Synlighet och tät kontakt viktigast för Telias klubb
Agneta Ahlström, klubbordförande på Telia Company, är facklig på heltid sedan tio år. På ett företag i ständig förändring har hon aldrig en sysslolös dag. ”När vi hjälpt någon och får höra att de tycker det fackliga medlemskapet är värt varenda krona, då känns mitt arbete värdefullt”, säger hon.
Telia Companys hypermoderna nya huvudkontor i samma byggnad som shoppingpalatset Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm har ett öppet torg med ljusgård och cafe där Agneta Ahlström bjuder på kaffe. Hon började på företaget 1990 på Televerket-tiden och satt då i helt andra lokaler i Farsta.
– Jag flyttade till Farsta och sökte jobb hos Televerket för att de var största arbetsgivaren på orten. Jag började som kanslist och har sedan gått interna utbildningar och jobbat mig vidare, säger hon.
Vi jobbar på att vara väldigt synliga och ha mycket kontakt med medlemmarna. Kanske är det därför vi har så hög anslutningsgrad.
Agneta Ahlström kom att specialisera sig på bland annat fiber och sjökablar och jobbade mycket internationellt. I samband med en övertalighet 2001 började hon fundera på varför vissa kollegor fick stanna och andra fick gå och engagerade sig fackligt. 2007 stod hon i ett läge där det fackliga arbetet tog upp så mycket tid att hon riskerade att sätta sina kollegor i klistret.
– Jag måste välja och valde det fackliga på heltid, säger hon.
80 procent anslutningsgrad
Ytterligare sex kollegor jobbar nu heltid med fackliga frågor under Agnetas ledning. Att de har heltidsuppdrag gör det möjligt att fokusera på att läsa in sig och förbereda sig för förhandlingar med arbetsgivaren, sköta alla aktuella medlemsärenden och synas ute bland medlemmarna.
Telia är under stor förändring, det är jättebra, men det påverkar personalen och där kommer vi från facket in. Vi har en otroligt viktig uppgift.
Anslutningsgraden är generellt hög på Telia, hela 80 procent, och av de tre fackklubbarna som finns på företaget är Unionens
klubb
den största (de andra två är Akademikerna i Telia och Seko).
Organisatoriskt har man tänkt lite annorlunda. Telia-klubben är organiserad utifrån vad man jobbar med och inte geografiskt som annars är vanligt. Trettio sektioner har med åren blivit tre: Enterprise, Service operations och Group functions & Technology.
– Det är en stor fördel att jobba med sektionsindelning eftersom vi har chefer och arbetsledare som har medarbetare på flera geografiska områden. Men vissa frågor, som lokaler och liknande, tar vi ju på respektive ort, säger Agneta Ahlström.
Viktigt samarbete med Trygghetsrådet
Många av Televerkets och sedan Telias medarbetare har försvunnit från företaget via avknoppningar när medarbetarstyrkan krympt från 50 000 till 9 000. Men det har också varit väldigt mycket övertalighet, vilket Agneta tycker har varit det tuffaste med hennes uppdrag.
– Senast i somras skulle 650 personer sluta, och även om det inte blev riktigt så många i slutändan så var det väldigt jobbigt. Varenda medarbetare som måste sluta mot sin vilja är en sorg. Men vårt samarbete med Trygghetsrådet fungerar bra, och många medarbetare har lätt att få nya jobb, säger Agneta Ahlström.
På ett företag med ett varmt förhållande till telefonen har man valt att hantera kommunikationen kring övertalighet med telefonmöten.
– Många föredrar att inte synas då de ska få dåliga nyheter och till ett telefonmöte kan man ringa in och antingen vara anonym eller ge sig till känna. Man kan ställa frågor men man kan också bara lyssna, säger Agneta Ahlström.
Det är en stor fördel att jobba med sektionsindelning eftersom vi har chefer och arbetsledare som har medarbetare på flera geografiska områden. Men vissa frågor, som lokaler och liknande, tar vi på respektive ort.
Utöver detta har man också många personliga möten både i verkligheten och på telefonen.
