Genomförande (checklista)
En enkel samtalsmodell är GROW-modellen. Det hjälper dig att systematiskt hålla ”frågefokus” i samtalet, och låta lösningar växa fram hos medarbetaren. Modellen har fyra steg, och du tar dem i denna ordning:
Goal.
- ”Vad är det du vill uppnå?”
- ”Vad är syftet med det här?”
- ”Varför är lösningen av problemet viktig för dig?”
- ”Vilka är konsekvenserna?”
Gå inte vidare till nästa steg förrän du själv klart förstår vad medarbetaren vill uppnå.
Reality.
- ”Hur ser situationen och omständigheterna ut?”
- ”Vilka aktörer är inblandade eller påverkas?”
- ”Vad handlar det här egentligen om?”
- ”Vad har gjorts hittills?”
- ”Vad har fungerat/inte fungerat?”
- ”Vilka (del)resultat har redan åstadkommits?”
Låt medarbetaren beskriva både interna och externa faktorer.
Options.
- ”Vad ser du som främsta lösningen?
- ”Vilka andra alternativ kan var möjliga?”
- ”Vilka för- och nackdelar finns med de olika vägvalen?”
- ”Vad tänker du är viktigt att göra i det här läget?”
- ”Vad är det främst som hindrar dig?”
- ”Hur brukar du agera i liknande situationer?”
- ”Vilka andra personer skulle kunna ha uppslag och idéer på vad som kan göras?”
Här frågar du till dess det finns många alternativ att välja mellan i nästa steg.
Wrap-up.
- ”Av de alternativ som nu är tydliga, vilket tror du mest på?”
- ”Vad känner du inför möjligheten att genomföra det valda alternativet?”
- ”Hur säker är du på att lyckas?”
- ”Hur vill du att vi följer upp det här samtalet?”
Låt medarbetaren fatta ett beslut och berätta för dig vad hen avser att göra.
Ställ frågor – kom inte med lösningar
Den största fallgropen är att du (coachen) själv tar över problemet och löser det. Den risken är överhängande, och lockande, eftersom den oftast är snabbast. Men den ger inte någon långsiktig effekt, eftersom du då inte låter din medarbetare ”svettas” lite och själv utveckla en lösning, vilket är själva poängen med coachning.
Du måste därför anstränga dig att ställa frågor och inte komma med lösningar.
Summering
Coachning är en utveckling för medarbetaren, som gör att hen blir mer kompetent att själv lösa problem och arbetsuppgifter framöver. Erbjud ditt stöd och uppföljning.
Ta inte över jobbet – det är medarbetaren som nu ska klara arbetsuppgiften.