Medlemsavgift
Vi ger dig svar på dina frågor om din medlemsavgift, faktura och betalning.
Vi ger dig svar på dina frågor om din medlemsavgift, faktura och betalning.
Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna kring medlemsavgift, betalning och faktura.
Det kan till exempel bero på att du nyligen rapporterat in en ny lön eller uppdaterat din anställning. Samma sak gäller om du uppdaterat ditt medlemskap. Om vi saknar en betalning från en tidigare månad förs det förfallna beloppet över till nästa månad.
Avgiftsnedsättningen gäller högst ett år i taget. Om din lägre inkomst varar längre tid än ett år behöver du meddela oss på nytt. Ansök om tillfälligt sänkt avgift.
Bankgironummer: 322-8756. Betalningsmottagare: Unionen. OCR-nummer: Ditt OCR-nummer är detsamma varje månad. Du hittar detta genom att titta på en tidigare avi eller inbetalning. Om du är osäker på vilket belopp du ska betala ber vi dig att kontakta oss. Du kan också logga in för att hitta betalningsinformation.
Om vi av någon anledning inte kunnat dra din avgift under ett antal månader kommer du att få hem en avi istället. När avgiften väl är betald kommer vi åter att dra avgiften via autogiro.
Har du nyligen gjort en ändring i ditt medlemskap eller uppdaterat dina uppgifter kan det hända att ändringen inte hunnit läggas på din avi. Det beror på att alla ändringar som har påverkar avgiften aviseras månaden efter att ändringen gjordes.
Avgiften till Unionen aviseras i efterskott och uppsägningstiden är två månadsskiften.
Du betalar din avgift fram till dess att ditt medlemskap avslutats, det vill säga även under utträdestiden. Om vi efter avslutat medlemskap saknar en avgift från dig kommer vi att avisera dig den.
Kontrollera vilket datum du betalade och att betalningen gjordes till rätt konto- och OCR-nummer. Om betalningen gjordes efter förfallodatum kan det hända att detta inte hunnit registreras innan innevarande månads avi skapades. Vi ber dig betala hela beloppet på avin. Din avgift kommer att regleras nästa månad. Det förekommer ingen påminnelseavgift.
Det kan hända att du betalade påminnelsen efter att vi startat månadens avisering. Betala gärna hela beloppen på avin så kommer det att korrigeras nästkommande månad. Det förekommer ingen påminnelseavgift.
Vi kan inte dra din avgift via autogiro om täckning på kontot saknas, om du bytt bank eller om medgivandet makulerats av dig eller banken. Kontrollera medgivandets status på din internetbank. Om medgivande saknas eller är makulerat ber vi dig ansöka om autogiro på nytt via din internetbank.
Du får ett autogirobesked till din folkbokföringsadress innan din första autogirodragning eller om ditt belopp att betala ändras.
Om vi av någon anledning inte kunnat dra din avgift under ett antal månader kommer du att få hem en avi istället. När avgiften väl är betald kommer vi åter att dra avgiften via autogiro.
Unionen vill uppmuntra till hållbara val. Digitala betalsätt sparar tusentals kronor varje månad - pengar som istället kan gå till att förbättra arbetslivet.
Logga in och välj att betala med autogiro eller e-faktura
Som ny medlem betalar du din första avgift månaden efter att ditt medlemskap startat.
Om du missat att betala din medlemsavgift får du en påminnelseavi. Den innehåller både den missade avgiften samt innevarande månads avgift. Om du missat att betala fler än en gång, saknar faktura eller ditt OCR-nummer eller vill betala direkt, logga in och kontakta oss via kontaktformuläret här, så hjälper vi dig.
Bankgironummer: 322-8756. Betalningsmottagare: Unionen. OCR-nummer: Ditt OCR-nummer är detsamma varje månad. Du hittar detta genom att titta på en tidigare avi eller inbetalning. Om du är osäker på vilket belopp du ska betala ber vi dig att kontakta oss. Du kan också logga in för att hitta betalningsinformation.
För att se ditt aktuella saldo, vad som kvarstår att betala och din betalningshistorik behöver du logga in - Mina betalningar
Om du missat att betala fler än en gång, saknar faktura eller OCR-nummer, vill betala direkt eller vill ha hjälp med en avbetalningsplan om du ligger efter med medlemsavgifter - logga in och kontakta oss via kontaktformuläret här, så hjälper vi dig.
Du kan få sänkt medlemsavgift om din sammanlagda inkomst är lägre än den inkomst vi grundat din ordinarie avgift på i minst 3 månader - och att den nya inkomsten ligger i ett lägre inkomstintervall. Tillfälligt sänkt avgift
Avgiftsnedsättningen gäller högst ett år i taget. Om din lägre inkomst varar längre tid än ett år behöver du meddela oss på nytt.
Som medlem betalar du medlemsavgift i relation till din inkomst. Finns det en klubb på din arbetsplats kan det tillkomma en obligatorisk klubbavgift, oftast mellan 5 och 25 kr. Har du valt att komplettera med tilläggsförsäkringen till din inkomstförsäkring tillkommer 50 eller 100 kronor, beroende på inkomst.
Om din lön förändras, påverkar det din medlemsavgift från nästa faktura, men bara om den nya lönen placerar dig i ett annat avgiftsintervall. Inga retroaktiva justeringar görs. Samma sak gäller om du får ersättning från a-kassa, försäkringskassa, studiestöd eller dagpenning från värnplikts- eller civilförsvarstjänstgöring.
Alla medlemmar är enligt Unionens stadgar skyldiga att vid inträde, vid förändring och vid förfrågan meddela aktuella inkomstuppgifter.
Medlemsavgiften för dig som egenföretagarmedlem är samma som för anställda medlemmar. Avgiften betalas privat och är inte avdragsgill i ditt företag.