Varför finns vi till?
Parallellt med att det är viktigt att utvecklas i takt med tiden är det också viktigt att det sker med bibehållen värdegrund och utan att tappa fokus på huvuduppgiften. Till hjälp kan denna metod som bygger på Peter Druckers fem frågor idéburna organisationer ska ställa sig vara. Denna metod kan användas inom regionstyrelsen eller i ett större sammanhang.
Fem frågor för att säkerställa att vi tillvaratar medlemmarnas intressen
De villkor och förutsättningar som tidigare har gällt på arbetsmarknaden behöver inte gälla idag eller i morgon. Därför är det viktigt att regionstyrelsen återkommande diskuterar och analyserar hur arbetsmarknaden förändras och vågar ställa de stora frågorna kring hur regionstyrelsens arbete behöver utvecklas för att vara relevant. En sådan diskussion är också av extra stort värde för de som är nya i regionstyrelsen. Diskussionen kan med fördel genomföras som upptakt till det remissarbete som vanligtvis sker året före kongressen.
Upplägg i korthet:
Tid
Cirka 1-2 timmar.
Form
Gruppdiskussion inom regionstyrelsen (eller i ett större sammanhang). Regionstyrelsen bestämmer själva upplägget för diskussionerna, inklusive tid för de olika delmomenten, gruppstorlekar och form för återrapportering. Diskussionen kan genomföras fysiskt och/eller digitalt i teams.
Ämne
Diskussionerna berör stora frågor. Välj en eller flera av nedanstående övergripande frågor och använd de förtydligande frågorna för att föra diskussionen framåt.
1) Varför finns vi till?
-
Vad är vår uppgift ? Vad är det vi vill uppnå på lång sikt?
-
Är anledningen till att Unionen/fackföreningar bildades relevant idag? På vilket sätt?
-
Vilken eller vilka idéer bygger vi på?
-
Vilket syfte har vi?
2) För vilka?
-
Vilka är våra medlemmar idag?
-
Vilka stöder organisationen utan att vara medlemmar?
-
Vilka är möjliga medlemmar?
-
Har grunderna för medlemskapet förändrats?
3) Vilka behov ska vi möta?
-
Vilka är de aktuella behoven hos våra medlemsgrupper idag?
-
Vilken nytta tycker medlemmarna att de har av organisationen?
-
Vad anser medlemmarna vara unikt med organisationen?
-
Vilka behov har de som har möjlighet att vara medlemmar men inte är det? Möter vi dessa?
-
Möter vi andra intressenters behov än medlemmarnas? Varför?
4) Vilka resultat ska vi nå?
-
Vad är ett bra resultat för oss?
-
Är vi överens om vad som är viktigt?
-
I vilken utsträckning har organisationen åstadkommit de resultat vi önskar? Vad bidrog i så fall till detta? Vilka var hindren?
-
Hur bra använder vi våra resurser – mänskliga och ekonomiska?
5) Vilken är vår plan?
-
Vilka slutsatser kan vi dra av våra erfarenheter?
-
Vad bör vi prioritera?
-
Hur stämmer prioriteringarna med vår idé och vårt syfte?
-
Finns det något vi bör förändra; börja göra/sluta göra/göra annorlunda? Vilka är våra mål? Vår plan?
Så gör ni:
- Diskutera i helgrupp eller dela in i mindre grupper.
Använd post-it lappar eller låt grupperna dokumentera på annat sätt och samla svaren under respektive fråga.
Om ni har haft diskussionen vid tidigare tillfälle kan ni gå tillbaka till vad som kom fram då och låta utgångspunkten i diskussionen vara vad som har ändrats eller vad ni missade förra gången.
-
Blicka framåt.
Säkerställ att ni har en någorlunda gemensam bild kring vad regionstyrelsen gör, för vem och varför. Ta därefter en ny diskussion kring vart ni vill. Exempel på frågor till diskussionen kan vara:
A) Vilken utmaning tycker vi är mest angeläget och vill att
region
jobba med (försök att beskriva det med ett ord eller några få)?
B) Vilka ser vi skulle behöva involveras i det fortsatta arbetet och varför (exempelvis någon särskilt medlemsgrupp, bransch, åldersgrupp, yrke)?
C) Välj förhållningssätt – vilket attribut ska vi i regionstyrelsen ha?
Dokumentera vad styrelsen tycker är viktigast att ta vidare och vilka komponenter som behövs för nästa steg.
- Gör en action-plan.
Är det något ni behöver göra inför en fortsatt diskussion, till exempel ta reda på mer fakta, boka ett möte eller liknande? Finns det personer som ni behöver kontakta? Fördela arbetsuppgifterna och bestäm sätt att återredovisa och samla informationen från de kontakter ni tar.