Nya siffror från Brilliant Future visar vilka organisationer som tar bäst hand om sina medlemmar. Data från ungefär 2,3 miljoner kundomdömen har sammanställts och det är tydligt vilken organisation som är bäst på medlemsservice bland förbund - Unionen!
Unionens medlemmar har de bästa rådgivarna, visar utmärkelsen från Brilliant, ett företag som utför kund- och medlemsnöjdhetsundersökningar.
Publicerad 15 feb. 2023
Kartläggningen är baserad på data utifrån medlemmars egna upplevelser och nu står det klart att det är Unionens rådgivning som är bäst på medlemsservice bland förbund.
- Otroligt glädjande att få den här typen av utmärkelse, särskilt eftersom det är helt baserat på medlemmarnas upplevelse av kontakten med oss på Rådgivningen. Det är ett riktigt bra kvitto på vårt starka engagemang i varje möte med våra medlemmar och förtroendevalda, säger Max Dalén, sektionschef Rådgivningen.
200 000 arbetsrättsliga frågor om året
Varje år svarar Unionens medlemsrådgivare på över 200 000 arbetsrättsliga och fackliga frågor från medlemmar på alla nivåer i det privata näringslivet.
Brilliant är ett företag som erbjuder löpande undersökningar av kund- och medlemsnöjdhet efter kontakt med en organisation. Genom dessa undersökningar har företaget kunnat sammanställa stora mängder data med värdefulla insikter. Varje år utser Brilliant utifrån dessa data de organisationer som är bäst på att ge medlemmarna service.
Unionen är Sveriges största fackförbund - och världens största när det gäller
tjänstemän
i
privat sektor
- med över 700 000 medlemmar på olika nivåer i arbetslivet, på fler än 89 000 arbetsplatser spridda över hela landet. Det ställer höga kompetenskrav på rådgivarna, att kunna sätta sig in i lagar, avtalstexter och alla möjliga branscher, för att kunna hjälpa medlemmar som ringer in med frågor om lön, arbetstider, varsel, karriärmöjligheter,
semesterlön
, sjukskrivningar och mycket mer.
Engagerade rådgivare ger nöjda medlemmar
Brilliant har också kunnat se att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang också har tydligt fler lojala medlemmar än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Den erfarenheten har vi också på Unionen, konstaterar Max Dahlén.
- Vi på rådgivningen känner att vi är en betydelsefull del i det arbete som ligger till grund för vinsten. Vi har kul på jobbet men framförallt arbetar vi tillsammans som ett starkt team där alla strävar mot samma mål - nöjda medlemmar och nöjda förtroendevalda. Då är det extra kul att allt det arbetet uppmärksammas, säger Max Dalén.
Utmärkelsen görs bland de organisationer som också är kunder hos Brilliant och har lyckats skapa exceptionella kund- eller medlemsupplevelser.
Utmärkelsen baseras på data från företagets undersökningar. Totalt ligger data från cirka 2,3 miljoner undersökningar till grund för beslutsunderlaget.
Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2023 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.
Förra året svarade Unionens rådgivning på 200 000 samtal och mejl. Frågor som hur man får högre lön, fler semesterdagar, vad man gör om man blir uppsagd med mera!
När har du rätt till tjänstledighet och vad händer med din lön vid en rekonstruktion? De och många andra frågor har Unionens medlemsrådgivare besvarat här.