När man planerar för det kommande året är det lätt att tänka stort, sätta höga mål och drömma om stora förändringar. Det är fint så, men Erik Fors-Andrée, VD på affärscoachingföretaget GoMonday, tycker att man också behöver göra en grundligare analys och sätta mindre delmål.
I årets början är det naturligt att börja fundera över hur du ska få ditt företag och dess intäkter att växa. Är det dags att se över priserna? Kan du erbjuda nya tjänster? Finns det affärsområden du kan satsa extra mycket på?
Erik Fors-Andrée tycker det är både förståeligt och vettigt att tänka i de banorna, men ser också en fara i att låsa sig.
- Du kan absolut utforska de frågorna, men en viktig del av att driva företag är också att vara flexibel. Du måste se hur marknaden funkar. Du måste prata med folk, göra tester, ändra, prova igen. Du måste kontinuerligt experimentera och lära dig förstå hur det här affärsområdet, branschen, tjänsten, marknaden och kunden fungerar. Det tycker jag att du ska ha med dig hela tiden.
Erik Fors-Andrée
VD på jobbutvecklingsföretaget Go Monday
Om föregående år gått mindre bra blir kanske impulsen ännu starkare att förändra företagets inriktning. Det blir lätt att lägga till saker i erbjudandet av fel anledningar, för att man tror att mer per automatik innebär bättre.
– Det är viktigt att på ett så ärligt och noggrant sätt som möjligt överväga om du gör rätt saker. Det kan definitivt vara så att du säljer fel produkt eller att du inte hittat rätt målgrupp, men det betyder inte att du ska lägga till tre nya produkter eller tjänster.
Undersök de grundläggande frågorna
För att analysera läget mer grundligt föreslår Erik Fors-Andrée att du går till de mest grundläggande frågorna för ditt företagande.
– Vad är mitt företags kärnverksamhet? Vad har varit roligast under arbetet? Vad har dragit in mest intäkter? Vilken kund eller uppdrag var det? Alla de här frågorna kommer leda fram till den frågan som pekar framåt – hur gör jag mer av det?
En av sakerna som Erik Andrée-Fors trycker på är att valen man gör behöver vara personliga och ta utgångspunkt i en själv och vad man vill med sitt företag. Det gäller inte minst när du planerar ditt år.
– Om du är en person som alltid sätter mål för dig själv och vill ha en tydlig bild av hur ett år ser ut, så ska du definitivt sätta mål kring vilken typ av uppdrag du vill ha och hur du vill att ditt år ska se ut. Men om du inte naturligt tänker i mål, då ska du kanske inte göra det, utan i stället försöka skapa ett slags vision för företaget. Du kan till exempel välja ut tre saker som blir särskilt viktiga, som du ska ha mest fokus på. Så länge du återkommande lägger energi på de tre sakerna kan du i övrigt ta saker mer som de kommer.
Tänk "tre gånger tre"
Ett enkelt och praktiskt sätt att tänka när det gäller planering av året är en metod som Fors-Andrée kallar ”tre gånger tre”. Det handlar om att bestämma tre saker man vill ska hända under året och utifrån det sätta tre saker per månad och vecka som tar en närmre de tre målen för året.
– Sen är det som alltid svårt i praktiken, erkänner han. För när man är tillbaka i vardagen så ska man leverera mot deadline, följa upp till kunden, skicka in sin redovisning och så har det plötsligt gått en vecka utan att du gjort det där du tänkt. Då får du inte slå ner för hårt på dig själv. Så länge du inte tittar bakåt i det läget, utan fokuserar på veckan som kommer och vilka tre grejer som ska göras då, så tror jag det är en bra utgångspunkt.
Många som startar eget har en bakgrund som anställda och är ofta kvar i de tankesätt som hör större företag till. När det i själva verket ofta var just för att slippa de rutinerna och metoderna man startade eget.
– Det är en stor del av boven i dramat. Det är lätt att formas av hur det funkar i ett större företag: du ska ha din senaste planering, du ska synka med team, du måste se vad det finns för årsmål. Det kan vara bra, men det behöver inte vara rätt sätt för dig som egenföretagare.
Affärscoachning för egenföretagare
Som medlem i Unionen Egenföretagare får du kostnadsfri tillgång till våra certifierade affärscoacher, som med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap, coachar dig i ämnen som marknadsföring, försäljning och prissättning.
Utan IT-chefer och säkerhetsavdelning får man som egenföretagare själv ta stort ansvar när det gäller IT-säkerhet. Enligt Måns Jonasson från Internetstiftelsen är det viktigt att anlita rätt kompetens om man saknar kunskap eller erfarenhet på området.
Det senaste året har ett antal svenska kommuner drabbats av omfattande IT-intrång, där hackare bland annat utövat utpressning. Det är heller inte bara kommuner som Kalmar, Munkfors och Bjuv som utsatts: IT-attacker mot organisationer, myndigheter och företag figurerar ofta i nyheterna, både nationella och globala.
Phishing, ransomware och andra typer av ordnade dataintrång är fortfarande betydligt vanligare mot stora aktörer än små, som mindre egenföretagare.
– Riktade och samlade attacker riktas ytterst sällan mot småföretagare, det finns inget värde för hackers i det, säger Måns Jonasson, expert vid Internetstiftelsen. Som egenföretagare är det mer troligt att det kommer uppstå hot mot ens domännamn eller hemsida.
Egenföretagare tvingas ta stort ansvar
Samtidigt innebär inte något mindre och färre hot att man som egenföretagare kan ta lätt på IT-säkerhet. Tvärtom. För riskerna är ändå stora och kan få oerhört besvärliga följder. En attack på en dåligt skyddad webshop eller hemsida kan skapa omfattande problem.
– Om man ska koka ned IT-säkerhet blir det en fråga om att värdera – klarar din verksamhet att till exempel mejl-tjänsten ligger nere en vecka på grund av IT-strul? För de allra flesta är svaret nej.
Att många egenföretagare ändå inte har tillräckligt skydd, tror Jonasson beror dels på okunskap, dels på att egenföretagare ofta redan tar ett väldigt stort ansvar för alla andra delar av företaget. Är man ensam finns det ingen att delegera till.
– Ingen annan än du kommer ta ansvar eller ställa krav på hur medvetet företaget är när det gäller IT-säkerhet. På större företag finns det en IT-chef och säkerhetsavdelning som gör det jobbet åt dig, men på ditt företag gör du det jobbet själv. Är du inte från början kunnig på området är det heller inte lätt att googla sig till kunskapen. Och även om du är kunnig är det inte säkert att du alltid har tid att göra medvetna val.
Bra att vara skeptisk
Nyckeln för många är att faktiskt kosta på sig hjälp utifrån, menar Jonasson. Han jämför med bokföring, något som många egenföretagare inte behärskar fullt ut och därför anlitar utomstående revisorer till.
– Om man är riktigt oerfaren när det gäller IT-säkerhet – be om hjälp! Tänk inte att du löser allt själv, utan det finns mängder av experter man kan anlita. Försök hitta leverantörer du verkligen litar på när det gäller till exempel webbhotell eller för att anlita IT-konsulter.
En annan grundläggande utgångspunkt är ett lagom mått av sund skepsis varje gång man får ett mejl med akut ton i uppmaningarna om att öppna bifogade länkar eller gå till särskilda sajter.
– Mycket handlar om att ha rätt inställning. Tänk alltid efter en extra gång innan du öppnar en länk i ett mejl. Stämmer adressen mejlet kommer från? Verkar det rimligt att öppna den här länken? Ofta försöker de som attackerar en att skapa en stress hos dig genom att till exempel påstå att du måste utföra en åtgärd för att inte förlora pengar. Då blir det extra viktigt att ta ett andetag, räkna till tio och fundera över hur rimligt det är.
AI gör attackerna svårare att genomskåda
Redan nu, och ännu mer i framtiden, finns det ytterligare en faktor att ta in i frågan om IT-säkerhet – artificiell intelligens. Utvecklingen inom AI kommer påverka både bedrägerier via internet/mejl och även telefon, där Jonasson menar att AI-generade falska kunder snart kommer kunna ringa upp företag och försöka lura dem.
– AI innebär stora förändringar, konstaterar han. Attackerna på alla nivåer kommer bli bättre och svårare att genomskåda. Som det är nu är till exempel många nätfiske-försök ganska taffligt gjorda, väldigt generiska och dåligt skrivna, men väldigt snart kommer det bli svårt att avgöra och filtrera vad som är ett riktigt mejl och vad som är en attack.
Text: Mattias Dahlström, Make Your Mark
Affärsjuridisk rådgivning
Tillgång till 10 timmar affärsjuridisk rådgivning. Du har möjlighet att nyttja rådgivningen upp till tio gånger per år och varje ärende får ta upp till en timme.
Så gör du som egenföretagare när du fått en felaktig faktura
När du får en felaktig faktura ska du först kontakta företaget i fråga skriftligen och bestrida den. Det är viktigt att du sparar all dokumentation och har ett datum för bestridandet.
Du som driver eget företag utan anställda är välkommen att bli medlem i Unionen och vårt skräddarsydda medlemskap för egenföretagare. Genom medlemskapet kan du få trygghet, affärsverktyg och andra förutsättningar för att ditt företag ska kunna utvecklas.