Kan Sverige fylla kompetensgapet?

Unionens förbundsordförande Peter Hellberg deltog i Unionens eget seminarium om hur vi ska fylla kompetensgapet i Sverige. På frågan om Sverige kan fylla kompetensgapet är svaret självklart ja. Men alla måste göra sin del.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
kompetensgapet

Publicerad 27 juni 2024

Ett 60 tal åhörare deltog och fick höra om Unionens kampanj och kompetensundersökning. Peter Hellberg, förbundsordförande, Unionen presenterade Sverige måste sluta ”skillgissa”.

Det är dags att gå från ord till handling och det är därför vi samlas till seminariet här idag. Alla är överens men det går för långsamt. Riksdagspolitiker har tillgång till mycket kompetensutveckling , men inser inte själva hur viktigt det är att uppdatera sin kompetens när de en dag ska gå tillbaka till sitt tidigare yrke, inleder Peter Hellberg.

Maria Fuxborg, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren fokuserade på företagens kompetensbehov. Madeleine Johnsson, ordförande i Västra Götalandsregionens miljö- och kompetensnämnd tog upp behoven av att den regionala nivån är helt avgörande för att kompetensförsörjningen ska klaras av.

I seminariet deltog också Magnus Wallerå som är generaldirektör på Myndigheten för Yrkeshögskolan. Något som Magnus försökt uppmärksamma den senaste tiden är hur stor andel akademiker det är som använder sig av våra YH-kurser. Så många som 70 procent av de som läser en YH-kurs har tidigare erfarenheter av eftergymnasiala studier och 30 procent har minst tre års eftergymnasiala studier. Regeringen satsar stort på Yrkeshögskolan och den växer mycket. Något som är särskilt viktigt för Unionens medlemmar.

Teresa Carvalho, vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet och socialdemokrat fokuserade på hur viktigt det är att hitta alternativa lösningar på kompetensförsörjning. Varför inte matcha person mot arbetsgivare och sen kompetensutveckla? Vi behöver vara kreativa för att behålla den starka position som Sverige har när det kommer till kompetens.

Opinion

Unionen i Almedalen

Unionen är i Almedalen 2024 för att driva frågor om framtidens trygghet i arbetslivet. Vi kommer arrangera seminarium om integritet i arbetslivet, kompetensbehov, ekonomiskt seminarium med mera.