För andra året i rad toppar Unionens Rådgivning listan över fackförbund med bäst medlemsservice. "Superkul att vi får den här utmärkelsen även i år", säger Jonathan Sahlström, teamchef på medlemmarnas fackliga rådgivning. "Vi tar varje medlemskontakt på stort allvar."
Unionenmedlemmarnas rådgivare är bäst i test igen!
Publicerad 07 mars 2024
Utmärkelsen ”Brilliant Awards Customer Experience” riktar varje år strålkastarljuset mot kundservicen på företag och organisationer genom att sammanställa data från ungefär 2,3 miljoner kundomdömen.
Kategorin bästa medlemsservice introducerades förra året - då med Unionens rådgivning i topp. När 2023 års omdömen sammanställts står det klart att Unionen återigen tagit hem första platsen i konkurrens med Vision och Sveriges ingenjörer.
– Det är såklart superkul att vi får den här utmärkelsen även i år. Alla rådgivare på sektionen är verkligen grymma och vi tar varje medlemskontakt på stort allvar, säger Jonathan Sahlström, teamchef på Unionenmedlemmarnas fackliga rådgivning..
Resultatet är baserat på medlemsupplevelsen och det gör utmärkelsen ännu mer värdefull, säger han.
Engagemang för medlemmen
Brilliants awards studier visar att faktorer som engagemang och enkelhet är tätt sammankopplade med hur nöjda kunderna är. Vad är då egentligen hemligheten bakom rådgivningens engagerade medlemsservice?
– Vår kärnuppgift är att hjälpa våra medlemmar och den kulturen finns verkligen hos oss. Det finns också en kontinuitet i att vi pratar om bemötande och medlemsnöjdhet löpande så att alla har det med sig i sin vardag.
– Kvaliteten i samtalen är såklart viktig och det är väldigt kul att vi får höga betyg inom kvalitet och kunskap. Vi använder också medlyssning som ett verktyg i vardagen bland annat för att rådgivarna ska få inspiration och möjlighet att ge feedback, säger Jonathan Sahlström.
Amira Hodzic Holmberg, medlemsrådgivare, har ungefär 26 medlemskontakter varje dag, via både samtal och mejl. Hon kopplar det starka engagemanget till att rådgivarna brinner för sitt jobb.
– Varje medlemskontakt är viktig! Allas mål är alltid att hjälpa och vara ett stöd för medlemmen, oavsett var medlemmen befinner sig i sitt arbetsliv. Det finns också ett enormt stöd kollegor emellan. Vi hjälps åt, stöttar varandra och delar med oss av tips och kunskap för att stärka varandra i vår roll som rådgivare, säger Amira Hodzic Holmberg.
Topp 3 bästa kundservice i kategorin förbund
Unionen
Vision
Sveriges Ingenjörer
Att stötta medlemmar ger kraft
Att göra skillnad för medlemmarna är det bästa med jobbet, enligt Amira.
– Att kunna dela med sig av kunskap så att medlemmarna själva kan hantera och få en känsla av kontroll över en från början kanske väldigt tuff situation känns bra.
– Jag tycker också att det är så himla fint att kunskapen är något som medlemmarna kan ta med sig i arbetslivet. De flesta situationer är återkommande och något som medlemmarna, med största sannolikhet, kommer att stöta på flera gånger under sina arbetsliv.
– Och allt blir så mycket bättre när man jobbar på en så fin arbetsplats och har världens bästa kollegor som inspirerar, stöttar och delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper så att vi gemensamt kan bli bättre och bättre för våra medlemmar, säger hon.
Om Brilliant Awards - Customer Experience
Utmärkelsen listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kund eller medlemsupplevelser. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.
Brillliants studier baseras på ca 2,3 miljoner svar årligen från kundundersökningar i olika branscher inom kundservice.
Vill du också jobba för ett bättre arbetsliv på en schystare arbetsmarknad; och är du nyfiken på hur det är att vara anställd på Unionen?
Då ska du kolla in den här sidan, där några av kollegorna berättar om deras jobbvardag - och där hittar du också länk till lediga tjänster som är utlysta just nu. Högst upp till höger på sidan kan du välja att prenumerera på kommande lediga tjänster, så riskerar du inte att missa drömjobbet!