Korttidsarbete

Korttidsarbete är en viktig överenskommelse mellan fack och arbetsgivare, med statlig delfinansiering, som hjälper arbetsplatser i ekonomisk kris att tillfälligt minska anställdas arbetstid och lön.

Korttidsarbete är ett system som används när det uppstår tillfälliga och externt orsakade kriser i ekonomin eller för enskilda företag. I stället för att anställda blir uppsagda, går de tillfälligt ner i arbetstid och lön. När krisen är över kan företagen återgå till normal produktion utan att behöva nyanställa och utbilda ny personal. Detta stärker konkurrenskraften och förhindrar en överutslagning av livskraftiga verksamheter och jobb vid kriser.

Korttidsarbete bidrar till att stärka företagens konkurrenskraft och kan skydda anställda mot att bli uppsagda vid ekonomisk kris.

Om systemet för korttidsarbete inte är väl anpassat för arbetsgivarnas behov och förutsättningar kan det drabba enskilda anställda. Detta kan leda till onödiga konkurser, förlorade jobb och arbetslösa medlemmar.

Vad vill Unionen?

• Införa ett nytt system för korttidsarbete: Det nuvarande systemet fungerar inte bra i en större kris. Ett nytt system skulle förenkla och ge ökad förutsebarhet och rättssäkerhet för företagen och de anställda.

• Förbered för större kriser: Det nya systemet bör ha förberedda möjligheter för regeringen att förstärka systemet vid mer omfattande kriser.
  • Skapa likvärdiga förutsättningar: Ett nytt system skulle innebära att svenska företag har likvärdiga förutsättningar som företag i andra länder, inte minst i viktiga konkurrentländer som till exempel Tyskland.
  • Göra verklighet av utredningen: Regeringen bör genomföra den reform som föreslås av den statliga utredningen, vilket skulle stärka svensk industri, svensk konkurrenskraft och Sverige.
  • Tillåta vinstutdelning: Företag som mottar stöd för korttidsarbete bör inte vara förbjudna att dela ut vinst. Detta skulle säkerställa svensk konkurrenskraft och svenska arbetstillfällen.