Dags för klubben att deklarera
Ska min klubb deklarera? Hur gör vi då? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.
Ska min klubb deklarera? Hur gör vi då? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.
Hur gör vi då? Här följer de vanligast frågorna och svaren kring vad som gäller. Tänk på att alltid kontakta Skatteverket vid osäkerhet eller har andra frågor. De hjälper er att göra rätt!
De flesta klubbar behöver inte betala skatt. Det beror på att intäkterna som ni i klubben vanligen har under ett år, som klubbanslag från Unionen och eventuella medlemsavgifter, är skattefria. Andra intäkter kan vara skattepliktiga. Ett exempel är kapitalinkomster, som ränta från banken.
Trots att er klubb inte ska betala skatt kan ni ändå behöva deklarera.
Alla klubbar som har ett organisationsnummer får en deklaration. Även om klubben bara har skattefria intäkter behöver klubben fylla i och skicka in deklarationen, en så kallad noll-deklaration.
Ibland skickar Skatteverket ut förelägganden. Får ni i klubben ett sådant måste ni deklarera omedelbart. Det gäller även om ni anser att ni uppfyller villkoren för att inte behöva deklarera. Deklarerar klubben inte i tid kan klubben behöva betala förseningsavgift.
Det är styrelsens ansvar att deklarationen lämnas in, men det är oftast klubbens kassör som sköter deklarationen och kontakten med Skatteverket.
Det är klubbens räkenskapsår som styr när deklarationen skickas ut och ska lämnas in. Unionenklubbarnas räkenskapsår är 1 januari – 31 december och då kommer deklarationen under våren. Alla datum finns på Skatteverket.
Allmännyttiga ideella föreningar kan ansöka till Skatteverket om att bli befriade från att lämna särskild uppgift och om ansökan godkänns får föreningen ingen deklaration på fem år. Skatteverket räknar dock inte fackföreningar till den kategori som kan bli befriade.
Nedan gäller om klubben bara har skattefria intäkter (klubbanslag och medlemsavgifter).
Har klubben skattepliktiga intäkter på 200 kronor eller mer?
Avsluta eventuellt bankkonto och organisationsnummer samt nyttja gärna kvarvarande pengar till en medlemsaktivitet. Deklaration kommer behöva genomföras kommande år. Vid det medlemsmöte där klubben upplöses ska ni fatta beslut om vem som tar på sig uppdraget att deklarera kommande år. Skriv in namn i protokollet. Det behöver inte vara en styrelseledamot. Meddela Skatteverket genom att fylla i blankett SKV2021 (Avregistrering av organisationsnummer för ideell förening).
Om klubben byter adress behöver ni meddela Skatteverket genom att använda blanketten SKV 2020.
Spara och arkivera alla underlag och kontakter med Skatteverket. Inte minst underlättar det ifall ni byter kassör i klubben.
Kontakta Skatteverket om du har frågor om skatt och deklaration. På Skatteverket finns samlad information för dig som deklarerar åt klubben Deklarera åt en ideell förening, stiftelse eller ett registrerat trossamfund.