Jobba hållbart hemifrån
Jobbar du också hemifrån ibland? Det är troligen på gott och ont. Här är fem goda råd för att jobba hemifrån på ett hållbart sätt.
Bli medlem här!Jobbar du också hemifrån ibland? Det är troligen på gott och ont. Här är fem goda råd för att jobba hemifrån på ett hållbart sätt.
Bli medlem här!Publicerad 20 feb. 2020
Den 16 mars rekommenderade Folkhälsomyndigheten vid en presskonferens tillsammans med Socialstyrelsen och MSB Stockholmare som har den möjligheten att jobba hemifrån istället för att ta sig till sina arbeten, i ett led att hindra spridningen av coronaviruset covid-19.
Vi blir allt fler som har möjlighet att välja varifrån vi vill utföra våra arbetsuppgifter, oavsett om det gäller ombord pendeltåget, ett hörn på ett livligt café eller hemifrån. Det är en valfrihet som ofta är till fördel för alla inblandade.
Men det finns också baksidor av att ta jobbet med sig hem. Det mest uppenbara är kanske själva gränsdragningen. När börjar arbetsdagen och när är den slut?
Att få möjlighet att släppa tankarna på jobbet fullständigt såväl dygnsvis som veckovis (och årsvis) krävs för att vi ska få den återhämtning som krävs. Det är bland annat därför det finns lagar som reglerar dygnsvila, veckovila och semester.
(Arbetstidslagen paragraf 10b, 13-14 samt Semesterlagen.)
Om du ska jobba i den miljö där du sedan ska ta igen dig, umgås med nära och kära och så småningom sova gott - blir det i hög utsträckning också du själv som får lov att sätta dina gränser, skapa rutiner och se till att du gör vad du behöver för att ge dig själv såväl en god arbetsmiljö som en god återhämtningsmiljö.
(Även om det fortfarande är din arbetsgivare som har det formella ansvaret för arbetstid och arbetsmiljö - läs mer om det längre ned.)
Därför har vi här samlat 5 goda råd för att kunna jobba hållbart hemifrån.
Inled dagen med att ge dig själv ett klockslag då du slutar jobba. Uppdatera dina kollegor på att du jobbar på distans och är tillgänglig fram till det klockslaget. Därefter stänger du av jobbdatorn, loggar ur Skype och vilka andra aktiva kanaler ni har sinsemellan. Så signalerar du tydligt att du har lämnat kontoret.
En annan är ergonomin. Om du jobbar från ett café eller hemifrån, hur sitter du, egentligen?
På moderna kontor är det vanligt med höj- och sänkbara bord, kontorsstolar som ger stöd för nacken och underlättar en rak rygg. Kanske har du också tillgång till så kallad "mousetrapper" och underarmsstöd för att motverka musarm och en fristående skärm som är inställd med rätt ljusstyrka för att inte trötta ögonen mer än nödvändigt.
Många som jobbar hemifrån sitter med sin laptop på köksbordet, och det brukar bli ungefär samma position för de som helst jobbar från ett café på stan. Andra halvligger i soffan och några tenderar hamna på golvet.
Det behöver inte vara någon fara, men ju mindre ergonomiskt korrekt du sitter eller står när du jobbar – desto viktigare är att du tar pauser.
Res dig upp var 20:e minut. Rör på armar och ben. Sträck på ryggen. Gå fram till ett fönster och titta så långt bort du kan i någon minut, innan du återvänder till datorn. Då har du fått nytt blod till hjärnan och ögonen har fått vila.
Något annat man ofta så att säga får gratis på kontoret är mer eller mindre fasta rutiner. Du kommer kanske in, går förbi kaffeautomaten, pratar lite med förbipasserande kollegor innan du sätter dig och ögnar igenom mejlen. När kaffet är urdrucket börjar du jobba med annat. Eller hur gör du?
Fördelen med den typen av mer eller mindre omedvetna rutiner är att de fungerar som signaler till din hjärna att fokusera.
När du plötsligt befinner dig i en annan miljö kan du komma på dig själv med att sitta och skrolla ändlöst på intranätet eller i sociala medier, för det är en miljö som du undermedvetet associerar med samtal och socialt umgänge.
Skapa genast nya rutiner – även om du jobbar tillfälligt på distans. Du behöver dem direkt för att kunna fokusera och sedan kommer det säkert fler tillfällen för hemmajobb. Så lika bra att sätta rutinerna nu! Var lite onödigt strikt i början, det vinner du på.
Läs det här så förstår du varför: 5 hacks för att sätta dina nya vanor
Det där med att stå och småprata lite med en förbipasserande kollega vid kaffeautomaten ska inte heller underskattas.
Enligt en amerikansk undersökning om distansarbete, Porch, svarade 35 procent av de tillfrågade att den största nackdelen med hemmajobb vara avsaknaden av småprat med kollegorna. (Det största fördelen uppgavs vara att slippa pendla.)
Det är också ofta genom sådana informella samtal som information sprids - som kan vara nog så avgörande både för att känna sig inkluderad i arbetsgruppen och kunna ta rätt beslut i olika sammanhang.
Berätta för dina närmaste kollegor att du gärna vill höra vad det pratas om på kontoret. Kanske kan ni hålla en chatdialog öppen i Skype eller motsvarande, så att det blir en enkel sak att ”prata” snabbt och informellt. Mejl upplevs ofta mer formellt. Kom ihåg att dela något från din kontext också. Våga skoja och flamsa lite, även om det sker i text - så öppnar du för ett mer avslappnat småpratande.
Att jobbet kan ge upphov till stress är ingen nyhet. Men att jobba i en miljö där en annan form av stress lätt uppstår, som en konflikt med en familjemedlem eller en allmänt stökig ljudnivå, samtidigt som du försöker att hantera dina arbetsuppgifter, kan bli ohållbart.
Om du vill kunna jobba hållbart hemifrån behöver du kunna dra gränser gentemot familjen/sambon/grannar och vänner.
Stäng in dig, fysiskt eller åtminstone mentalt och be eventuella sambos/familj att respektera din arbetstid. Jobbar du så jobbar du, då har du inte tid att steka pannkakor eller leta efter fotbollsstrumpor.
Signalera upptagen genom att stänga dörren, sätta på dig hörlurar, vända ryggen till eller något annat som dina nära fattar.
Återigen, använd klockan. Meddela omgivningen när du kan ta en paus (och hjälpa till med något snabbt) och när du slutar jobba för dagen. Och kanske det viktigaste av allt: håll den planen.
Din arbetsgivare ansvarar för att du ska ha en god arbetsmiljö – och ja, det gäller även om du jobbar hemifrån.
Du kanske inte kan kräva att din chef ska komma och inspektera lutningen på ditt köksbord innan du får ok på att jobba hemifrån. Men rent teoretiskt har hen rätt att göra det – om det finns misstanke att arbetsplatsen i hemmet inte lever upp till en bra arbetsmiljö. Med risk att du inte får jobba hemifrån mer - eftersom chefen inte kan styra över din hemmiljö.
Du som väljer att jobba hemifrån är faktiskt också skyldig att rapportera eventuella risker med att jobba i din hemmamiljö, för att ge din chef förutsättningar att ta sitt arbetsmiljöansvar.
Det gäller särskilt om det skulle inträffa en olycka, som i det fall den är allvarlig också ska rapporteras till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.
Arbetsmiljöförsäkringen, som kan ge dig ersättning för skador uppkomna i samband med arbetet, gäller dock endast om olyckan inträffar i direkt samband med arbetet – vilket kan bli knepigare att hävda när gränsen mellan jobb och hem är hårfin. Arbetsskador