Engagera dina medarbetare – eller riskera att förlora dem
Pandemin har gett oss nya perspektiv på arbetet och trenden är att många söker sig vidare till nya jobb. Vi ger tre tips för att behålla företagets nyckelpersoner.
Pandemin har gett oss nya perspektiv på arbetet och trenden är att många söker sig vidare till nya jobb. Vi ger tre tips för att behålla företagets nyckelpersoner.
Publicerad 17 nov. 2021
I USA, som brukar ligga i framkant vad gäller trender på arbetsmarknaden, upplever man just nu ett nytt fenomen: medarbetare som vant sig vid att arbeta hemifrån. Man inser att det finns många alternativ till det befintliga arbetet. Fenomenet kallas ”The Big Resignation” eller ”The Big Quit” och enligt en uppskattning som gjorts av Microsoft kan under de närmaste 12 månaderna upp emot 40 procent av medarbetarna i amerikanska företag, frivilligt vilja lämna sina jobb för att söka något som passar dem bättre.
Din fortsatta framgång som ledare handlar till stor del om du lyckas motivera och engagera dina medarbetare så att de vill fortsätta att jobba med dig
Samtidigt visar Unionens konjunkturrapport att svensk ekonomi kommer växa under de närmaste åren och därmed är också arbetsmarknaden gynnsam för arbetstagare. Den här utvecklingen på arbetsmarknaden, i kombination med att dina medarbetare fått en annan relation till jobbet under perioden med distansarbetet, gör att din fortsatta framgång som ledare till stor del handlar om du lyckas motivera och engagera dina medarbetare så att de vill fortsätta att jobba med dig.
Nya förutsättningar innebär nya beteenden, och din förmåga att agera som ledare och bygga relationer till dina medarbetare blir allt viktigare.
Dina medarbetare behöver få en ännu tydligare bild av syftet med er verksamhet. Det har blivit än viktigare att det ni producerar och tillverkar tillsammans är meningsfullt. Du behöver kommunicera företagets vision, strategi och mål på ett sätt som inspirerar dina medarbetare och hjälper dem att förstå hur de bäst kan bidra till de uppsatta målen.
Oavsett var dina medarbetare kommer att arbeta, behöver de få en tät återkoppling från dig. Minst en gång per vecka behöver du ha ett individuellt samtal med var och en av dina medarbetare. Det handlar om att ge uppmuntrande och coachande feedback som förstärker medarbetarnas arbetsprestationer. Och att snabbt kunna stötta upp och korrigera det som inte går så bra som planerat.
Människor behöver känna sig uppskattade för att fortsatta att leverera och producera med hög kvalitet.
Omorganisationer pågår ständigt, inte minst nu i spåret av pandemin. Enligt en undersökning som genomfördes bland Unionens klubbar under pandemins första år, svarade nästan 80% av dem att de hade varit med om en eller flera omorganisationer. 30% av dem hade varit med om tre eller fler omorganisationer, under bara tolv månader.
För att lyckas med de nödvändiga omorganisationerna behöver du ta hjälp av dina medarbetare. Delaktighet i arbetet och vid omorganisationer har alltid varit viktigt, och nu är det en avgörande faktor för att du ska lyckas i förändringsarbetet och för att behålla och motivera dina medarbetare.