Trygghetstips för egenföretagare eller om du ska starta eget företag

Som egenföretagare har du ett stort eget ansvar att se över din trygghet. Vilka delar som är relevanta för dig att fokusera på beror på hur just din situation och ekonomiska vardag ser ut.

Ha koll på din inkomst och inkomsttaken

En låg lön från företaget kan få negativa konsekvenser om du exempelvis blir sjukskriven, ska vara föräldraledig eller blir arbetslös. Det kan också få konsekvenser för intjänandet till din allmänna pension. Om det är möjligt är därför det generella rådet att försöka ta ut lön (för dig med aktiebolag) eller deklarera inkomst (för dig med enskild firma) upp till de så kallade inkomsttaken i de allmänna försäkringarna.

Om du har aktiebolag kan dessutom ersättning från eventuell a-kassa påverkas negativt om ditt löneuttag tas ut som ett stort engångsbelopp istället för att tas ut jämnt under året.

Vikten av att ta ut lön

Så fungerar a-kassa och inkomstförsäkring för egenföretagare

Räkna ut hur mycket du behöver fakturera

För att kunna gå med vinst i företaget är en viktig del att aktivt se över din prissättning. Bland annat behöver du ta höjd för att täcka administrativ arbetstid och insäljande arbete, det vill säga tid som du inte kan fakturera någon kund för. Du behöver också se till att ditt pris täcker andra delar, som exempelvis dina egna sociala avgifter. Om du har aktiebolag behöver du se till att kunna betala din egen sjuklön under de två första veckorna om du blir sjukskriven.

Sälj dina tjänster till rätt pris

Se över hela försäkringsbehovet

Som egenföretagare har du ett stort eget ansvar för försäkringsskyddet för dig, din familj och ditt företag.

Se över dina försäkringar

Försäkringar som du som egenföretagarmedlemmar i Unionen kan teckna förmånligt

Välj rätt företagsform för dig

Beroende på om du har enskild firma eller aktiebolag fungerar bland annat ersättningen från Försäkringskassan olika vid sjukdom. Så kan din eventuella ersättning påverkas

Det finns också fler delar som påverkar din trygghet beroende på vilken företagsform du har.

För dig som har enskild firma

• Du är personligt ansvarig
    För att starta enskild näringsverksamhet finns det inget krav på något satsat kapital, men det finns inte heller någon tydlig gräns mellan dig personligen och ditt företag när det gäller ekonomin. Du är personligen ansvarig för att avtal hålls och att skulder betalas, vilket medför att du tar större personliga risker än när du exempelvis driver ett aktiebolag.

För dig som har aktiebolag

• Ditt aktiebolag är en egen juridisk person
    Ett aktiebolag är, till skillnad från enskild näringsverksamhet, en egen juridisk person. Det ger en naturlig uppdelning mellan företagets ekonomi och den privata ekonomin.
  • Aktiebolag är ofta skattemässigt mest fördelaktigt
    Olika företagsformer ger lite olika skattevillkor och olika möjligheter till avdrag. Aktiebolag ger oftast flest fördelar gällande det. Tänk dock på vikten av att ta ut lön

Ha avtal på plats och kom ihåg företagsförsäkring

Du behöver ha bra och uppdaterade affärsavtal och eventuella kompanjonsavtal med dina kunder, leverantörer och samarbetspartners. Du kan också behöva familjejuridiska avtal som fastställer vad som ska hända med ditt företag vid olika händelser i livet. Se till att dina avtal är skrivna utifrån dina önskemål vid en eventuell tvist, förändringar i företagandet eller förändringar på det privata planet.

Innan du skriver på nya avtal är det viktigt att du har tecknat en eventuell företagsförsäkring. I annat fall gäller inte försäkringen, om det skulle uppstå något problem kopplat till det som står i avtalet.

Extra anställning parallellt med företaget?

Om du har en extra anställning parallellt med ditt företagande behöver du också se till att du har ett anställningsavtal som är anpassat efter din situation som egenföretagare så att dina rättigheter och skyldigheter är tydliga.

Kombinera eget företag med en anställning

Skriv korrekta och trygga avtal som egenföretagare

Tänk på pensionen innan du går i pension

Som egenföretagare är det bra att ha koll på vilken inkomstnivå du behöver nå upp till för att spara maximalt till den allmänna pensionen. Du behöver också fatta beslut om och hur du vill spara ytterligare till din pension.

Mer om att spara till pension

Pensionserbjudande för egenföretagarmedlemmar i Unionen

Inte kommit igång med ditt företag ännu? Du kan ha rätt till tjänstledigt

Du som har en anställning kan under vissa förutsättningar ha rätt att vara tjänstledig sex månader för att testa att driva eget.

Medlemskap i Unionen Egenföretagare

Genom medlemskapet får du bland annat tillgång till affärsjuridisk rådgivning 10 gånger per år (en timme per ärende), affärscoachning samt möjlighet att teckna förmånliga försäkringar för dig och ditt företag.