Kombinera eget företag med en anställning

Var alltid tydlig mot din arbetsgivare om att du har eget företag parallellt med din anställning, oavsett hur mycket tid du ägnar åt företagandet. Du behöver ett godkännande från arbetsgivaren att du som anställd får driva företag.

Din arbetsgivare behöver godkänna företagandet

När du driver eget företag och har en anställning hos en arbetsgivare samtidigt är det viktigt att du är transparant mot din arbetsgivare om ditt företagande. Det gäller oavsett i vilken omfattning du ägnar dig åt ditt egna företag.

Eget företagande räknas som bisyssla

Att driva eget företag räknas som en bisyssla, så du behöver ta reda på vilka särskilda regler som finns gällande att ägna sig åt bisyssla i din anställning. Det kan finnas regler om och hur du kan driva eget företag parallellt med din anställning i lagen, eventuellt kollektivavtal och i ditt anställningsavtal .
Mer om regler kring bisysslor

Lojalitetsplikt gäller – om ni inte bestämmer annat

Alla anställda omfattas också av lojalitetsplikt. Den innebär i princip att du ska sätta arbetsgivarens intressen framför dina egna. Lojalitetsplikten gäller under hela anställningstiden och även under uppsägningstiden.

Om du bryter mot lojalitetsplikten kan du riskera att bli uppsagd, avskedad eller till och med få betala skadestånd.
Mer om vad lojalitetsplikten innebär

Se till att det ni kommer överens om finns skriftligt

Det är viktigt att du får ett tillstånd inskrivet i ditt anställningsavtal att du får bedriva din företagsverksamhet. Allt som du och din arbetsgivare kommer överens om med anledning av att du driver eget (det vill säga att du därmed kanske inte behöver följa vissa regler i lojalitetsplikten) ska stå med.

Att ha koll på när du är kombinatör

Undvik konkurrerande verksamhet

En av de viktigaste delarna i lojalitetsplikten mot arbetsgivaren är att du inte får bedriva en konkurrerande verksamhet. Det innebär att du inte får starta eller driva ett företag som erbjuder samma eller liknande varor eller tjänster som din arbetsgivare.

Du får inte heller ha en verksamhet som riktar sig till samma eller liknande kunder eller marknader som din arbetsgivare.

Det här gäller både under din anställningstid och uppsägningstid . Det är därför viktigt att skriftligt reglera vad som gäller kring detta i ditt anställningsavtal , om du och din arbetsgivare skulle komma överens om något annat.

Var försiktig med kundkontakter och leverantörskontakter

Ytterligare en del i lojalitetsplikten är att du inte får utnyttja eller skada din arbetsgivares kund- eller leverantörsrelationer. Det innebär att du inte får kontakta eller försöka locka över din arbetsgivares kunder eller leverantörer till ditt egna företag eller på annat sätt agera illojalt mot din arbetsgivare i sådana sammanhang. Det gäller även om du inte konkurrerar direkt med din arbetsgivare, utan även när du bara erbjuder något som kan vara av intresse för arbetsgivarens kunder eller leverantörer.

Det här gäller både under och efter din anställning. Om du och din arbetsgivare kommer överens om andra regler kring detta är det viktigt att det finns skriftligt i ditt anställningsavtal vad som gäller.

Respektera företagshemligheter

En annan viktig del i lojalitetsplikten är att du inte får avslöja eller utnyttja din arbetsgivares företagshemligheter. Företagshemligheter är information som är hemlig, har ett kommersiellt värde och som din arbetsgivare har vidtagit åtgärder för att skydda. Det kan till exempel vara kundregister, affärsstrategier, produktutveckling, priser eller marknadsföring. Du har tystnadsplikt om företagshemligheter både under och efter din anställning.

Du kan komma överens om andra gränsdragningar för detta i ditt anställningsavtal , men det är då viktigt att det finns skriftligt vad som gäller.

Ha koll på eventuell konkurrensklausul om din anställning upphör

Du bör också kontrollera om du har en konkurrensklausul i ditt anställningsavtal . En konkurrensklausul är en överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare som begränsar din möjlighet att både starta eget företag och att arbeta i ett konkurrerande företag efter att din anställning har upphört. En sådan klausul kan gälla under en viss tid, på en viss geografisk plats och för en viss typ av verksamhet. Om du har en konkurrensklausul måste du följa den, annars kan du bli skyldig att betala vite eller skadestånd till din arbetsgivare.
Om konkurrensklausuler

Som medlem kan du få hjälp med avtalsgranskning

Inte kommit igång med ditt företag ännu? Du kan ha rätt till tjänstledigt

Du som har en anställning kan under vissa förutsättningar ha rätt att vara tjänstledig sex månader för att testa att driva eget.

Ta reda på om och hur din tjänstepension påverkas

Om du går ner i arbetstid i din anställning för att jobba i ditt egna företag och din lön därmed blir lägre påverkas även eventuella inbetalningar från din arbetsgivare till din tjänstepension negativt.

Om behovet finns och om du har ekonomisk möjlighet kan det vara bra att kompensera genom en pensionsförsäkring i ditt företag eller ett privat sparande. Du som medlem har möjlighet att få pensions- och försäkringsrådgivning via Folksam utifrån din individuella situation.

Ha koll på reglerna för eventuell a-kassa

Har du inkomst både från ditt egna företag och från en anställning är det bra att sätta sig in i vilka regler som gäller för eventuell a-kassa, om du skulle bli arbetslös och är med i en a-kassa. Det finns begränsningar i hur mycket arbetslöshetsersättning du kan få ut om du blir av med din anställning och samtidigt har inkomster från eget företag. Det är olika regler som gäller om du till exempel är heltidsanställd och driver eget företag i mindre omfattning vid sidan om (som så kallad bisyssla) eller om du jobbar deltid både som anställd och i ditt egna företag.

Fråga din a-kassa om råd. Observera att ett medlemskap i Unionen inte innebär att du automatiskt är medlem i en a-kassa.

Så fungerar a-kassa och inkomstförsäkring för egenföretagare

Medlemskap i Unionen Egenföretagare

Genom medlemskapet får du bland annat tillgång till affärsjuridisk rådgivning 10 gånger per år (en timme per ärende), affärscoachning samt möjlighet att teckna förmånliga försäkringar för dig och ditt företag.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg