Marknadslön för Kundtjänst och support IT

Marknadslönen för kundtjänst och support IT ligger 2024 mellan 28 000 och 37 000 kronor per månad vid en lägre svårighetsnivå. Vid en högre svårighetsnivå ligger marknadslönen mellan 36 000 och 42 000 kronor.

Arbetsuppgifter och löneintervall

Handhar självständigt rutiner för kundsystem i drift, ger stöd åt användare.

Löneintervall svårighetsnivå 1

Ger användare hjälp i handhavandet av och felhantering i olika programvaror.
28.000 kr/mån
37.000 kr/mån

Detta är det normala löneintervallet. Det kan finnas orsaker till att du ligger både under och över intervallet. Nedan har vi listat saker som påverkar, både negativt och positivt, var du hamnar i lönenivå.

Löneintervall svårighetsnivå 2

Ger kvalificerad rådgivning till användare om datorsystems handhavande, åtgärdande av fel och underhåll.
36.000 kr/mån
42.000 kr/mån

Detta är det normala löneintervallet. Det kan finnas orsaker till att du ligger både under och över intervallet. Nedan har vi listat saker som påverkar, både negativt och positivt, var du hamnar i lönenivå.

  • Dina kunskaper och erfarenheter är efterfrågade
  • Du har erfarenhet av arbetsuppgifterna
  • Du har också andra kunskaper och erfarenheter av betydelse för arbetet
  • Du är flexibel
  • Du vill utvecklas
  • Du kan visa bra arbetsresultat
  • Du har många olika arbetsuppgifter (mångsidighet)
  • Du är specialist inom ditt fackområde
  • Du får eller åtar dig svårare arbetsuppgifter
  • Du jobbar i en "het bransch"
  • Begränsad efterfrågan på dina yrkeskunskaper, till exempel få arbetstillfällen i din region, krav på nya kunskaper etcetera
  • Du är ny i befattningen
  • Du saknar arbetslivserfarenhet
  • Du saknar erfarenhet av arbetsuppgifterna
  • Du har inte haft möjlighet till kompetensutveckling eller utbildning

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg