Regionala och nationella uppdrag

Med ett fackligt uppdrag på regional eller nationell nivå kan du göra skillnad för medlemmar och påverka arbetslivet i din region, eller i hela landet.

Fördjupa ditt fackliga engagemang

Vill du utvecklas i din fackliga roll? Vill du vara med och påverka inte bara på din egen arbetsplats utan pröva vingarna i större sammanhang? Då kanske ett fackligt uppdrag på regional eller nationell nivå är något för dig!

Eftersom Unionen är en medlemsstyrd förening är det medlemmarna som väljer vilka som ska representera dem – på den egna arbetsplatsen och hela vägen till förbundets högsta ledning. Vi kallar det för lokal, regional och nationell nivå.

Uppdrag i din region

När du är förtroendevald på regional nivå är du med och påverkar i frågor som är viktiga för arbetslivet och för Unionen i din region. Uppdragen kräver olika mycket tid och erfarenhet. Klicka på de olika länkarna så hittar du det som passar just dig.

Tips! Ett bra första steg för dig som är nyfiken och vill känna på hur det funkar är uppdraget som ombud på regionrådet.

Förkunskaper och tidsåtgång

Uppdragen tar olika mycket tid – allt ifrån heltid till kortare årliga insatser. Det finns inga formella krav på förkunskaper, men för uppdrag i region - och förbundsstyrelse är det viktigt med gedigen erfarenhet och utrymme för ett större engagemang. De utbildningar som behövs för att kunna utföra uppdragen står Unionen för.

Vem kan väljas?

Unionen är en demokratisk förening där alla medlemmar har samma rätt och möjlighet att väljas till förtroendeuppdrag . För uppdrag på regionnivå ska du tillhöra den regionen du kandiderar till. Du delar Unionens värderingar. Valen sker av medlemmarna på Unionens årsmöten.
När kan jag nominera?

Vad får jag ut av det?

När du har ett fackligt uppdrag utanför din egen arbetsplats utvecklas du massor. Du lär dig saker och träffar människor du kanske inte skulle ha träffat annars. Du ingår i sammanhang med människor som vill göra arbetslivet bättre och som tror på fackets idé och styrka. Och du har chans att göra skillnad, för många.