Tydliggör vad som gäller under semestern och låt semestern vara just semester

Allt fler är nåbara även under sommarsemestern – för att det går och för att man tror att arbetsgivaren förväntar sig det. Men det är inte hållbart. Arbetsgivaren måste tydliggöra vad som gäller.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 13 juni 2023

Allt fler är nåbara även under sommarsemestern – för att det går och för att man tror att arbetsgivaren förväntar sig det. Men ska vi orka ett helt arbetsliv behöver semestern vara en tid för återhämtning. Därför behöver fler arbetsplatser tydliggöra vad som gäller så att inte medarbetarna tror att de behöver kolla mejl, mobil och teamschattar under semestern.

Enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket dör cirka 3000 personer varje år i förtid av sjukdomar eller skador orsakade av ohälsosamma arbetsmiljöer. Bara av jobbstress dör drygt 700 personer varje år och fler riskerar det att bli i framtiden. En bra arbetsmiljö är med andra ord livsviktig, och där ingår möjlighet till återhämtning och en ostörd semester.

Semestern är en lagstiftad rättighet och en arbetsgivare kan aldrig kräva att en medarbetare finns tillgänglig under sin semester. Man ska inte heller ha beredskap eller jour under semestern. Men när vi ständigt är nåbara är det svårare att sätta gränser.

För att göra ett bra jobb behövs en balans mellan arbete och fritid. Man behöver semester och möjligheten att vila från tankar på arbetet och känna att det är helt okej att logga ut och stänga av.

Inför den stundande semestern tycker Unionen att alla arbetsgivare ska ta fram en tillgänglighetspolicy. Där kan medarbetare och chefer tillsammans klargöra vad som gäller om man behöver kontakta någon under semestern. På så sätt kan medarbetarna känna sig trygga med att stänga av mobilen och känna att de inte ständigt behöva hålla koll på den ”ifall något skulle hända”. När stress och otydlighet minskar ökar möjligheten till återhämtning.

Och vilken arbetsgivare vill inte att medarbetare ska komma tillbaka till sitt jobb utvilade, med nya idéer och redo att ta sig an höstens nya utmaningar?

Låt därför semester blir just semester. Det är livsviktigt.

ML

Martin Linder

Allt du behöver veta om semester

Dags att koppla bort jobbet och ladda batterierna? Om du har frågor och funderingar om semester har du kommit rätt. Här hittar du tips, råd, stöd och kan räkna ut både semesterlön och semesterdagar.