Återhämtning viktig för att skapa balans i arbetslivet
Hur ska man göra för att hitta rätt balans mellan arbete och fritid, jobbpuls och återhämtning? Mycket handlar om att planera och sätta gränser, enligt Unionens Annica Hedbrant.
Hur ska man göra för att hitta rätt balans mellan arbete och fritid, jobbpuls och återhämtning? Mycket handlar om att planera och sätta gränser, enligt Unionens Annica Hedbrant.
Att hitta balans i arbetslivet fortsätter att vara en knäckfråga för många. Hur gör man egentligen för att få tid både för arbete och fritid? Hur ska man hitta tid till återhämtning när arbetet ibland fortsätter även efter normal arbetstid?
– Gränsdragningen mellan jobb och fritid blir tyvärr ofta flytande, säger Annica Hedbrant, Unionens utredare inom arbetsmiljö. Man vill skapa kontroll genom att ständigt vara tillgänglig och svarar därför på telefon och mejl även efter det som borde vara ens arbetstid. Det äter så klart av den tid då man i stället borde återhämta sig.
Det behöver inte bara vara tiden utan kan också vara orken som påverkas. Att man inte kan släppa tankarna på jobbet och vara närvarande i andra viktiga delar av livet, vilket gör att man känner sig otillräcklig.
En särskilt utsatt grupp blir egenföretagare, som brinner för sitt företag och dess framgång och ibland kanske får svårt att skilja mellan arbetsdag och fritid.
– Som egenföretagare är man ju sin egen HR och företagsledning, samtidigt som man gör allt annat arbete. Man ska försöka vara sin egen omsorgsfulla chef, vilket inte är det lättaste när man också är den som driver förtaget och vill att det ska gå bra. Man måste hitta sätt att kunna balansera krav och förväntningar med resurser och återhämtning för hållbarhet, både för en själv och verksamheten.
Just återhämtningen är central för att uppnå balansen, eftersom den är så lätt att tumma på. Hinner man inte riktigt med det man ska under arbetsdagen blir det lätt att ta en timme eller två på kvällen, för att göra några småsaker man inte hunnit med tidigare, då hjärnan och kroppen egentligen borde vila. Nyckeln är, enligt Hedbrant, planering.
– För att få till återhämtningen kan man försöka ställa rimliga mål för vad man ska åstadkomma varje dag och vecka, dessutom måste man sätta av tid för administration och oförutsedda händelser under arbetsdagen. Det är väldigt lätt att sätta ett för tajt schema och när det sedan inte håller blir följden mer stress och frustration.
I en ständigt uppkopplad värld blir det också allt svårare att se var arbetsdagen börjar och slutar. Inte minst om man arbetar globalt, med kunder eller partners i andra tidszoner, kan det dyka upp mejl och telefonsamtal långt efter att man egentligen borde stängt av datorn. Där är det lätt att man hamnar i ett Moment 22: väljer man att svara tar man av återhämtningen, låter man bli kan det där väntande mejlet bli en stressfaktor.
– Att inte kolla telefonen och mejlen utanför arbetstid kan ju också vara stressande, det kan vara något verkligt viktigt för företaget som trillar in, men då gäller det att hitta sätt att dra tydliga gränser ändå. Meddela när och hur du nås till de som är berörda. Det kan vara hjälpsamt med exempelvis ett autosvar med hänvisning till kontaktväg i brådskande frågor.
Det är väldigt lätt att sätta ett för tajt schema och när det sedan inte håller blir följden mer stress och frustration.
Prioriterar man bort återhämtning hamnar man lätt i en ond cirkel, för ju mindre återhämtning man får desto mer behöver man den. Det går att jobba mycket under en period, men den måste sedan följas av en med lättare belastning. Annars uppstår risker.
– I värsta fall kan följden bli ohälsa. Dessutom ska man komma ihåg att de flesta också presterar sämre utan återhämtning. Så återhämtning är viktigt både för verksamheten och människan.
På Prevents hemsida finns det gott om gratisinfo och checklistor för arbetsmiljön. De är gjorda för anställda, men fungerar också för att skapa kunskap om arbetsmiljörisker för egenföretagare.
En del av att skapa tid för återhämtning är att sätta tydliga gränser. För att göra det behöver man ta in de olika aspekterna av arbetet. På vilka områden kan man sätta gränser? Hur?
– Gränsdragning kan göras på många olika sätt och kanske förändras det också genom livet, men det gäller att anpassa sig efter den givna situationen, säger Annica Hedbrant. Sitter man till exempel hemma och arbetar kan det vara svårt att avgränsa arbetet när det gäller den fysiska platsen, man tar arbetet med sig in i köket och badrummet, men då kan man i stället avgränsa det i tid.
Det är viktigt att försöka hitta sammanhang som kan ge en stöd. Man kan till exempel försöka skapa nätverk med andra egenföretagare.
En sak som gör egenföretagare särskilt utsatta är också att man sällan har någon att diskutera gränsdragning eller stress med. Man har inga direkta kollegor att prata med vid kaffemaskinen, man är sin egen chef.
– Det är viktigt att försöka hitta andra sammanhang som kan ge en stöd. Man kan till exempel försöka skapa nätverk med andra egenföretagare och tillsammans bygga en miljö där man hjälper varandra.
Text: Mattias Dahlström
2021-10-20