När du förhandlar
Hur du förbereder dig för och genomför en förhandling. För dig som är förtroendevald med förhandlingsmandat.
Hur du förbereder dig för och genomför en förhandling. För dig som är förtroendevald med förhandlingsmandat.
Som förtroendevald handlar du på uppdrag av övriga medlemmar på din arbetsplats. Kom ihåg att ha en löpande dialog med medlemmarna om vad som händer under förhandlingens gång, och vad förhandlingens resultat kan få för inverkan på medlemmarnas arbete.
Förhandlingar som gäller enskilda individer bör generellt alltid omfattas av tystnadsplikt gentemot övriga medlemmar och anställda på arbetsplatsen. Däremot måste en part som vill att förhandling eller information ska omfattas av tystnadsplikt begära det. Det sker inte per automatik.
Det händer också att arbetsgivaren, även i undantagsfall den fackliga parten, vill ha en viss information belagd med tystnadsplikt. För detta måste man begära förhandling om tystnadsplikt med motparten. Det kan vara så att den information man önskar få belagd med tystnadsplikt lämnas i samband med en förhandling , och då behandlas frågan om tystnadsplikt i samma förhandling .
Det viktigt att du vet vilka preskriptionsfrister som gäller för olika typer av förhandlingar, så att inte rätten till förhandling eller rätten till talan i domstol går förlorad.
Preskriptionsfristerna i arbetsrätten regleras i antingen lag eller i kollektivavtal . Var noga med att läsa förhandlingsordningen i det kollektivavtal som gäller, och kontakta Unionens regionkontor för rådgivning om du känner dig osäker.
Mer om preskription av rätten till förhandling
Finns det skriftliga handlingar som styrker Unionens eller medlemmens yrkanden eller krav eller som i övrigt har betydelse för förhandlingen, be om kopior på dessa. Acceptera inte andrahandsuppgifter om innehåll i avtal, överenskommelser eller annan dokumentation utan granska dem själv.
Mer om olika typer av förhandlingar och hur du själv kallar till förhandling
Samtliga yrkanden måste framföras i förhandlingen, och ska formuleras som krav även om alla krav kanske inte går att driva rent juridiskt. Tänk på att redogöra tydligt för sakfrågan och skadeståndsfrågan. Till exempel så kan vi yrka att bolaget ska ändra sitt beslut i en viss fråga och yrkar att bolaget ska utge skadestånd för själva regelbrottet.
Om motparten hänvisar till någon skriftlig handling eller dokumentation i förhandlingen så har du rätt att få ta del av den. Detta är den så kallade editionsplikten och följer av 18 § medbestämmandelagen (MBL).
Får du nytt material eller information under förhandlingen, eller det uppkommer frågor som du behöver stämma av med medlem eller medlemmar är det rimligt att kräva ajournering .
Förlita dig dock inte på rätt till ajournering . En motpart som har uppfyllt förhandlingsskyldigheten kan vägra att ajournera och istället välja att avsluta förhandlingen.
Om det är en tvisteförhandling så gå igenom de faktiska omständigheterna och händelseförloppet. Försök fastställa vad som är tvistigt och vad som inte är det. Avsluta inte en förhandling utan att ha gått igenom samtliga omständigheter och annat som ligger till grund när förhandlingen inleds och det som kommer upp under förhandlingens gång.
Vad som händer efter en förhandling beror på typ av förhandling . Mer om olika typer av förhandlingar
Helgfri vardag 09.00-17.00
Den 25/11 stänger rådgivningen 16.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen. Om det finns fackliga ombud på din arbetsplats kan du fråga dem.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.