Svenska nätkasinobolaget Evolution måste lösa fackliga konflikten i Georgien

I Georgien hungerstrejkar anställda på det svenska företaget Evolution. Unionen och Sveriges Ingenjörer träffade bolagsledningen för att försöka bidra till en konstruktiv lösning. Dessvärre kunde vi inte komma framåt tillsammans.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 11 sept. 2024

Unionens förbundsordförande Peter Hellberg och Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand.
Unionens förbundsordförande Peter Hellberg och Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand träffade Evolutions bolagsledning i Georgien.

I Georgien hungerstrejkar anställda på det svenska företaget Evolution. Vi har nåtts av oroande rapporter om dåliga arbetsmiljöförhållanden, låga löner och trakasserier av anställda. Ledningen i Sverige hävdar trots detta att förhållandena är goda och att de betalar löner över lagstadgad miniminivå.

Evolution utvecklar och levererar digitala lösningar till spel- och kasinoföretag. Många av de anställda utomlands är croupierer vid spelbord som livesänds med video. Det gäller också vid verksamheten i Georgien. Företagets agerande väcker nu allt mer internationell uppmärksamhet.

Unionen och Sveriges Ingenjörer träffade denna vecka Evolutions bolagsledning för att diskutera den allvarliga situationen på företaget i Georgien. Förbunden har tillsammans med den globala fackliga federationen UNI den senaste tiden försökt bidra till en konstruktiv lösning och dialog mellan lokala parter på företaget i Georgien och den svenska ledningen.

Dessvärre upplevde vi inte att vi kunde komma fram tillsammans med Evolutions ledning och nå konstruktiva lösningar på konflikten. Vi vill att företaget påbörjar förhandlingar med fackliga företrädare i Georgien, med målet att enas om lokalt kollektivavtal och ramverk för samverkan mellan parterna och hitta en ekonomisk lösning för de som inte strejkar men som inte kan utföra sitt arbete under strejken.

Svenska företag med verksamhet utomlands kan inte gömma sig bakom hänvisningar till lokala lagar. Ansvarsfullt företagande omfattar också att leva upp till grundläggande fackliga och mänskliga rättigheter.

Vår dörr står öppen för en fortsatt dialog om företaget vill välja den vägen.

Peter Hellberg, förbundsordförande Unionen
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer