Våld och hot om våld på jobbet

Att bli utsatt för, eller riskera att bli utsatt för, våld och hot om våld på sin arbetsplats är ett allvarligt arbetsmiljöproblem som kan förkomma inom de flesta yrken. Din arbetsgivare har ansvaret för din arbetsmiljö. Men du behöver själv också bidra till en säker arbetsplats, samt veta vad du ska göra om du utsätts för våld eller hot om våld.

Arbetsgivaren ska utforma en säker arbetsplats 

Det är arbetsgivarens ansvar att arbeta förebyggande med säkerheten på din arbetsplats. Därför ska arbetsplatsen vara placerad, utformad och utrustad så att våld eller hot om våld förebyggs som långt det är möjligt.  

Arbetsgivaren behöver få en tydlig bild över vad som kan hända på en arbetsplats, eller på den plats där de anställda jobbar. Därför ska arbetsgivaren göra riskbedömningar inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).

Riskbedömningarna ska göras tillsammans med arbetsmiljöombudet (skyddsombudet). Riskbedömningarna visar vilka åtgärder som behöver göras för att få bort eller minska risken för våld och hot om våld. Du som är anställd ska också få möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. 

Vad ska du göra vid våld eller hot om våld?

Du som anställd behöver veta vad du ska göra ifall du utsätts för våld eller hot om våld på jobbet.  

Du ska känna till rutinerna för:

  • Säkerheten. Det ska finnas väl kända och aktuella säkerhetsrutiner där det står hur du som anställd ska agera om det uppstår en hot- eller våldssituation.
  • Krisstöd och första hjälpen. Det ska finnas beredskap för, samt väl kända och uppdaterade rutiner för första hjälpen och krisstöd.  
  • Olycks- och tillbudsrapportering. Alla på jobbet – alltså arbetsgivaren, chefer, arbetsledare och anställda, ska ha kunskap om rutinerna för olycks- och tillbudsrapportering.

I vissa situationer där det finns risk för hot och hot om våld är ensamarbete förbjudet.  

Prata med din chef

Om du upplever problem med arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din närmaste chef. Du kan även kontakta arbetsmiljöombudet (skyddsombudet) på din arbetsplats. Arbetsmiljöombudet deltar som de anställdas representant i arbetsmiljöarbetet. Om det inte finns ett arbetsmiljöombud på din arbetsplats kan du kontakta Unionens medlemsrådgivning.

Info icon Shape info icon

Gör så här vid problem eller om du ser en risk i arbetsmiljön

  1. Om du vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din chef. 

  2. Vidtar denne ingen åtgärd har du rätt att vända dig till ditt arbetsmiljöombud ( skyddsombud ). 

  3. Arbetsmiljöombudet kan då vända sig till arbetsgivaren och påtala bristen eller risken. 

  4. Gör arbetsgivaren inget åt bristen eller risken har arbetsmiljöombudet rätt att begära arbetsmiljöåtgärder.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg