Så använder svenskarna e-handel och sociala medier enligt ny rapport
I den senaste upplagan av Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet” visar det sig att fler e-handlar än någonsin tidigare. Samtidigt känner många också en oro för att drabbas av bedrägerier.
Sedan år 2000 har rapporten ”Svenskarna och internet” årligen sammanfattat den svenska befolkningens användning av och vana vid informations- och kommunikationsteknik, samt hur den påverkar på såväl individ- och familjenivå som samhällelig.
De senaste elva åren har rapporten sammanställts av Internetstiftelsen och den senaste upplagan av undersökningen innehåller mer data än någonsin. Antalet frågor har dubblerats och de ämnesområden som täcks har också blivit fler.
– Rapporten fungerar som ett underlag för den digitala utvecklingen i landet, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. Att den är så bred är för att den ska täcka digitaliseringen på alla nivåer.
Pandemin bidragande orsak till e-handelns utveckling
Två av de områden som är mest intressanta och angelägna för egenföretagare är e-handel och sociala medier. E-handeln har till exempel fullkomligt exploderat under de senaste åren. Nästan 90 procent av alla svenskar handlar i dag online i någon utsträckning, trots att stora delar av den allra äldsta målgruppen (20- och 30-talister) inte använder internet alls.
Två av tio som onlineshoppar har dessutom börjat först under de senaste tre åren, vilket understryker att det sista steget från fysisk till digital handel nu har tagits. En pådrivande faktor till utvecklingen har pandemin tveklöst varit. När Postnord undersökte e-handeln under fjolåret i ”E-barometern” hade e-handeln en tillväxt på rekordhöga 40 procent jämfört med 2019.
– De senaste åren har vi sett en pandemieffekt, inte minst bland de äldsta, säger Jonasson. Många som tidigare inte handlade alls på internet har nu tvingats sitta hemma och har därmed provat att handla till exempel livsmedel och medicin och upptäckt att de gillar bekvämligheten i att slippa gå ut och att man kan få saker hem till dörren.
Lokala betalningslösningar föredras
En annan tydlig tendens man ser är att Swish blir allt vanligare som betalningssätt, betalningsappen har gått från att mest användas mellan privatpersoner till att användas också mellan handlare och kunder.
Det finns inte plats för så många betalningslösningar, vilket kanske är dåligt ur ett konkurrensperspektiv, men också har lett till att e-handlarnas betalningslösningar inte är så fragmenterade och svåröverskådliga.
Swish-framgången visar också på en större tendens, inte bara i Sverige, utan över hela världen: man väljer helst nationella betalningslösningar.
– För Sverige, som är ett litet land, har den här utvecklingen faktiskt varit bra, menar Jonasson. Det finns inte plats för så många betalningslösningar, vilket kanske är dåligt ur ett konkurrensperspektiv, men också har lett till att e-handlarnas betalningslösningar inte är så fragmenterade och svåröverskådliga som de kan vara i större länder. Det gör det lätt för kunderna att känna igen sig och bli bekväma.
Trots bekvämligheten finns det hos många också en otrygghet kring att handla på nätet. Oron att utsättas för olika former av bedrägerier finns inte minst i de äldre grupperna.
– Den rädslan är i viss mån också befogad, säger Jonasson. Äldre är den grupp som utsätts för flest bedrägerier. Eftersom de saknar vana vid internet har de inte samma varningssystem som många mer internetvana personer har.
Mer oväntat är kanske att otryggheten också är relativt stor också i de allra yngsta grupperna, bland 90- och 00-talister, som vuxit upp i ett samhälle där internet varit en självklarhet.
– Vi har inte undersökt den saken närmare, men om jag spekulerar så tror jag att det kan handla om en allmän osäkerhet hos unga. De i generationerna ovanför har kanske gått på nitar på internet – och lärt sig av dem – som de allra yngsta inte gjort än. Kanske kommer det se annorlunda ut i de här unga grupperna om, säg, 20 år när erfarenheten är ännu större.
Olika plattformar för olika åldrar
Ett annat område som är av stort intresse för många egenföretagare är tveklöst sociala medier. Allt större del av annonsering, marknadsföring och kundkontakt sker på olika sociala plattformar.
– Olika människor finns på olika plattformar, det måste man anpassa sig till om man säljer varor eller tjänster, säger Jonasson. Facebook har till exempel den äldsta medelåldern bland sociala medier, medan de yngsta generationerna framför allt finns på TikTok och Snapchat.
Få din Linkedin-profil granskad
Som egenföretagarmedlem har du möjlighet att kostnadsfritt få din Linkedin-profil granskad och få feedback på den. Så gör du för att få din Linkedin-profil granskad
Rabatterat pris på kurser i digital marknadsföring
Som egenföretagarmedlem har du rabatterat pris hos Hillman Academy där du hittar onlinekurser, guider och workshops för att synas och marknadsföra ditt företag på nätet. Rabatterat pris på kurser i digital marknadsföring
Varje generation verkar vilja ha sin egen social medier-plattform.
Frågan kring vilka målgrupper som finns var bör också kompletteras med vilka plattformar nästa, och nästnästa, generation kommer utveckla och välja.
– En sak som är intressant är att varje generation verkar vilja ha sin egen social medier-plattform, säger Jonasson. Det finns ett sju-års-intervall där vi ser att en plattform byts ut mot en annan, för att varje ny generation sociala medier-användare vill slippa vara på samma ställe som syrran eller pappa.
Samtidigt kombineras viljan att hitta sin egen plattform med en trogenhet till den man först börjar använda. Man byter inte plattform bara för att man når en viss ålder, även om många för bekvämlighets skull kan addera någon till de tidigare.
– Många går med i Facebook när man når åldern att man flyttar hemifrån och börjar ta hand om sig själv, men då handlar det mer om nyttoperspektivet. På Facebook finns de flesta grupper man behöver använda sig av och därför går många unga med där, men det är för att de måste, inte för att de vill. Därför används också Facebook bland yngre mest som en nyttig meddelande- och grupptjänst, inte särskilt socialt.
Social shopping marginell företeelse – men växer snabbt
Självklart finns det också platser där e-handel och sociala medier möts. Även om kännedomen kring nyare e-handelsfenomen som ”live shopping” (livesändningar där e-handlare försöker få upplevelsen att likna fysisk shopping) och ”social shopping” (möjligheten att handla direkt på sociala medier) än så länge är relativt låg bland svenskarna, så växer de snabbt. Bara sex procent har till exempel deltagit i ”live shopping”, men 60 känner till fenomenet. För ”social shopping” är siffrorna snarlika: sju procent uppger att de handlat på det här sättet, men nästan två tredjedelar känner till att möjligheten finns
Kan rapporten "Svenskarna och internet" hjälpa dig i ditt företagande?
Rapporten "Svenskarna och internet" sammanställs sedan 2010 av Internetstiftelsen, i samarbete med Novus. Undersökningen utgår från ett frågeformulär, där frågorna ställs över telefon, men också genom panelsamtal där Novus "Sverigepanel" engageras. I båda dessa fall vill man få så stor spridning som möjligt på de svarande.
Antalet ämnesområden som frågorna kretsar kring har blivit allt fler genom åren och i årets rapport är de fjorton. Utöver "E-handel och digitala betalningslösningar" och "Sociala medier" märks också områden som "Näthat och nätbrott" och "Föräldrar och barn på internet" i årets rapport.
Framför allt ”social shopping” ser dock ut att kunna växa snabbt.
– Än så länge är det få som handlar direkt på sociala medier, mycket för att tekniken i sig inte är brett utrullad än, men det har potential att bli stort. Att man kan handla direkt i samma plattform som man ser ett inlägg i, i stället för att som tidigare länkas vidare till ett företags hemsida, innebär ju en förenkling. Till exempel kan man ha sina kortuppgifter sparade på sociala medier-plattformen, vilket underlättar handlandet. Men, som sagt, det är fortfarande i sin linda.