Det svåra samtalet - att ge allvarlig kritik
Att behöva hålla något av de svåra samtalen med dina medarbetare är nästan ett oundvikligt inslag när du är chef. Här hittar du information och checklistor inför och under ett sådant svårt samtal.
Att behöva hålla något av de svåra samtalen med dina medarbetare är nästan ett oundvikligt inslag när du är chef. Här hittar du information och checklistor inför och under ett sådant svårt samtal.
Det kan hända att du som chef behöver ta ett samtal med en medarbetare som handlar om exempelvis mobbning, sexuella trakasserier, illojalitet eller brott mot säkerhetsföreskrifter. Många chefer kan uppleva ett motstånd mot att ha den här typen av svårare samtal, bland annat eftersom det är viktigt att inte ta ett sådant samtal med en medarbetare på felaktiga grunder.
Just den här typen av samtal är dock viktigt att du inte väntar för länge med, eftersom frågan då riskerar att bli ännu större.
Om du misstänker att medarbetarens beteende är så allvarligt att det kan resultera i en varning, ett avskedande eller en polisanmälan ska du alltid kontakta HR-avdelningen eller en bolagsjurist. Detta för att både du som chef och din medarbetare ska kunna agera inom lagens regelverk, och minska risken för långa juridiska processer.
Om du vill ge mer generell feedback till din medarbetare, både positiv och med förslag till förändringar, kan du läsa om att ge konstruktiv feedback – för dig som chef.
Om det uppstår en situation där du tänker att ”Kan det här vara ett allvarligt brott mot vår företagskultur eller gällande lagar?”, så finns det skäl för dig att ha ett samtal med din medarbetare.
Syftet med samtalet är att medarbetaren förstår att beteendet inte är ok och att få en bekräftelse på att det inte kommer att upprepas.
Många chefer drar sig för att hålla dessa samtal, eftersom det ofta upplevs som obehagligt att ge negativ information till en annan människa. Men samtalen behövs för att hjälpa medarbetaren att utvecklas och även för att undvika att beteenden cementeras, att företagskulturen snedvrids och att verksamheten kan drabbas negativt.
Du kan lägga upp ditt samtal med din medarbetare på många olika sätt, det viktiga är att du når fram. Här är ett förslag som du kan utgå ifrån:
Har du som chef frågor utifrån arbetsgivarperspektiv? Kontakta då HR-avdelningen på din arbetsplats eller en jurist. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan du också kontakta den arbetsgivarorganisation företaget eller organisationen är medlem i.
Om du vill lära dig mer om att hålla svåra samtal kan du få hjälp från vår digitala föreläsning här nedanför. I den går vi igenom några typiska svåra samtal som man som chef kan ställas inför.