Från Northvolts batterifabrik i Västerås: Regeringen och riksdagen måste ta sitt ansvar för att stötta de som varslats. Men det är bråttom

Unionens förbundsordförande Peter Hellberg är på Northvolts batterifabrik i Västerås och kommenterar vilka åtgärder som är nödvändiga för att stötta de som varslats.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 04 okt. 2024

Bild på Northvolts batterifabrik i Skellefteå
Anställda går av sitt skift vid Northvolts fabrik i Skellefteå dagen efter beskedet att 1000 personer kommer få lämna Northvolts anläggning i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl / TT

September månad har varit en omtumlande månad för alla anställda på Northvolt. Det är oroande att Northvolt har varit så sent ute med att informera om hur det ekonomiska läget sett ut. Jag bär med mig samma kritik som de förtroendevalda på Northvolt och konstaterar att facket har involverats för sent. En dialog hade behövts mycket tidigare!

Unionen följer utvecklingen mycket nära och kommer att göra vad vi kan för att stötta de som nu befinner sig i den hör situationen. Det är också orsaken till att jag idag är i Västerås och nästa vecka kommer att besöka Skellefteå.

Under en sådan här omfattande företagskris är det viktigt att alla parter verkligen undersöker vilka möjligheter som står till buds. Det är i det här sammanhanget imponerande att se hur Västerås stad snabbt var på banan och samlade ihop de tio största företagen i Västerås och där det verkar finnas ett stort intresse att erbjuda de drabbade nya anställningar. Det är hoppingivande och något jag följer med intresse.

TRR är en fungerade instans och kommer naturligtvis alltid att finnas där för att stötta de varslade vid behov. Samtidigt som det sker åtgärder är det viktigt att regeringen inte få vara passiva och lämna de anställda på Northvolt i sticket. Nu om något är det viktigt att regeringen håller fast i industristrategin när det kommer till den gröna omställningen. Sverige behöver ett robust system. En möjlighet är att undersöka om det går att söka pengar från EU:s globaliseringsfond för att stötta de som varslats från Northvolt.

Peter Hellberg i en intervju med SVT Västmanland
Unionens förbundsordförande Peter Hellberg i en intervju med SVT Västmanland tidigare under dagen.

Vi vet att kompetensbristen är stor i Sverige. Nu behöver vi få en bra matchning med de kompetenser som nu frigörs. Exemplet med hur Västerås stad arbetar är konkret och bra. Samtidigt vet vi att det byggs, exempelvis, batterifabriker i Västra Götaland. Hur kan vi då möjliggöra att ledig kompetenserna flyttas dit. Tar vi inte tillvara kompetenser kommer vi att se samma problem som vi ser i byggbranschen vid varje konjunkturell nedgång. Ett kompetenstapp.

Krisen på Northvolt aktualiserar samtidigt ett annat problem. Just nu befinner sig över 2 000 arbetskraftsinvandrare på Northvolt i en akut oro över att bli av med sitt arbete och därmed riskera att behöva lämna landet som de nyligen har flyttat till. Här riskerar Sverige att tappa nyckelkompetens till den gröna omställningen.

Riksdagens ledamöter har nu ett gyllene tillfälle att ta ansvar genom att förbättra regelverket så att högkvalificerade arbetskraftsinvandrare ska få en rimligare tid på sig att hitta ett nytt jobb i händelse av arbetslöshet. Men det är bråttom. Senast den 9 oktober måste riksdagens ledamöter lämna in följdmotioner på regeringens proposition om EU-blåkort.

Från Unionen sida förväntar vi oss att regeringen och riksdag gör sitt för alla som varslat men också för Sveriges välstånd!