I början av 2000-talet pluggade Jonas Mosskin projektledarskap vid den danska skolan Kaospiloterna. Det var i de olika gruppövningarna där och då han insåg hur fascinerande det var med gruppdynamik.
– Varför funkade vissa grupper så bra och andra inte alls? Jag insåg hur mycket ens agerande styrs av relationer, identitet och olika lojaliteter. Det intresserade mig!
När han sedan gick vidare till att läsa till psykolog låg organisationspsykologin nära till hands. Det var för snart 15 år sedan. De senaste tio åren har han varit verksam som just organisationspsykolog, jobbat med både arbetsgrupper och chefer på olika nivåer.
Hur ser det ut när du kallas in till en arbetsplats?
– Uppdragsgivaren är oftast en chef, VD eller en HR-person som hör av sig med en hypotes om vad det är man behöver hjälp med. Det är inte ovanligt att det då ges en alltför ensidig bild.
Hur gör du för att få en bättre bild?
– Jag brukar måna om att få ge den första processen lite extra tid för att göra en ordentlig analys. När sedan processen kommer igång är det vanligt att det framkommer en helt annan bild än den första.
I ett dramatiserat moment i podden Mellanchefer emellan utsätts du får ett sådant läge, där den som gett dig uppdraget också visar sig stå i centrum för problembeskrivningarna.
Chefen, som vi kan kalla Amanda eftersom det är skådespelaren Amanda Ooms som spelar chefen i fråga, vill inte ta in det och du får väldigt svårt att få gehör över huvud taget.
Är det en situation du har varit med om i verkligheten?
– Ja, det har jag. Kanske inte så svartvitt som i podden, men det händer. HR får reda på att något inte funkar på en enhet och tar in hjälp. Jag kommer in och förstår efter ett tag att problemet ligger hos chefen – som inte vill ta in den beskrivningen.
– Eller så förstår chefen sin egen del men har svårt att ändra sitt sätt att agera och arbetsgruppen har svårt att släppa förtreten och gå vidare. Då kan det bli dubbla uppdrag för mig, att dels hjälpa chefen och dels hjälpa gruppen.
Vad skulle du säga är den vanligaste orsaken till att ett team inte funkar?
– Oklara mål, otydliga roller och mandat. Otydlighet i ledarskapet. Det drabbar både mellanchefer och anställda. I många branscher finns också ett förändringstryck från omvärlden som påverkar gruppen. Den typen av problem rår man sällan över, men gruppens resiliens avgör i hög grad hur det hanteras.
Och om det saknas resiliens i gruppen?
– Det typiska är att man hamnar i ett slags ad hoc-läge med ständiga brandkårsutryckningar och att gruppen inte får möjlighet att hantera de mer långsiktiga problemen som istället ligger kvar och långsamt maler ner den gemensamma motståndskraften.
Hur jobbar man för en bättre ”gruppresiliens”?
– Människor i grupp klarar stora påfrestningar om bara gruppen har förmågan och strukturen finns för att prata och stötta varandra. Det är det bästa man kan göra, att prata i grupp om hur man ska lösa den utmaning man står inför. Då är det också viktigt att såväl anställda som chefer och andra ansvariga medverkar.
Det låter tidsödande. När ska man ta de där samtalen?
– Om man som chef tar sig den tiden så får man nästan alltid igen den lite längre fram genom ett bättre och mer effektivt utfört arbete i en mer välmående grupp. På lång sikt är det helt nödvändigt, skulle jag säga, i dagens moderna arbetsliv.