Beskedet från Skellefteå: “Förhandlingarna med Northvolt går framåt - men alla goda krafter måste samverka för att ta tillvara på kompetensen”

Unionens förbundsordförande, Peter Hellberg, befinner sig i Skellefteå för att stötta våra förtroendevalda på Northvolt som är mitt uppe i förhandlingarna om det varsel som annonserades för cirka två veckor sedan.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 10 okt. 2024

Anställda på Northvolt lämnar anläggningen, i bakgrunden syns en Northvolt skylt.
SKELLEFTEÅ. Anställda går av sitt skift vid Northvolts fabrik i Skellefteå dagen efter beskedet att 1000 personer kommer få lämna Northvolts anläggning i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl / TT

Peter Hellberg, förbundsordförande på Unionen befinner sig just nu i Skellefteå. Han är på plats för att stötta klubben i förhandlingarna med Northvolt och arbeta fram lösningar för de som varslas. Under dagen har han även haft möte med regionstyrelsen i Västerbotten för att diskutera hur vi från fackligt håll kan stötta medlemmar som behöver hitta nya jobb och vilka företag som kan vara intresserade av kompetenserna som frigörs.

Bland Unionens medlemmar på Northvolt råder oro, där många upplever ovissheten kring vad som kommer att hända härnäst som absolut tuffast. Särskilt stor är osäkerheten bland alla de som är här på arbetstillstånd. De har en extra stor insats i detta och riskerar ännu större konsekvenser.

- En del av våra medlemmar kan nog uppleva att förhandlingarna med Northvolt tar tid, men det händer väldigt mycket, på väldigt kort tid, och det är viktigt att de leder till något som i förlängningen blir bra. Vi kan med glädje även konstatera att den nya ledningen och den nya VDn redan har kommit in i förhandlingarna och förhandlade med klubben under gårdagen, så det är positivt att vi inte tappar fart, säger Peter Hellberg.

Peter Hellbergs intervjuas
Peter Hellberg, förbundsordförande Unionen, i en intervju med Norran tidigare under dagen.

Samverkan mellan fler parter krävs

Men medan förhandlingarna fortskrider, kvarstår en annan stor utmaning - Sveriges behov av rätt kompetens för att möta den gröna omställningen. För att genomföra klimatomställningen krävs många med rätt kompetens som kan utföra den - därför behövs nu samarbete mellan flera parter för att inte förlora kompetenserna.

- Vi vet att de som varslas på Northvolt har viktig kompetens för omställningen, och vi vet att de växer fram nya batterifabriker i bland annat Västra Götaland - nu gäller det att politiker, kommuner, industrin och regionerna samverkar för att skapa möjligheter för dessa personer att stanna kvar i Sverige.

På Northvolt finns även 2 000 anställda med arbetstillstånd och där de som varslas kan behöva lämna landet de nyss kommit till, om de inte hittar ett nytt arbete inom tre månader, en orimligt kort tid, menar Peter Hellberg.

- Det är en kort tidsram. För dem utan ett brett kontaktnät är det väldigt svårt att så snabbt hitta ett nytt högkvalificerat yrke. Detta är en gyllene möjlighet för politiken att förlänga tidsfristen för de berörda så att Sverige kan behålla kompetensen som behövs för att vi ska kunna genomföra den gröna omställningen.

Unionen kommer att fortsätta kämpa för våra medlemmar på Northvolt och uppmanar alla parter att gemensamt agera för åtgärder som skapar möjligheter för dem som berörs.