”När ska jag få ut min lön?” Anders hade redan frågat chefen flera gånger, eftersom septemberlönen aldrig kom. Nu dröjde oktoberlönen också. ”Kan ni hjälpa mig”, frågade han när han ringde medlemsrådgivarna på Unionen.
Anders jobbar på ett företag som han uppfattar går bra. Varken han eller kollegorna har fått intryck av dålig ekonomi. Därför kunde han inte annat än tro på chefens förklaring till den uteblivna lönen, att de hade problem med en programvara och att det snart skulle vara löst.
Men veckorna gick. Nu var det redan slutet av oktober, och Anders hade fortfarande inte ens fått septemberlönen. Han hade inte jobbat där så länge och visste inte om det fanns fler Unionenmedlemmar bland kollegorna, men någon
klubb
fanns inte.
”Kan ni hjälpa till ändå?”, frågade Anders när han ringde rådgivningen på Unionen.
- Ja. Jag kan lägga ett ärende till en regional
ombudsman
som kan hjälpa dig att ställa en lönefordran på företaget, svarade Elisabeth Lind, som är en av medlemmarnas rådgivare, och som kunde se att Anders varit medlem i mer än tre månader.
Det är klart att det kan uppstå tekniska problem även när det gäller löneutbetalningar, resonerar hon vidare, men när det har gått så lång tid som det har gjort här verkar det inte längre rimligt. Företaget ska betala ut lön det datum man har avtalat om.
”Jag trivs ju här och vill inte ställa till problem”, sa Anders, ”…kommer ombudsmannen att kontakta mig först innan de kontaktar min chef? Tänk om jag får ut lönen i morgon, till exempel?”
- Ja, Den
ombudsman
som får ärendet kontaktar dig först och kollar om du fått ut lönen. Men har du inte det så kontaktar man din arbetsgivare och ställer en lönefordran.
Anders drog en lättnadens suck och tackade för hjälpen.
Om lönefordran
Lönefordran är din rätt att få ut din lön och andra ersättningar på det datum som du och din arbetsgivare har kommit överens om och som regleras i ditt
anställningsavtal
.
Om du som är medlem i Unionen inte får ut din lön, hör av dig så snart som möjligt och ha gärna ditt
anställningsavtal
till hands när du kontaktar oss.
För att minimera ekonomisk skada bör du alltid:
Begär skriftligt
anställningsavtal
innan du börjar ett nytt jobb.
Gå inte med på att vänta på lönen. Vid konkurs är möjligheten att få lönegaranti för lönekrav som legat en tid mycket liten.
Spara dina lönespecifikationer i minst ett år.
Spara inte semester hos ett företag med dålig lönsamhet. Ta ut sparad semester om det finns risk för konkurs. Vid konkurs ersätter inte den statliga lönegarantin fullt ut för sparad semester.
Som medlem i Unionen ingår en av marknadens bästa inkomstförsäkringar. Den gäller även om du säger upp dig själv (efter karens). Gå rakryggad genom arbetslivet!