– Vi jobbar på att vara väldigt synliga och ha mycket kontakt med medlemmarna. Kanske är det därför vi har så hög anslutningsgrad, säger Agneta Ahlström
Att medverka i media är också något en ordförande på ett så allmänt känt företag måste klara.
– Telefonerna går varma när något händer hos oss, säger Agneta Ahlström.
Facklig återväxt en ödesfråga
Genom åren har lusten att jobba fackligt gått fram och tillbaka för Agneta. En väl hård ledning som företaget hade tidigare gjorde livet som facklig svårt, men nu är det bra igen.
– Vi som jobbar som fackliga är så empatiska och vill att alla ska ha jättehög lön och att ingen någonsin behöva sluta. Men vi måste ju samtidigt lita på att företagets ledning driver företaget lönsamt, det tjänar vi alla på i längden, säger hon.
Varenda medarbetare som måste sluta mot sin vilja är en sorg. Men vårt samarbete med Trygghetsrådet fungerar bra, och många medarbetare har lätt att få nya jobb
Telia Company utvecklas mycket och Agneta Ahlström ser med viss oro på att det kan vara svårt att få tag i nya som vill vara förtroendevalda.
– Alla har väldigt mycket att göra på jobbet och de känner inte att de hinner med att vara förtroendevalda. Men vi behöver bli fler, för vi som jobbar nu börjar närma oss pensionen. Telia är under stor förändring, det är jättebra, men det påverkar personalen och där kommer vi från facket in. Vi har en otroligt viktig uppgift, och det kommer vi fortsätta ha, säger hon.
Telia Unionen
Telia Unionen har sammanlagt 4 000 medlemmar runt om i landet. Till skillnad från de flesta andra klubbar har man valt en indelning som inte bygger på geografi utan i tre sektioner – Enterprise, Service operations och Group functions & Technology. Teliaklubben är en av Unionens största inom branschen IT & Telekom.
Agneta Ahlströms främsta skäl att engagera sig fackligt
Det är mycket givande att arbeta fackligt. Man lär sig nya saker i stort sett varje dag. Man får god insyn i företaget. Att kunna gällande avtal både lokala och centralt kollektivavtal ger styrka. Att kunna föra fram medlemmars åsikter och som kanske också leder till positiv förändring känns alltid bra. Att vara en del av Unionen skapar åtminstone hos mig både stolthet och engagemang.
Maria Hansson jobbar på Folkuniversitetet och är förtroendevald i en av Unionens 13 branschdelegationer. Här berättar hon om uppdraget och varför det är så spännande.
Var med och forma framtidens arbetsliv – engagera dig i en branschdelegation
Vi behöver din hjälp! Ditt engagemang är viktigt. Du gör skillnad! Det är Maria Hanssons uppmaning till dig som funderar på engagemang i en branschdelegation inför avtalsrörelsen 2025.
Avtalsrörelsen 2025 närmar sig, och därmed Unionens arbete med att forma framtidens arbetsliv. En viktig kugge i det stora avtalsrörelsehjulet är branschdelegationerna. För att säkerställa medlemsinflytande och väl förankrade avtalskrav utses inför varje ny
avtalsrörelse
branschdelegationer som var och en ansvarar för ett antal
kollektivavtal
. I delegationerna arbetar förtroendevalda ledamöter från de branscher som delegationen täcker. Fram till den 10 mars kan du
nominera
någon som du tror passar för uppdraget.
Maria Hansson
Arbetsplats: Folkuniversitetet
Region
: Sydväst
Branschdelegation: Organisationer
Blev nominerad av facklig kollega
Att vara ledamot i en branschdelegation är ett
förtroendeuppdrag
och det är Unionens förtroendevalda som nominerar personer som de tror har förutsättningar att göra ett bra jobb. Maria Hansson är ledamot i branschdelegationen Organisationer. För henne är uppdraget ett kall som kräver både engagemang och nyfikenhet. Maria hade ett uppdrag i Unionen Sydvästs regionstyrelse när en facklig kollega nominerade henne som ledamot i delegationen. Det var 2020 och hennes första
avtalsrörelse
präglades av pandemin då allt arbete sköttes digitalt. Först nu, under den
avtalsrörelse
som nyligen avslutats, har hon förstått hur man normalt jobbar i en delegation.
