Systematiskt arbetsmiljöarbete

Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Här kan du läsa om vad det innebär och hur man gör.

Arbetsgivaren och medarbetarna ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö. Så står det i arbetsmiljölagen .  

Systematiskt arbetsmiljöarbete, även kallat SAM, är ett lagkrav som alla måste följa. Det innebär att arbetsgivaren kontinuerligt måste undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera verksamheten så att ohälsa och olycksfall förebyggs och en i övrigt tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.  

Även om arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön så ska du som medarbetare också delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det gör du genom att till exempel informera din chef om risker och brister i arbetsmiljön, rapportera tillbud, sjukdom och olycksfall samt föreslå och lämna synpunkter på genomförda arbetsmiljöåtgärder.  

Arbetsgivaren ska också samverka med arbetsmiljöombudet som är de anställdas representant i arbetsmiljöarbetet.  

Ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete ger möjlighet att:

  • Upptäcka och åtgärda risker i tid 

  • Främja goda arbetsförhållanden, motverka stress och förebygga onödiga sjukskrivningar 

  • Bidra till bättre ekonomi i organisationen  

  • Skapa ordning och reda i organisationen 

  • Ökad kvalitet på tjänster och produkter

  • Främja trivsel, engagemang och goda prestationer 

Exempel på faktorer som kan påverka arbetsmiljön:

  • Arbetsledning och arbetsorganisation 

  • Arbetsmängd 

  • Arbetsställningar och arbetsrörelser 

  • Arbetstempo och arbetstid 

  • Arbetsuppgifternas innehåll och handlingsutrymme 

  • Arbetsplatsens utformning såsom belysning, höj- och sänkbart skrivbord, antalet toaletter och brandskydd

  • Krockskydd i tjänstebilen

  • Möjlighet till inflytande, samarbete

  • Lika eller olika möjligheter och villkor för kvinnor och män

Vad innebär systematiskt arbetsmiljöarbete? 

Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden. 

De fyra stegen i SAM är: undersök, riskbedöm, åtgärda och uppföljning. 

  1. Undersök arbetsmiljön 
    Börja med att undersöka arbetsmiljön för att upptäcka risker för att någon skulle kunna bli sjuk eller skadas på jobbet. Det gäller både fysiska, sociala och organisatoriska risker. 
  2. Riskbedöm 
    Alla risker ska bedömas och riskbedömningen ska alltid dokumenteras skriftligt. Samma sak gäller inför ändringar av verksamheten. Riskbedömning är nödvändigt för att kunna sätta in rätt åtgärder. 

    Bedömningen ska avgöra om någon i personalen, både anställda och inhyrda, riskerar att drabbas av ohälsa eller olycksfall på jobbet. 
  3. Åtgärda 
    Risker som inte kan åtgärdas på en gång ska skrivas in i en handlingsplan där det står vad som ska göras, vem som är ansvarig och när det ska kontrolleras. 
  4. Uppföljning 
    Följ kontinuerligt upp vilka åtgärder som genomförts och vilka effekter de har haft. Om åtgärderna inte varit tillräckliga, behöver de kompletteras. 
Info icon Shape info icon

Vad kan jag som arbetsmiljöombud göra om jag ser en risk i arbetsmiljön?

  1. Om du som arbetsmiljöombud vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du kontakta arbetsgivaren. 

  2. Vidtar denne ingen åtgärd kan du kontakta arbetsplatsens  skyddskommitté  om det finns en sådan.

  3. Finns inte en skyddskommitté och arbetsgivaren inte gör något åt bristen eller risken kan du som arbetsmiljöombud göra en begäran om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen kapitel 6 § 6a (även kallat ”lägga en 6:6a” eller ”göra en 6:6a-anmälan”).

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg