. Vad kan du själv hjälpa till med? Om du är frikostig med rekommendationer och tips till vänner och bekanta är chansen större att de tänker på dig i samma situation. Dessutom känns det väldigt bra att ha bidragit till en väns nya jobb.
Det tar tid att skaffa ett bra nätverk. Det är ingen quick fix som snabbt leder till jobb. Se det som en investering som berikar ditt liv och ger dig nya vänner och kanske, på sikt, kan leda till nya möjligheter. Att enbart se nätverkande som ett tillfälle att marknadsföra sig själv och att dra en säljpitch till alla du träffar ger inte en särskilt bra effekt. Om du verkligen är i snabbt behov av att skaffa nya kontakter inom en bransch är det en bättre att kontakta en professionell rekryterare. De har ett brett professionellt nätverk som dina kompetenser kan matchas mot. Det ger inga garantier, men du får en bra chans att snabbt visa upp dina kompetenser mot arbetsmarknaden.
Mingelkvällar, mässor och andra event kan vara jättebra arenor att bredda sitt nätverk på. Men det bästa nätverket består inte av ytliga bekanta utan av vänner. Och att bygga ett bra nätverk är inget du kan göra över en kväll (eller flera). Ett bra nätverkande bör därför fokusera mer på att klicka som individer än vilken arbetsplats ni båda för tillfället jobbar på. Se ditt nätverk som en grupp personer du gillar och som på sikt kanske kan ge dig ett bra tips eller en personlig rekommendation för en tjänst – inte som en arbetsförmedling. Är du i akut behov av ett jobb är det bättre att kontakta en professionell rekryterare.
Din nätidentitet är summan av allt som går att googla på dig, säger Unionens coach Johan Fogelberg. Läs Johans enkla tips om hur du stärker din jobbprofil i sociala medier.
– Sociala medier är bra om du har ett tydligt syfte med ditt nätverkande. Det finns olika nätverk där du kan agera efter syfte. Grundregeln för all aktivitet är att hålla isär vad som är privat och vad som är offentligt. Idag är folk ganska bra på att prioritera hur olika forum används och var ens personlighet fungerar bäst. Många använder till exempel Facebook privat, Linkedin för arbetslivet och Twitter som både och, säger Johan Fogelberg.
– Alla bör vara medvetna om att de har ett nätjag. Mycket av det du gör på nätet, och framförallt i sociala medier går att spåra – din nätidentitet är summan av allt som går att googla på dig. Därför ska man tänka på i vilka sammanhang man finns och vilka signaler man sänder i de forumen. Skriver man ”söndagsångest, i morgon jobb igen” eller ”puh, halva arbetsveckan klar” på ett öppet Facebook-konto kan en presumtiv arbetsgivare läsa det som att man inte är dedikerad.
– Det beror på vilka signaler man vill sända ut. Man kan fundera på var man är och var man vill vara. Vilka forum kan bäst hjälpa en att ta sig dit? Är du festfixare kanske det är att föredra att visa upp ett aktivt liv på Facebook medan en byggnadsingenjör har mer att hämta i de nischade diskussionsgrupper som finns på Linkedin. Kolla var nyckelprofiler i branschen som du är nyfiken på finns och hur du bäst får kontakt med dem. Försök genom dina sociala aktiviteter visa att du inte bara har rätt erfarenhet utan att du dessutom är rätt person för dem.
Twitter
Blixtsnabbt forum. De med många följare skriver mycket och retweetar andras citat frekvent.
Facebook
Används ofta privat och är ganska långsamt. Fundera på vad du delar med vilka. Många använder inte sina inställningar och reglerar vilka som ser vad, det är enkelt att justera.
Linkedin
Är en mer renodlat business-kanal. Här kan du göra statusuppdateringar, söka på spännande företag och debattera i spännande forum. Unionen erbjuder en rad tjänster, t ex LinkedIn-webbinarier för dig som vill vässa din LinkedIn-profil.
Blogg
Är en långsam kanal. Här har användare chansen att verkligen fördjupa sig och skriva längre och djupare analyser i ämnen. Gör dig själv till branschens ”spokesperson of the trade”.
Instagram
Visa bilder från din verklighet. Om det du sysslar med ser bra ut på bild eller fångar spännande skeenden kan det här vara en strålande kanal. Med Instagram kan du snabbt visa upp lockande miljöer.
Sitter du och uppdaterar jobbannonssajten bara för att konstatera bristen på sökbara tjänster? Ta saker i egna händer! Caroline Danielsson, ombudsman på Unionen, menar att det är viktigt att använda sitt nätverk, aktivt söka upp arbetsgivare och inte vänta på att en annons kommer ut.
Den i särklass bästa vägen till jobb är att utnyttja sitt nätverk – att helt enkelt fråga vänner och släktingar om de känner till om behovet av personal finns på diverse arbetsställen. Om man lyckas bli rekommenderad av någon i sitt nätverk är det väldigt positivt eftersom den största farhågan för den som rekryterar är att personen de slutligen väljer inte kommer att fungera. Därför förstärker en rekommendation den positiva ”magkänslan” hos den som rekryterar.
Då ringer man upp den rekryterande chefen och presenterar sig. Berätta vem som tipsat dig om tjänsten och berätta lite om dig själv. Förhoppningsvis lyckas man då göra ett bra första intryck.
Man ska vara påläst om företaget och det är viktigt att visa att man är angelägen om tjänsten. Framhäv egenskaper eller sådant du gjort som kan vara till nytta för just det företaget.
Någon form av nätverk har alla, tänk föräldrar, släkt och vänner. Utöver det kan man fundera på vilka företag som finns där man bor. Ofta är det de stora företagen som har behov av personal, men är man exempelvis ekonom kan det finnas egenföretagare som behöver hjälp. Vänta inte på att det kommer en annons – ta egna initiativ!
Det är viktigt att inte förringa vikten av ett välskrivet CV och att vara väl förberedd på en anställningsintervju. Och glöm inte att utnyttja Unionen! På unionen.se finns massor av hjälp när du söker jobb, det tycker jag att våra medlemmar ska utnyttja oftare!
Vid din första löneförhandling är det lätt att bli nervös – vad kan du egentligen förvänta dig av samtalet? Och hur mycket kan du påverka din lön? Caroline Danielsson, ombudsman för Unionen, jobbar med att förhandla löner och företräda medlemmar. Här delar hon med sig av sina bästa tips inför ditt första lönesamtal .
– Förberedelser är A och O. Som medlem i Unionen kan du ringa upp och kolla hur löneläget ser ut för stunden, det är viktigt att du har koll på lönestatistiken för att kunna ställa rimliga krav. Värt att kolla på då är hur lönenivåerna ser ut i branschen och på den position du ska börja, men du kan även smalna av det ytterligare för att ta reda på hur det ser ut i ditt geografiska område och i din ålderskategori. Om det finns en Unionenklubb representerad på arbetsplatsen är det smart att ringa deras ordförande också, då får du mer exakta siffror på vad du kan förvänta dig.
– Du ska komma ihåg ditt värde. Som ung har man ofta lagt ned mycket tid och pengar på att utbilda sig, det finns ett stort värde i sig att man gjort det. Även om man saknar erfarenhet har man mycket kunskap och vet hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Och som ny ska du alltid få en introduktion på företaget, redan under lönesamtalet kan det vara klokt att ta upp frågan om hur den kommer att se ut. Då får du även svar på vad arbetsplatsen förväntar sig att du ska leverera.
– Det är viktigt att ha rimliga förväntningar. Om du kräver en alldeles för hög lön kommer chefen inte ta dig på allvar och tycka att du är dåligt påläst. Samtidigt ska du inte heller sälja dig själv alldeles för billigt, vilket är lätt hänt när man är glad över att få ett jobb överhuvudtaget. Din ingångslön sätter ribban för din framtida löneutveckling . Det är just därför viktigt att du förbereder dig så väl som möjligt. Då är det otroligt värdefullt att kunna ringa Unionens rådgivare och få en siffra att utgå ifrån.
Carolines tre viktigaste tips för en lyckad första löneförhandling :
Läs på om löneläget
- Ta reda på så mycket du kan på förhand, kolla statistik och ring Unionen om du blir osäker. Du känner dig även tryggare i situationen om du själv är påläst.
Kolla upp kollektivavtalet
– Om det finns ett
kollektivavtal
finns det redan ett färdigförhandlat grundavtal med minimilön och övriga förmåner. Det ger dig en bra grund att stå på inför din
löneförhandling
. Om det inte finns
kollektivavtal
finns det heller inget som anger någon
lägsta lön
och du måste själva förhandla om tjänstepension och övriga förmåner som ingår i kollektivavtalet.
Kom ihåg ditt värde
– Även om du är ung och saknar erfarenhet så måste du fokusera på det positiva, du kan massor av saker och har stor potential, det är ju därför arbetsplatsen vill ha dig hos dem. Att du inte har särskilt stor erfarenhet vet ju arbetsgivaren om och det gäller därför att fokusera på andra fördelar, som ditt driv, din nyfikenhet och viljan att vara med och utveckla företaget.
Läs mer om din lön, t ex ingångslöner och marknadslöner: Allt om din lön
Om arbetsgivaren står för till exempel gymkort eller tjänstebil kan det innebära en betydande besparing, berättar Jimmi Hall, ombudsman på Unionen.
– Det kan handla om saker som tjänstebil, extra semester, friskvård eller busskort. Det är sådant som inte är reglerat i kollektivavtalet och därför värt att förhandla om själv. Har arbetsplatsen inte kollektivavtal är det många fler saker som är viktiga att ta upp.
