Arbetsmiljöansvar för dig som chef
Här hittar du som är chef information om vilket arbetsmiljöansvar du har. När det kommer till ansvaret för arbetsmiljön är du arbetsgivarens förlängda arm.
Här hittar du som är chef information om vilket arbetsmiljöansvar du har. När det kommer till ansvaret för arbetsmiljön är du arbetsgivarens förlängda arm.
Ansvaret för arbetsmiljön ligger hos arbetsgivaren och som chef är du arbetsgivarens förlängda arm. Det kallas att arbetsgivaren fördelar, eller delegerar, uppgifter i arbetsmiljöarbetet till dig.
Om din arbetsplats har fler än tio anställda ska det finnas en skriftlig lista med de arbetsmiljöuppgifter som du har ansvar för. Den listan består av de uppgifter som din arbetsgivare har fördelat till dig. Det är viktigt att du har mandat, tillräckligt med resurser (exempelvis tid och stöd) och den kunskap som behövs för att kunna utföra uppgifterna.
Uppgiftsfördelningen behöver regelbundet stämmas av eftersom arbetsmiljö och förutsättningar förändras. Om du inte har tillräckliga befogenheter och/eller resurser behöver du inleda en dialog om returnering av uppgifter till en högre chef. En sådan returnering ska göras skriftligt.
Arbetsmiljöverkets mall för fördelning och returnering av arbetsmiljöuppgifter
Som chef måste du arbeta systematiskt med arbetsmiljön. Det handlar om att kartlägga, förbättra och utvärdera i samverkan .
Systematiskt arbetsmiljöarbete - så här går det till
Systematiskt arbetsmiljöarbete på Prevents webbplats
Arbetsmiljöpolicy på Prevents webbplats
Arbetsmiljöarbetets olika delar och ansvarsområden utförs av olika funktioner eller roller. Här har vi sammanställt vad som gäller för arbetsgivaren, chefen, medarbetaren och arbetsmiljöombudet.
Arbetsgivarens roll är att:
Chefens roll är att:
Medarbetarens roll är att:
Arbetsmiljöombudets roll är att:
Det är bra om alla större arbetsgivare har arbetsmiljöombud som företräder chefer i deras roll som anställda. Arbetsmiljöombudet har då kännedom om chefernas särskilda förutsättningar och utmaningar när det gäller arbetsmiljöfrågor.
En viktig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet är arbetet med OSA-föreskriften från Arbetsmiljöverket. Den är lika bindande som arbetsmiljölagen .
Föreskriften pekar ut tre viktiga huvudområden som arbetsgivare behöver hantera och förebygga:
Arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) är en del av arbetet med systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) – att systematiskt och aktivt jobba för att skapa en god arbetsmiljö. För att göra detta behöver man sätta mål för arbetet. Det gör det lättare för alla att sträva åt samma håll.
Föreskrifterna i OSA bygger på forskning och handlar om att man som arbetsgivare ska bygga vidare på det positiva i arbetsmiljön och skapa balans mellan krav och resurser.
Arbetsgivaren ska se till att du som chef/arbetsledare har nedanstående kunskaper:
Arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta dessa kunskaper i praktiken. Med förutsättningar avses bland annat tillräckliga befogenheter, en rimlig arbetsbelastning och stöd i rollen som chef eller arbetsledare.
Ett sätt för arbetsgivaren att tillföra kunskaper är att ge utbildning, gärna för chefer, arbetsledare och skyddsombud tillsammans. Det underlättar för chefer och arbetsledare när även skyddsombuden har motsvarande kunskaper. Utbildning kan ges av företagshälsovård eller annan resurs med kompetens inom området.
Chefer och arbetsledande personal har en särskilt viktig roll när det gäller att förebygga, uppmärksamma och hantera kränkande särbehandling. Om arbetsgivaren inte följer OSA kan de få ett föreläggande eller förbud från arbetsmiljöverket.
Förebygga kränkande särbehandling och diskriminering
OSA-arbetet innebär att regelbundet undersöka, bedöma, åtgärda och följa upp risker med till exempel arbetsbelastning och arbetstidsförläggning. Det här görs tillsammans med
arbetsmiljöombud
och anställda. Det kan ingå att som chef regelbundet ha samtal om arbetsmiljö, ta fram en digital nåbarhetspolicy, tydliggöra roller och mål och att klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras.
Digitala föreläsning "OSA i praktiken"
Det finns situationer då en anställd har fler arbetsgivare som delar på arbetsmiljöansvaret. Ett vanligt exempel är in- och uthyrd personal.
Arbetsmiljöverket har mer information om det gemensamma arbetsmiljöansvaret
En arbetsgivare som bryter mot arbetsmiljölagstiftningen, som Arbetsmiljöverket utövar tillsyn över, omfattas av det offentligrättsliga påföljdssystemet.
Om du inte har skött dina arbetsmiljöuppgifter, exempelvis inte åtgärdat risker eller varit oaktsam, och någon som en konsekvens av det drabbats av en allvarlig incident kan det leda till böter eller fängelse enligt regler i brottsbalken.