Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö?
Den organisatoriska arbetsmiljön handlar om vilka villkor och förutsättningar som finns för att du ska kunna utföra ditt jobb – utifrån hur organisationen är uppbyggd och hur ledarskapet ser ut.
Exempel på organisatorisk arbetsmiljö:
- Arbetstid (arbetstidens förläggning). När utför du ditt jobb? Har du långa arbetspass, nattarbete eller skiftarbete? Får du tillräcklig tid till återhämtning? Kanske finns det också förväntningar på att du ska vara ständigt nåbar på mejl och telefon.
- Hur kommunikationen fungerar. Till exempel hur ni pratar till varandra på jobbet. Det gäller även hur ni kommunicerar i mejl, på möten eller i andra forum. Kommunikationen kan till exempel ske mellan ledning och anställda, mellan kollegor eller mellan kunder och anställda.
- Delaktighet och handlingsutrymme. Kan du påverka beslut som rör ditt arbete? Har du möjlighet att själv planera hur du lägger upp ditt arbete?
- Arbetsbelastning. Till exempel vilka krav som ställs på dig. Har du för många eller komplicerade arbetsuppgifter, eller måste du jobba alltför snabbt? En del arbetsuppgifter kan också vara mera mentalt påfrestande än andra. Det är viktigt att du vet vilka arbetsuppgifter du har, vad målet är och vad ska du prioritera om tiden inte räcker till.
Social arbetsmiljö handlar om villkor och förutsättningar för ditt arbete utifrån socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Exempel på social arbetsmiljö:
- Arbetsklimat. Hur är stämningen på jobbet? Förekommer det taskiga kommentarer eller att kollegor pratar illa om varandra?
- Kränkande särbehandling kan vara att någon blir hånad, inte får inbjudan till möten eller inte får nödvändig information. Mobbning är en allvarlig form av kränkande särbehandling och innebär att en person blir utsatt för kränkningar under en längre period.
Brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön kan precis som brister i den fysiska arbetsmiljön (till exempel undermåliga maskiner eller lokaler), bidra till olyckor och ohälsa.
Frågor om organisatorisk och social arbetsmiljö har tidigare ofta kallats psykosociala frågor. Men numera kallas området organisatorisk och social arbetsmiljö eftersom det är kopplat till hur arbetet är organiserat.
Vem har ansvar för arbetsmiljön?
Din arbetsgivare har huvudansvaret för arbetsmiljön och för att arbeta systematiskt med den. Inom organisatorisk och social arbetsmiljö finns tre områden som arbetsgivaren kan jobba med:
- Ohälsosam arbetsbelastning
- Arbetstidens förläggning, det vill säga när arbetet ska utföras
- Kränkande särbehandling
Du som anställd är skyldig att berätta för din chef om du ser risker och brister i din arbetsmiljö, men även att ge förslag på förbättringar. Det gäller också i frågor om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska samverka med arbetsmiljöombudet (skyddsombudet) på din arbetsplats. Arbetsmiljöombudet är de anställdas representant i arbetsmiljöarbetet.
Vilka regler gäller för organisatorisk och social arbetsmiljö?
I Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2023:2 kapitel 2) kan du läsa om vilka regler som gäller för organisatorisk och social arbetsmiljö. Här lyfts frågor om arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.
Föreskrifterna förtydligar och kompletterar det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som alla arbetsgivare är skyldiga att göra. Föreskrifterna gäller alla verksamheter där det finns anställda och gäller även för inhyrd personal.