Så gör du som egenföretagare när du fått en felaktig faktura
När du får en felaktig faktura ska du först kontakta företaget i fråga skriftligen och bestrida den. Det är viktigt att du sparar all dokumentation och har ett datum för bestridandet.
När du får en felaktig faktura ska du först kontakta företaget i fråga skriftligen och bestrida den. Det är viktigt att du sparar all dokumentation och har ett datum för bestridandet.
En bluffaktura, eller ett fakturabedrägeri, är ett betalningskrav för en produkt eller tjänst som du upplever att du aldrig beställt eller fått levererad. Eftersom det kan gå till på många olika sätt, ska du också behandla dem lite olika.
Om du inte är intresserad av erbjudandet kan du riva och slänga ”fakturan”. Skriv aldrig under något utan att läsa all text – även det finstilta och eventuell information på baksidan.
Kontakta i första hand företaget och begär rättelse. Be dem skicka kopia på avtalet eller eventuell ljudinspelning. Saknas det avtal eller handling som styrker kravet, eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget, skriver du följande rakt över fakturan: ”Bestrider betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen”.
Datera svaret, men skriv inte under med ditt namn, utan använd företagsnamnet istället. Skicka en kopia av underlaget till företaget på den eller de adresser som angetts. Det kan ske via e-post, rekommenderat brev, överlämnas personligen eller till och med via fax. Spara kopia och dokumentation på att du bestridit fakturan.
Använd samma förfarande som i stycket "Faktura som inte överensstämmer med överenskommelse", men lägg till följande text i meddelandet till avsändaren: ”Polisanmälan kommer att göras.” Skicka en kopia av underlaget till företaget på den eller de adresser som angetts, helst mejladresser för att på ett tydligt sätt kunna påvisa att du har bestridit ärendet.
Skriv följande rakt över underlaget: ”Bestrider betalningsansvar beroende på att vi inte beställt dessa varor/tjänster. Polisanmälan kommer att göras.” Även här ska du skicka en kopia av underlaget till företaget på den eller de adresser som angetts, helst mejladresser för att på ett tydligt sätt kunna påvisa att du har bestridit ärendet. Om det kommer från ett utländskt företag skriver du: ”I Reject payment due to misleading information. Complaint will be filed to the police”.
Du hittar mer information kring bluffakturor hos Bestrid.nu, Kronofogden.se och Svensk Handel - Varningslistan.
Känner du dig fortfarande osäker har du som är egenföretagarmedlem i Unionen möjlighet till affärsjuridisk rådgivning av jurister från Advokatfirman Fylgia. Du har möjlighet att nyttja rådgivningen upp till 10 gånger per år och varje ärende får ta upp till 1 timme. Affärsjuridisk rådgivning
Som egenföretagarmedlem i Unionen får du 30% rabatt på Folksams småföretagarförsäkring (gäller inte alla branscher). Observera att du behöver uppge att du är medlem i Unionen Egenföretagare för att få rabatt.
Småföretagarförsäkring i samarbete med Folksam
Våra öppettider är måndag - fredag 09.00-12.00
Du som medlem ska känna dig trygg med att kontakta Unionen. Vi använder därför Mobilt BankID för elektronisk identifiering på telefon.
Medlemslinje för dig som är egenföretagare. Vi ger rådgivning och information om medlemskapet.
För rådgivning, frågor kopplat till ditt medlemskap eller fakturafrågor kan du som medlem använda ett kontaktformulär för snabb service.
Har du allmänna frågor om medlemskapet kan du mejla egenforetagare@unionen.se.