Det är inte bara ett uppdrag utan snarare en livsstil!
– Att vara delegat i en branschdelegation är inte bara ett uppdrag utan snarare en livsstil. De flesta stannar länge eftersom det är så roligt och så viktigt. Man känner att man faktiskt är med och påverkar framtiden, säger Maria.
Inflytande och samarbete
Delegaterna har en väldigt viktig roll i avtalsrörelsearbetet. De sitter på kunskap och erfarenhet av hur villkoren i den egna branschen ser ut, och de har direktkontakt med medlemmar och förtroendevalda på arbetsplatser runt om i landet. Som delegat i en branschorganisation får man vara med och påverka riktigt nära förhandlingsbordet och man är medlemmarnas förlängda arm. De beslut som ledamöterna i branschdelegationen tar under en
avtalsrörelse
påverkar i slutänden tusentals medlemmars vardag. Med andra ord, ett viktigt, ansvarsfullt och spännande uppdrag!
Delegationerna avgörande för ombudsmännens arbete
Arbetet sker i nära samarbete med de ombudsmän som är ansvariga för aktuella
kollektivavtal
inom branschen. Det är ombudsmannen som sköter det konkreta förhandlingsarbetet, men delegationen formulerar och föreslår vilka avtalskrav som ska ställas. Det slutliga beslutet om att underteckna ett nytt
kollektivavtal
tas av förbundsstyrelsen, men deras beslut grundar sig i delegationens ställningstagande.
– Ledamöterna i delegationen gör ett jätteviktigt och bra arbete. Under det senaste året har vi fördjupat ett redan bra samarbete ännu mer, vilket medförde att vi fick ett bra förhandlingsresultat under avtalsrörelsen, säger Lukas Ringqvist, central
ombudsman
och delegationsansvarig för branschdelegation Organisationer på Unionen.
Intresse och förhandlingserfarenhet – bra förutsättningar för uppdraget
Om du blir vald till ledamot så kommer du att få utbildning som omfattar kunskap om de avtalsområden som ingår i branschdelegationen, men också omvärldsfaktorer som påverkar avtalsförhandlingarna. En förutsättning för att du ska trivas i ditt uppdrag är såklart att du är intresserad av avtalsfrågor och av att lära dig om de olika faserna i en avtalsförhandling. Det är också bra om man har erfarenhet av facklig
förhandling
, till exempel via fackklubben på din arbetsplats.
Känner du till någon som skulle passa för uppdraget som ledamot i en branschdelegation? Då är det tid att göra din röst hörd. Fram till den 10 mars kan du
nominera
din kandidat. Brinner du själv för att delta i avtalsrörelsen, se till att en kollega eller vän nominerar dig, eller
nominera
dig själv.
Varför engagera sig?
– Att vara delegat i en branschdelegation är meningsfullt av flera anledningar. För det första, vetskapen om att arbetet gör skillnad. Dessutom ger det möjlighet att vara en del av något större och påverka Sveriges arbetsmarknadspolitik, säger Maria. Det tar mycket tid, men det är värt det! Glöm bara inte att prioritera och att släppa andra åtaganden. Annars kan det bli för mycket.
Det ger möjlighet att vara en del av något större och påverka Sveriges arbetsmarknadspolitik
Inför avtalsrörelsen 2025 ser Maria arbetstidsförkortning, återhämtning och kompetensförsörjning som centrala frågor. Dessutom betonar hon att det i kommande
avtalsrörelse
är viktigare än någonsin att jobba för löneökningar som kan kompensera något för
inflation
och ökade kostnader de senaste åren.
Marias viktigaste argument till dig som funderar på engagemang i en branschdelegation:
Du gör skillnad!
Din kunskap och dina inspel är viktiga!
Engagemang är nyckeln till att upprätthålla den
svenska modellen
och skapa ett hållbart och rättvist arbetsliv för alla.