– Då måste man komma överens om anställningsform, uppsägningstid , övertidsersättning , sjukersättning, semester, pension, försäkringar och mycket annat. Det är sådant som annars regleras i kollektivavtalet. Kollektivavtalet innebär rent ekonomiska fördelar som tilläggspension, sjuklönetillägg och föräldralön , samt löneökning varje år. Hamnar du på en intervju där företaget har kollektivavtal finns en färdigförhandlad grund att stå på och du kan koncentrera dig på att förhandla om lön och extra förmåner.
– Personal som mår bra presterar bättre och har färre sjukdagar. Det innebär en vinst för arbetsgivaren att hålla sin personal frisk eftersom det innebär lägre kostnader för sjukfrånvaro. På många arbetsplatser får de anställda därför ett friskvårdsbidrag. När man förhandlar om extra förmåner gäller det i regel att hitta argument som också arbetsgivaren tjänar på. Men innan du förhandlar bör du självklart kolla upp vad som redan ingår och inte. Ett bra sätt är att sondera terrängen med största fackklubben på arbetsplatsen.
– Ja, en sådan överenskommelse bör man inte träffa direkt när man början jobba någonstans. Man bör vänta för att se hur mycket övertid det blir, vad den är värd, och om ett visst antal semesterdagar extra är en rimlig kompensation. I bland kan man också förhandla sig till fler semesterdagar utan att gå miste om sin övertidsersättning .
Nu står du inför en rad nya uppgifter och utmaningar – så vad är viktigt att tänka på i början? Unionens coach Johan Fogelberg guidar till en bra start på den nya arbetsplatsen.
– Du ska se till att du får ett skriftligt anställningsavtal redan innan du börjar eller allra senast första dagen. Där ska det vara tydligt vilka tider du jobbar, vad du ska göra på jobbet och vad du får i lön. Dubbelkolla att arbetsgivaren verkligen betalar dig för all tid du är på jobbet. Även om anställningen börjar med upplärning några dagar så ska du ha betalt för den tiden. Kolla också om arbetsgivaren har kollektivavtal , det innebär att det finns fler regler som hjälper dig att få koll på dina rättigheter och skyldigheter. I kollektivavtalet finns också olika försäkringar om du råkar ut för en olycka på jobbet eller blir sjuk. En seriös arbetsgivare har avtal. Kolla också vilka förväntningar det finns på dig, det är bra att veta om det är ok att vara junior i rollen och långsamt lära sig den, eller om du förväntas leverera redan från första dagen.
– Vanligaste misstaget är att inte våga fråga! De du ska jobba med är mer seniora än dig, så är det när du är ny. Men glöm inte att du har blivit utvald för att arbetsgivaren tror på dig. Så när du får en uppgift i knät, försök först lösa den utifrån de instruktioner du fått. Om det visar sig att de inte räcker, se till att fråga. Gör det gärna på det sättet att du tar kontakt med chefen/kollegan och säger ”Jag tänker att jag ska lösa uppgiften på det här sättet. Vad tror du om det?” Då kan du få feedback på om du tänker rätt, eller kanske till och med tänker nytt. Det är också ett bra sätt att visa på hur just du resonerar. Ett annat vanligt misstag är att inte hänga med arbetskamraterna på luncher, afterwork etc. Försök att göra det i början av anställningen för att bygga upp den sociala kontakten. Ju bättre ni känner varandra desto lättare är det att samarbeta och lösa problem på jobbet. Även om afterwork inte är din grej så försök att vara med några gånger för att visa god vilja.
– Här finns det otroligt mycket att säga, men jag tycker att det viktigaste är att vara medveten om att du och arbetsgivaren har ett bindande avtal som reglerar bägges skyldigheter. Arbetsgivaren ska betala ut din lön och se till att du har en tydlig beskrivning av vilka förväntningar de har på dig i din nya roll. Du ska göra det som arbetsgivaren säger till dig (inom ramen för överenskommelsen) och du ska vara närvarande. Bästa sättet att få koll på de här frågorna är att hålla koll på anställningsavtalet och det eventuella kollektivavtalet eller personalhandboken på företaget. De täcker det mesta som gäller din anställning och sedan är det lagtexterna som gäller. Ring Unionen så fort du blir tveksam!
– Det är dumt att inte vara med i a-kassan . A-kassan kostar bara en liten del av lönen, men kan göra skillnad om du blir av med jobbet. Blir du av med jobbet av någon anledning kan du i alla fall få en liten slant från a-kassan då du är arbetslös. Dessutom gäller bara Unionens inkomstförsäkring om du är med i a-kassan . Om du blir arbetslös betalas inkomstförsäkringen bara ut om a-kassan först fattat beslut att du har rätt till ersättning.