Syftet med utvecklingssamtalet
Utvecklingssamtalet ska handla om hur varje medarbetares arbete har fungerat under året, hur de trivs, arbetsbelastning, relationer och hur verksamhetens utveckling förändrar kraven på deras och din avdelnings arbete.
En extra fördel är om du som chef innan samtalet har kartlagt vilka kompetenser som behövs i verksamheten den närmaste tiden. Stäm gärna av med ledningsgruppen och HR.
Samtalet ska också ta upp varje medarbetares egna tankar om sin utveckling på såväl kort som lång sikt och avslutningsvis – vilken
kompetensutveckling
medarbetaren är i behov av.
Om du själv ska ha ett
utvecklingssamtal
med din närmaste chef hittar du mer inspiration här.
Utvecklingssamtalet ska leda till att ni tillsammans får en tydlig bild av:
- Hur det har gått för medarbetaren hittills.
- Vad har varit bra och vad har varit mindre bra.
- Om något behöver förändras i dennes arbete.
- Vad som förväntas av medarbetaren framöver.
- Inom vilka områden som medarbetaren behöver utvecklas.
Tid och plats för utvecklingssamtalet
Minst en gång per år bör du ha
utvecklingssamtal
med dina medarbetare.
Tänk på att avsätta ordentligt med tid till samtalet samt att sitta i en miljö där ni är ostörda av telefoner och besök. Välj gärna en neutral plats, så att samtalet inte påverkas av var ni sitter.