Arbetsgivarintyg

När du ska ansöka om arbetslöshetsersättning från a-kassan behöver du ett arbetsgivarintyg från din arbetsgivare. Kontakta arbetsgivaren för att få ett sådant intyg.

Arbetsgivaren fyller i arbetsgivarintyget

När du har avslutat din anställning och ska ansöka om ersättning från a-kassan ska din arbetsgivare enligt lag fylla i ett arbetsgivarintyg.

Arbetsgivarintyg.nu är en e-tjänst där arbetsgivaren kan fylla i arbetsgivarintyg som sen skickas till a-kassan .

Din arbetsgivare kan också välja att fylla i en pdf-blankett. Blanketten finns på a-kassans hemsida.

Kontakta arbetsgivaren om du har problem med arbetsgivarintyget

Om arbetsgivaren har fyllt i fel uppgifter i arbetsgivarintyget, så behöver du själv påtala det för din arbetsgivare. Om det inte fungerar kan du som är medlem vända dig till Unionen och få hjälp.

Arbetsgivarintyget ska fyllas i skyndsamt. Om du inte har fått ett arbetsgivarintyg är det bäst att kontakta din arbetsgivare för att få svar på när det kommer. Många arbetsgivare inväntar slutlönen innan de fyller i arbetsgivarintyget så att även din semesterersättning , som också ligger till grund för arbetslöshetsersättningen, ska komma med. Om du har fått din slutlön och din arbetsgivare ändå inte har fyllt i ditt arbetsgivarintyg kan du som är medlem kontakta Unionen.

Info icon Shape info icon

Information om arbetsgivarintyg hittar du hos din a-kassa

A-kassan  och facket är inte samma sak. Därför hittar du mer information om arbetsgivarintyg hos din a-kassa.

En lista över alla a-kassor hittar du på Sveriges a-kassor