Borde den svenska modellen dö?

Under onsdagen arrangerade Unionen ett seminarium med rubriken ”Borde den svenska modellen dö”. Det var en engagerad uppställning av paneldeltagare som tog sig an frågan.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 26 juni 2024

Seminarium Almedalen 2024 Viktigt att värna den svenska modellen - oavsett bransch

Den svenska modellen betonar social trygghet, jämlikhet och arbetsmarknadens parter som centrala aktörer för att upprätthålla en stabil och balanserad samhällsekonomi. Men har nu denna modell i samband med moderna, snabbväxande, företag som revolutionerar branscher med sin teknologi och affärsmodeller sett sina dagar räknade?

Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen, fokuserade bland annat på att det är viktigt med en hög organisationsgrad. Alla paneldeltagare var måna om att det ska finnas lokalt facklig engagerade personer på företagen för att modellens legitimitet och funktionssätt ska utvecklas.

Det ska heller inte spela någon roll om arbetsgivaren är ett snabbväxande techföretag med världen som arena. Det finns stora svenska företag med verksamhet över hela världen där kollektivavtal är en självklarhet.

Slutsatserna från seminariet är att vi gemensamt ska värna, vårda och utveckla den modell som bättre än någon annan skapar förutsägbarhet, konkurrenskraft och inflytande i arbetslivet.

Utöver Martin Wästfelt, så deltog Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen, Charlotta Stern, VD och professor, Ratio och Elisabeth Thand Ringqvist, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet och tidigare riskkapitalist. Josefin G Nilsson, press- och opinionschef på Unionen modererade samtalet.

Opinion

Unionen i Almedalen

Unionen är i Almedalen 2024 för att driva frågor om framtidens trygghet i arbetslivet. Vi kommer arrangera seminarium om integritet i arbetslivet, kompetensbehov, ekonomiskt seminarium med mera.