En tredjedel (28 procent) av Sveriges drygt 5 miljoner sysselsatta har upplevt psykosociala besvär till följd av sådant som mobbing och kränkande särbehandling i arbetet, enligt Arbetsmiljöverket (2020). Var tredje!
Hur det ser ut 2023, när fler av oss jobbar helt eller delvis på distans, har vi inte siffror på ännu.
Men utifrån våra rådgivares dagliga kontakt med Unionens cirka 695 000 medlemmar kan vi bekräfta att det än i dag uppstår tillfällen i arbetslivet då människor blir förbannade, drämmer igen laptopen och går.
Det är dock inget medlemmarnas rådgivare rekommenderar.
- Lämnar du ditt arbete utan förklaring skulle det kunna ses som arbetsvägran, varnar Anette Smit, som är en av medlemmarnas rådgivare på Unionen. Och arbetsvägran kan utgöra skäl för
uppsägning
.
- Samtidigt är det jätteviktigt att man vågar ställa sig upp och säga ifrån, tillägger hon snabbt.
Ta tjuren vid hornen, så att säga. Ställ frågan. Hur vill vi ha det på den här arbetsplatsen?
Ge inte en dålig arbetsmiljö ditt tysta medgivande
Om det som i filmen ovan förekommer dålig jargong på jobbet, på gränsen till kränkande särbehandling eller rent utav mobbing - då måste man ju säga ifrån; för att inte bidra till att bibehålla en sjuk arbetsmiljö.
- Men att gå i affekt är sällan det bästa sättet.
Hur ska man göra då?
- Istället för att storma ut ur lokalen kanske man kunde sätta sig ned och prata om det. Ta tjuren vid hornen, så att säga. Ställa frågan: ”Hur vill vi ha det på den här arbetsplatsen?”
Det kan nog i vissa fall kännas lättare sagt än gjort.
- Jo, bäst är om det finns en facklig
klubb
och även att man utsett ett
arbetsmiljöombud
på arbetsplatsen. Då kan de ge stöd i dialogen för en bättre arbetsmiljö.
Meddela chefen!
Om man som tjejen i filmen ovan blir så heligt förbannad att man bara lämnar.... är det aldrig ok?
- Blir du så upprörd att du inte klarar av att hantera situationen på plats, kan det kanske vara bra att lämna rummet eller till och med arbetsplatsen - men då bör du snarast meddela din närmaste chef att du inte mår bra och därför lämnat ditt arbete. Det kan du göra med ett sms, ett mejl eller ansikte mot ansikte, förklarar Anette Smit.
Det är alltid arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön.
- Men det är viktigt att meddela det, så snart som möjligt. Annars kan det som sagt ses som arbetsvägran.
Att bryta ihop psykiskt är att inte må bra, så det är inget konstigt med att sjukskriva sig resten av den dagen eller flera dagar om det behövs, påminner Anette Smit.
- Men efter sju dagars sjukskrivning behöver du läkarintyg och du bör även ha kontakt med din chef under tiden du är hemma, så att hen vet hur du mår. Finns
arbetsmiljöombud
, berätta också för denne vad som hänt.
- Det är alltid arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Men vi ska inte glömma att vi är varandras arbetsmiljö också, säger Anette Smit.
Fokus på konflikten – bra läge för klubb
När det uppstår en så laddad situation på en arbetsplats tar det ofta mycket energi från hela arbetsgruppen. Fokus hamnar lätt på konflikten.
Ett sådant avbrott kan i sig vara ett utmärkt tillfälle att bilda klubb, om det inte finns sedan tidigare. Att samla gruppen, fånga upp engagemanget, prata om hur man vill ha det och skapa en bättre struktur för att kunna hantera både arbetsmiljöfrågor och andra knepiga situationer framöver. Många arbetsgivare uppskattar också stödet de får i processer och sakkunskap när det finns en
klubb
.
- Om det inte redan finns en
klubb
är det bara att ringa till oss rådgivare så ser vi till att ni får hjälp att styra upp ett medlemsmöte, säger Anette Smit.
Om det inte redan finns en
klubb
är det bara att ringa till oss rådgivare så ser vi till att ni får hjälp att styra upp ett medlemsmöte.