"En hamburgare kan vara nyckeln till fler medlemmar"

BAE Systems Hägglunds är en av de snabbast växande klubbarna i norra Sverige. Så vad är då hemligheten? Jo, hamburgare och lite småprat.

Patrik Wågström, BAE Systems Hägglunds
FOTO: JONAS FORSBERG

Medan många fackklubbar kämpar med medlemsantalet har klubben på BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik vuxit så det knakat, från cirka 250 medlemmar för fyra år sedan till 500 idag, och är därmed en av de snabbast växande klubbarna.

– Det handlar såklart om att företaget har vuxit, men också om att vi medvetet har jobbat på att rekrytera medlemmar, säger klubbordförande Patrik Wågström.

Nyanställda välkomnas direkt

BAE Systems Hägglunds jobbar inom försvarsindustrin och tillverkar bland annat stridsfordon och bandvagnar. Sedan en fem sex år tillbaka, alltså redan innan Rysslands invasion av Ukraina, märker de ett uppsving inom försvarsindustrin. Men Patrik som har jobbat på företaget sedan slutet av 80-talet och varit klubbordförande sedan 2007 har varit med om både upp- och nedgångar.

– Vi hade en period då många fick sägas upp. Det var tufft. I slutändan handlar det ju om personers lön och trygghet, och det här är en stor arbetsgivare på en ganska liten ort, så många berörs.

Men nu är orderböckerna fulla, företaget expanderar och man anställer snarare än avskedar. Patrik Wågström, BAE Systems Hägglunds

– Så fort vi ser på intranätet att vi har nyanställda på företaget skickar vi ut ett mejl, hälsar dem välkomna, frågar om man är medlem i facket. Mycket handlar om att våga ställa frågan.

En kopp kaffe startar samtalet

Två gånger per år bjuder man också in nya medlemmar till en fika, där styrelsen berättar vilka de är och vad man kan förvänta sig av dem.

– Det har varit uppskattade möten, vi sitter och pratar över en kopp kaffe i kanske en timme. Folk får också ta upp sina funderingar.

Det behöver inte vara stora frågor, utan kan handla om lönen ligger på en lagom nivå, vad det innebär att genomföra ett lönesamtal eller vad förskottsemester betyder.

– Genom att starta i det lilla och få igång samtalet vet folk sedan att de kan vända sig till oss även vid större problem.

För det här är ingen ”hej och välkommen-grej” som klubben sedan släpper. Nej, man fortsätter sträcka ut en hand.

– Det är bra för medlemmarna, för då kan vi verkligen hjälpa dem. Men det är också viktigt för oss att få höra medlemmarnas åsikter om vad som händer ute i verksamheten, så att vi är förberedda i diskussioner med företaget.

Grill och bowling skapar sammanhållning

Så hur gör de då rent praktiskt för att hålla samtalet levande? Jo, snarare än att arrangera formella möten med dagordning fixar klubben aktiviteter för medlemmarna. Det kan vara alltifrån att grilla hamburgare ihop en kväll, till att bjuda på tunnbrödsrullar till lunch, ha bowlingturnering eller hyra badhuset i stan.

– Det finns en glädje och ett engagemang i detta, och jag vet att andra klubbar på företaget sneglar lite avundsjukt på oss. Men det handlar också om att synas och höras, för syns man inte så finns man inte. Då kan vi sitta i förhandlingsrummet med företagsledningen bäst vi vill och påverka utan att folk förstår vad vi bidrar med.

Vid de här tillfällena delar styrelsen upp sig, så att medan några grillar hamburgare minglar andra runt.

– Det kan börja med att vi pratar om hur semestern var, men sedan kommer något upp, en person kanske säger ”förresten, jag funderade över en sak.” Och nästan gång man har en fundering så känns det lättare att slänga iväg en fråga på teams eller haffa oss när vi möts i korridoren.

Här finns fler tips på hur du kan välkomna och värva medlemmar.

Så får klubbstyrelsen veta vad som pågår

Medlemmarnas frågor handlar om alltifrån arbetsmiljön på kontoret till att man måste jobba på tok för mycket eller har trubbel med chefen.

– Ofta kan vi kliva in och hjälpa till i olika samtal, så slipper personen sitta där själv med chefen och HR. Man har någon att bolla sina tankar med.

Eftersom företaget har vuxit så mycket är de nu utspridda på lite olika platser i stan, vilket gör det svårare för facket att hålla koll på vad som händer överallt. Därför har klubben nu bestämt sig för att även ha kontaktombud.

– Tanken är att de ska vara vår förlängda arm ut i verksamheten, och briefa oss med information om alltifrån stämning till arbetsbelastning, så att vi har en god känsla för vad som pågår.

Bästa och svåraste med att vara förtroendevald

Bästa med att vara förtroendevald : Att man kan påverka och förbättra saker i praktiken.
Svåraste: Jobbiga personalärenden där man känner att man inte lyckas hjälpa personen som man önskat. Eller att personen blir besviken på utfallet.

Läs fler berättelser från förtroendevalda

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg