Man brukar säga att halveringstiden på kunskap är fem år. I elektronikbranschen är den ännu kortare – cirka ett år. Därför får anställda på företaget Power kontinuerligt gå olika kurser. Ja, nästan varje morgon får man till och med en mikroutbildning.
Tänk dig att du jobbar i en bransch där halveringstiden på kunskap är cirka ett år. Det är läget för elektronikkedjan Power.
– Därför behöver vår personal ständig
kompetensutveckling
, säger Morten Hovland.
Morten Hovland är COO och people development manager på Power, som har cirka 270 butiker och 6000 anställda i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Han säger att man i över tio år medvetet har satsat på att utbilda sin personal. Inte bara för att produkterna utvecklas så snabbt, utan också för att dagens kunder är så pålästa. De googlar ofta på produkter innan de kommer in i butiken.
– Så säljarna måste verkligen vara kunniga för att kunna möta upp dessa välinformerade kunder. Det är ändå därför man går till en butik, för att få vägledning och hjälp, annars kan man lika gärna köpa produkterna på nätet.
De anställda är företagets viktigaste tillgång
En annan tanke med utbildningssatsningen är att man genom att kontinuerligt kompetensutveckla sin personal kan internrekrytera chefer på olika nivåer.
– Rent krasst är det mest effektivt för oss, men jag tror också att chansen att avancera sporrar anställda att vilja lära sig mer, säger Morten Hovland.
Dels har Power kurser i produktkunskap, ett system som kallas Power up, där anställda från hela Norden två gånger om året reser till Norge för att lära sig mer om produkter.
– Då kommer det ett tusental medarbetare från olika länder som får ny produktkunskap av leverantörer. Det händer ju mycket bland annat inom smarta hem, där produkter kopplas ihop.
Men lika viktigt är att lära sig hur man ska bete sig mot kunder.
– Vi vill ha kundvänliga varuhus, och då är våra anställda vår viktigaste tillgång. Redan det första halvåret ska man ha fått två till tre dagars utbildning i ämnet.
Mikroutbildningar – en daglig dos kunskap
Företaget försöker också stärka personalens självkänsla och trygghet i yrket.
– Vi får in medarbetare som är 18–21 år och de behöver ha mod att möta kunder. För det krävs mod att verkligen lyssna in och se en kund när det står tio till på kö. Eller att sälja en tvättmaskin till en kund, när man aldrig har tvättat själv.
En annan del av strategin är mikroutbildningar – en liten daglig dos kunskap innan butiken öppnas, där varuhuschefen och avdelningscheferna turas om att hålla i utbildningen.
– Jag är inte mycket för vanliga möten, men får man lära sig något nytt finns det mening med att samlas i några minuter. Utbildningen kan exempelvis ge konkreta tips kring en produkt eller hur man får nöjda kunder.
Stolt över att företaget satsar på honom
Mahmoud Salman, som jobbar i Barkarby, började i kassan på Power 2023 och befordrades ett drygt år senare till avdelningsansvarig för vitvaror. Han är bara 22 år och säger att när han började på företaget visste han knappt hur man sätter på en tvättmaskin.
– Men tack vare utbildningarna känner jag mig mycket säkrare. Igår var jag i Norge på utbildning. Där lärde vi oss massor om olika alltifrån kaffemaskiner till rakapparater, och så fick jag matnyttig kunskap om robotdammsugare, säger Mahmoud Salman.
Visst har han fått viss
kompetensutveckling
även på tidigare jobb.
– Men då har jag ofta fått läsa på egen hand. Här ses vi för det mesta och diskuterar saker på våra kurser, då går kunskapen in djupare.
Uppskattar norrmännens fokus på det användbara
Redan första året på företaget hade Mahmoud fått gå ett tiotal längre och kortare utbildningar, och han tycker att alla har varit användbara.
– Jag gillar att norrmännen är så konkreta. De är inte så mycket fina ord, utan har fokus på saker jag kan använda mig av redan idag.
– De mest intressanta kurserna har handlat om vår syn på kunden. Snarare än att sälja till varje pris, ska vi se oss som rådgivare till kunden. Vi ska bygga en långsiktig relation till kunderna snarare än att sälja den dyraste produkten idag, säger Mahmoud Salman.
Stärker lojaliteten till företaget
Morten Hovland tror att företagets kompetensutvecklingsprogram är en win-win-situation för företaget och personalen.
– Vi märker att ju mer kunskap de anställda har, desto längre stannar de i företaget. Delvis tror jag att medarbetaren känner att vi satsar på henne och hennes kompetens, säger Morten Hovland.
– Ja, även på tidigare jobb har jag bett om att få utvecklas och klättra, men sedan har inget hänt. På Power har jag fått både
kompetensutveckling
och mer ansvar utan att ens ha bett om saken. Självklart stärker det lojaliteten till företaget, säger Mahmoud Salman.
Opinion
Företagsledare, sluta skillgissa!
Vd och HR-chefer prioriterar i högre grad sin egen kompetensutveckling än sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen.
Framtidens kompetens: Vilka färdigheter behöver du år 2030?
Arbetsmarknaden är i förändring – och det går snabbt! Enligt World Economic Forum kommer hela 39 procent av våra färdigheter att vara passé inom bara fem år. Men ingen panik. Se det som en chans att utvecklas, vässa dina styrkor och rusta dig för framtidens möjligheter.
Snabba teknologiska framsteg, behovet av en grön omställning och ekonomiska utmaningar gör att vi alla behöver se över vår kompetens. Det menar World Economic Forum, WEC, i sin senaste rapport "Future of Jobs Report 2025".
Så vad ska man då satsa på? Här är vad WEC förutspår.
Tech-färdigheterna som boostar din karriär
Digitaliseringen rullar på i raketfart och tekniska färdigheter blir allt viktigare. Tänk AI, dataanalys och maskininlärning – framtidens jobbraketer! Som tjänsteman handlar det om att inte bara kunna använda dessa verktyg utan att förstå hur du kan ta smarta beslut med hjälp av data.
Rapporten lyfter roller som "dataanalytiker", "AI-specialist" och "digital transformationsexpert" som framtidens vinnare. Om du inte redan börjat utforska dessa områden är det kanske dags nu. Vem vet, en onlinekurs i AI kan vara det som skjutsar dig in i framtiden!
Kreativitet och teamwork – dina ess i rockärmen
Teknik i all ära, men det är de mänskliga färdigheterna som gör dig oersättlig. Din kreativitet, problemlösningsförmåga och ditt kritiska tänkande är ovärderliga i en värld där mycket automatiseras. Arbetsgivare vill ha talanger som kan tänka nytt och lösa komplexa utmaningar.
Och glöm inte mjuka färdigheter! Emotionell intelligens och samarbetsförmåga är mer eftertraktade än någonsin. De bästa teamen byggs av människor som kan förstå varandra, hantera olikheter och skapa en inkluderande arbetsmiljö.
Kärnkompetenser nu och i framtiden
Framtidens arbetsmarknad kommer att kräva en mix av tekniska och mänskliga färdigheter, och några av de viktigaste kärnkompetenserna (det som på engelska kallas core skills) är enligt rapporten:
Analytiskt tänkande och innovation: Förmågan att lösa komplexa problem och tänka nytt är avgörande.
Flexibilitet och resiliens: Världen är föränderlig, och de som snabbt kan anpassa sig är vinnarna.
Emotionell intelligens: Att förstå och hantera både sina egna och andras känslor är en superkraft i team och ledarskap.
Kritiskt tänkande och problemlösning: Fatta bättre beslut genom att analysera och utvärdera information.
Teknisk kompetens: Grunder i programmering, dataanalys och förståelse för tekniska system är snart lika självklara som att kunna hantera ett e-postprogram.
Skills på uppgång
Enligt rapporten finns det dessutom kompetenser som är extra heta just nu, och förväntas bli ännu viktigare framöver, som:
Grön teknologi och hållbarhet: Kompetens inom miljövänlig teknik är hett eftertraktad.
Kundupplevelse och design: Förmågan att skapa användarvänliga lösningar är en konkurrensfördel.
Cybersäkerhet: Med ökad digitalisering kommer också större behov av att skydda data och system.
Medarbetarhälsa och välbefinnande: Förståelse för hur man bygger en hälsosam arbetsmiljö blir en allt större konkurrensfördel.
Affärsutveckling och strategi: Strategisk kompetens och förmågan att identifiera nya affärsmöjligheter står högt på listan.
Livslångt lärande – din karriärs superkraft
Om det är något du ska ta med dig, är det att livslångt lärande är här för att stanna. Framtiden tillhör de som aldrig slutar lära sig. För oss
tjänstemän
betyder det att hela tiden uppdatera sig med nya färdigheter – och det finns massor av resurser att ta hjälp av. Tre tips för att lyckas:
Sätt upp mål för ditt lärande: Fråga din chef eller kollegor vilka färdigheter de tror blir viktiga och hur du kan utvecklas. Sätt sedan upp mål för ditt lärande. Små, tydliga mål hjälper dig att bygga momentum. Vad vill du kunna om ett år?
Se till att få det du behöver.
Kompetensutveckling
är inte bara ditt ansvar, arbetsgivaren har också en viktig roll. Prata med HR eller din chef om hur ni kan skapa en plan som gynnar både dig och företaget.
Skräddarsytt stöd. Glöm inte att du som medlem i Unionen även kan vända dig till TRR för rådgivning och ekonomiskt stöd. TRR erbjuder allt från karriärvägledning till hjälp med att finansiera utbildningar. Börja med ett samtal för att se hur de kan hjälpa dig att ta nästa steg!
Kan du bli medlem?
Vill du få mer att säga till om, på jobbet? Gå med rak rygg genom karriären med en trygg inkomst-försäkring? Vill du kunna ringa och bolla knepiga frågor om din arbetsmiljö och arbetsrätt med kompetenta rådgivare? Kolla här om du kan bli medlem i Unionen.