Ditt ledarskap prövas när det pratas om osäkra tider
I oroliga tider är det viktigt att skapa trygghet. Både du själv och dina medarbetare arbetar mer effektivt och är mer produktiva när ni känner er trygga.
I oroliga tider är det viktigt att skapa trygghet. Både du själv och dina medarbetare arbetar mer effektivt och är mer produktiva när ni känner er trygga.
Publicerad 14 april 2023
Just nu skrivs det mycket i media om att varslen ökar. Det är lätt att dras med och tro att alla branscher kommer att drabbas av nedskärningar. Men så är det inte. Parallellt med att varslen ökar, så minskar faktiskt arbetslösheten i Sverige(!) efter Corona.
Samtidigt som vissa branscher drar ner på verksamheten, är det brist på kompetenta medarbetare och chefer i andra delar av arbetsmarknaden.
Källkontroll och faktagranskning blir särskilt viktiga i osäkra tider, eftersom det sprids mängder av missinformation och spekulationer. Se till att du själv inte delar och för vidare osaklig information.
Människan både mår och jobbar generellt bättre av ett harmoniskt ledarskap och en positiv framtidstro. Det innebär inte att problem och utmaningar ska ignoreras, men det gäller att du håller dig till fakta och hjälper medarbetarna att se vilka problem som berör just dem.
När kunderna upplever snabba kostnadsökningar ändrar de sina konsumtionsbeteenden. Det märktes bland annat under pandemins första veckor – på rekordtid ställde massor av människor om sitt sätt att leva och arbeta. Förändringarna märks nu också då företag behöver höja priserna på konsulttimmar eller produkter för att verksamheten ska gå ihop.
Du och dina medarbetare tjänar därför på att ha en nära relation och vara extra lyhörda för era kunder och brukare. Genom att låta kundernas förändrade beteende vara vägledande, kan ni utveckla verksamheten utifrån de nya behoven.
I tider av snabba förändringar är det förmågan att snabbt ställa om verksamheten som blir avgörande för hur väl ni lyckas. Du och dina chefskollegor skapar trygghet hos medarbetarna genom att ni tydligt kan kommunicera en plan som leder framåt, mot ett positivt resultat.
Missa inte att inkludera dina medarbetare i arbetet med att utveckla verksamhet och arbetssätt
Missa inte att inkludera dina medarbetare i arbetet med att utveckla verksamhet och arbetssätt. De har ofta en klar bild av hur kundernas beteende ändras. Ju bättre samarbetet fungerar mellan medarbetare och ledningen, desto större är chanserna att de nödvändiga förändringarna görs och att ni tar er framåt med ett gemensamt engagemang.
Som chef och ledare har du ett stort ansvar för att ge de bästa möjliga förutsättningarna för dina medarbetare att klara jobbet, men du måste också tänka på dig själv och din fortsatta yrkeskarriär. Att varslen ökar betyder inte per automatik att det kommer drabba dig. Det är stora skillnader mellan olika branscher och företag. Men, eftersom du aldrig kan vara helt säker på att din roll kommer att finnas kvar, så det är ett gott råd att alltid ha en plan B i bakfickan.
Faktagranska och var källkritisk innan du fattar beslut eller sprider information
Lyssna på kunderna och dina medarbetare när ni löpande utvecklar och anpassar verksamheten
Se till att ledningen och du har en positiv tro på framtiden
Kommunicera tydligt planerna framåt
Glöm inte bort dig själv
Amy Edmonson, professor vid Harvard Business School, är författare till boken ”The fearless organization”. Hon definierar psykologisk trygghet som att medarbetarna är överens om att det är ok att ta risker, att uttrycka sina idéer och sin oro, att kunna prata klartext och att få erkänna misstag – utan risk för bestraffningar. Det handlar alltså om det som vi ofta sammanfattar som ”högt i tak” och det är verkligen något som du som ledare kan påverka.